Recomana.cat


Recomana també organitza activitats de mediació i d’acostament de les arts escèniques al públic amb la implicació dels nostres col·laboradors. A aquest conjunt d’activitats les hem anomenades recomanACCIONS
Un dels serveis que oferim és el de seguiment d'un procés de creació: un dels nostres crítics assisteix als assajos durant tres dies diferents i n'escriu una crònica de cada dia juntament amb suport gràfic. Així se segueix l'evolució del treball de les companyies abans de la seva presentació al públic. 


 
El Grec Obert va oferir la primera activitat del 2018 el 9 de maig a la Nau Ivanow, amb una sessió d’assaig de SHENZHEN SIGNIFICA INFERN, un demolidor monòleg escrit per Stephano Massini (LEHMAN TRILOGY) i interpretat per Sandra Monclús, sota la direcció de Roberto Romei. Actriu i director van compartir amb els assistents un moment íntim, el de la recerca del gest, del moviment, de l’energia del personatge.

Fàbriques Grec 2018  
Contra el capitalisme SHENZHEN SIGNIFICA INFERN
9 de maig de 2018
Carme Tierz
  

L'espectacle ja no està en cartell.
 

Roberto Romei va llegir Shenzhen abans que el text d’Stephano Massini  saltés a l’escena per primer cop, l’any 2015. El dramaturg havia escrit aquesta diatriba contra l’explotació laboral quan va sortir a la llum la terrible experiència dels treballadors d’una gran multinacional localitzada a la Xina, sotmesos a una pressió tan extrema que havia abocat a més d’un al suïcidi.

La força del text, les agres reflexions que suscita, van atrapar Romei, que dos anys després de portar als escenaris una altra genialitat de Massini, Lehman Trilogy, torna a capbussar-se en una obra que sacseja l’espectador, i que posa al centre de la diana el capitalisme més ferotge.

Prova decisiva

Durant seixanta minuts, la protagonista de Shenzhen significa infern examina a quatre operaris d’Osiris, la fàbrica per a la qual treballa (situada a la ciutat xinesa de Shenzhen), amb l’objectiu de determinar si mereixen un ascens, el comiat o quedar-se tal com estan. Els operaris, dos homes i dues dones, són simples números, peons d’un tauler d’escacs; l’examinadora arremet contra ells un cop i un altre, formulant-los preguntes enganyoses que acaben comprometent greument als examinats. Quin serà el resultat del test? Caldrà esperar al final de l’obra, a la darrera rèplica, per descobrir-ho.

El plantejament escènic d’aquest Shenzhen que es veurà al Grec és auster, però també vigorós. Un escenari central i despullat en què l’única intèrpret del drama, Sandra Monclús, es mou com una fera que ronda la seva presa. És, amb diferència, el text més complicat a què m’he enfrontat, i no perquè sigui un monòleg, diu. És el segon dia de lectura i encara no ha tingut temps de prendre la mida al personatge o de fer-se amb un text recargolat, pervers i absolutament brillant.

Els assistents a l’assaig seiem al voltant d’aquesta mena de quadrilàter, tal com farà el públic del Tantarantana, el teatre que acollirà l'espectacle. I, sense voler, ens convertim en els quatre operaris que seran examinats al llarg d’una hora. Té més força incorporar el públic en l’obra, involucrar-lo, que posar quatre cadires buides en escena fent veure que són els obrers, explica Roberto Romei. De la mateixa manera, el fet que el públic es transformi en un personatge més, pot empènye’l a identificar-se amb els treballadors, o sentir-se interpel·lat quan la Sandra s’adreci a ells. Romei avisa que, malgrat l'obra ens remeti a una ciutat xinesa, la precarietat dels operaris és comú arreu del món. També al nostre país, i a qualsevol altre, els treballadors suporten la pressió dels caps, dels mercats. Cada cop més.

En efecte, el públic de l’assaig va entrar plenament en el joc: va sentir-se interrogat, va incomodar-se amb els ganxos de l’examinadora... I es va quedar amb ganes de continuar jugant. El combat sencer tindrà lloc del 6 al 29 de juliol al Teatre Tantarantana. No ens el perdrem.



COMPARTEIX