7 deaths of Maria Callas

Marina Abramović
Marina Abramović

Marina Abramović, artista sèrbia mare de la performance i amb una carrera meravellosa de més de quatre dècades, ha contribuït en gran mesura a replantejar la imatge del cos femení al segle xx. El caràcter autobiogràfic de la seva obra, alimentat pel sofriment inherent de la seva desil·lusió i drames amorosos, troba una ressonància particular en la vida de Maria Callas (1923-1977). Qui millor que la gran diva que ha encarnat passions mortals, tant a l’òpera com en la seva vida privada?

En el centenari del naixement de Callas, també anomenada l’Assoluta, Abramović presenta aquest espectacle a la cruïlla entre l’òpera, l’art en viu, la performance i la videocreació. A Les set morts de Maria Callas s’inclouen algunes de les àries icòniques que van marcar la biografia artística de la soprano grega. Intervencions que recorden les innombrables dones sacrificades a mans de compositors del segle xix; un teatre de nines on les dones n’han resultat les víctimes.

Unes vetllades que representen la culminació de la seva passió, obsessió i empatia per la figura virtuosa, el mite i la tragèdia de la celebrada soprano; una nova experiència immersiva basada en aquestes set defuncions prematures dels personatges que, a la vegada, són autoretrats de l’artista que habita aquests personatges diferents: des de la núvia abandonada fins a l’amant sacrificada.

Callas, amb una vida personal complexa d’amors perduts i una mort solitària, reviu més que mai en aquestes experiències de mort reinterpretades; moments traumàtics de pèrdua, amor i anhel on Abramović honra i habita l’esperit de la mateixa Callas, suggerint que aquests rols poden ser reimaginats i renovats per a futures generacions d’intèrprets.

Crítica: 7 deaths of Maria Callas

13/03/2023

Las 7 muertes de María Callas y la ostentación del ego

Cuando se escucha que una artista con fama de innovadora, rompedora y nada convencional se acerca a la ópera, se albergan esperanzas de encontrar una estética nueva para la representación operística, un sentido nuevo a nuestra tradición lírica o al menos un punto de vista fresco y único. Bien, eso, no pasó.

Lo que vimos el pasado sábado en el escenario del Gran Teatro del Liceo fue un planteamiento elemental, sin sentido dramático y sin manejo del lenguaje escénico. Todo centrado en la imagen de Marina Abramović interpretando a Maria Callas, interpretando (seamos benévolos), a su vez, a sus personajes (algunos de los cuales nunca cantó, como la Desdémona, del Otello de Verdi) en unos videos sumamente conservadores, llenos de lugares comunes estéticos y conceptuales, que no aportan nada a la escena, ni a la visión del personaje que tenía la Callas o que podría modificar la del espectador de nuestros días. Sólo ella, Marina, mostrándose en vivo y en pantalla todo el tiempo, teniendo las arias como música de fondo y diciendo textos en off tan poco inteligentes como: "cuando el universo conspira contra ti, te vuelve loca..."

Las interpretaciones de las arias que conforman el corpus del espectáculo, fueron de calidades muy variables, pero ninguna llegó a ser extraordinaria y hubo en algún caso, verdaderos errores de respiración, tempo y fiato. En este punto se debe rescatar la interpretación de Lucia que hizo Leonor Bonilla y muy poco más.

¿Quién cree que ver a unas señoras hacer limpieza y cubrir muebles con gasas negras, mecánicamente y sin ninguna creación de personaje, es lo suficientemente interesante para ponerlo en un escenario o que el despliegue de dos mangas de un vestido debe aplaudirse?

Es muy decepcionante que algo tan elemental y superficial se considere arte contemporáneo, un homenaje a la Callas y algo digno de ver en un teatro. Es, simplemente, muy descorazonador.