• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Màtria
  • /
  • Interessant reflexió sobre la història ignorada pròpia i de tota la comunitat
CRÍTIQUES
Matria
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Interessant reflexió sobre la història ignorada pròpia i de tota la comunitat

Publicat el: 16 de setembre de 2017

CRÍTiCA: Màtria

Carla Rovira és una artista insobornable. Que s’entossudeix en un tema fins que aconsegueix que la mare surti d’actriu a escena.  Que gosa donar una informació aparentment nociva a la canalla perquè creixin sent responsables (Most of all, you’ve got to hide it from the chicks). Ara s’enfronta a la memòria històrica, arran del judici  i execució d’Enrique, un tiet avi seu. Ho fa sense obviar la primera persona del singular. Jugant a què la Carla entrevisti la Carla i que cap d’elles sigui la pròpia artista. És un joc de miralls que podria marejar però que, en escena esdevé útil, lúcid. Probablement, a mesura que avancin les funcions (des d’aquesta mateixa estrena a Tàrrega) es  vagin tancant els quadres, ajustant-los de temps per aconseguir la màxima intensitat. La veritat és que, amb poc més de 90 minuts, Màtria passa per molts estadis, reals i fantasiosos, en els que el públic s’hi troba seduït, com si es trobés enmig d’una dolça teranyina textual. 

L’obra sap entrar i sortir de la Veritat per transmetre una realitat nova, la de la representació: els temps (passat, present, futur) aix-i com les generacions familiars es confonen en una mena de barreja impossible en el que la mateixa artista reconeix la falta de sensibilitat en voler estudiar el cas del seu “heroi” familiar (en realitat, víctima arbritrari que el seu propi germà no va ser capaç de defensar al 1939) i obviar els casos d’històries amagades, tapades, de totes les dones familiars. Volia parlar de la conseqüència de la guerra d’algú que ho havia patit i havia obviat la branca paterna on encara viu la seva àvia, que recorda la seva vitalitat per aconseguir els productes bàsics per sobreviure durant la guerra.

Carla entra i surt. Enreda l’espectador en una històrica carregada de documents, de referències, d’empaties, de silencis. I, al final, descobreix, a part de la falsedat de la transició democràtica (algun cop amb una ironia punyent “se dijo Alzamiento Nacional porque todo el mundo levantaba los brazos”, sigui amb la salutacio feixista o declarant-se vençuts), que la Veritat pot estar al costat i ningú és capaç de veure-la. Sense els ossos del seu tiet avi, amb la seva història explicada a pedaços, finalment redimeix la recerca amb la veu coratjosa de la seva àvia. Gir radical i coherent a la seva trajectòria. 

CRÍTIQUES RELACIONADES / Màtria

TÍTOL CRÍTiCA: Els marges de la història

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

9

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: No siempre es el mismo ‘cuento’

PER: Elisa Díez
Elisa Díez
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: Las supervivientes

PER: Alba Cuenca Sánchez
Img 0794 Copia
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat