Com podem mesurar l’amistat? Grams, lliures i unces ens ajuden a determinar amb exactitud un pes. Racions i porcions responen a mides preestablertes. En canvi, els grapats, pessics i miques sorgeixen del cos i no designen cap quantitat en concret, sinó més aviat un tacte. La punta d’uns dits acariciant el no-res.
Ja fa set anys que Las Huecas fan feina juntes, compartint processos de creació col·lectiva, despullant-se emocionalment a cada espectacle, i deixant-se cada dia la pell en la gestió de la companyia. I ara, després de tanta intensitat, es pregunten: però realment, som amigues o no som amigues? Ja se sap que, a la pregunta del ser o no ser, el teatre mai ha sabut donar-li resposta, i per tant és ben natural que una amistat sorgida del teatre i del joc escènic sigui especialment confusa. A menys, és clar, que totes estiguem performant contínuament, i que totes les amistats impliquin, en certa mesura, una posada en escena.
L’amistat és el tema a què Las Huecas han decidit dedicar el seu nou projecte, que es materialitzarà en tres formats diferents: una conferència performativa, una creació audiovisual (realitzada amb Sofia Esteve, Isa Luengo i Mar Zapata) i una peça escènica. Al TNT hi estrenen Algo de amor, la conferència performativa.
I aquí és on entra en joc la Marta Echaves, que, a més de ser escriptora i investigadora, sap jugar molt bé amb les convencions teatrals i amb els espais d’indeterminació que provoquen. La Marta i Las Huecas fan, doncs, d’amfitriones en una conferència performativa que explora l’amistat com a pràctica, i que es planteja si l’amistat és l’últim reducte polític després del fracàs de l’amor romàntic, o si, ben al contrari, és una il·lusió més del capitalisme per treure rèdit econòmic de les nostres relacions.
Las Huecas ritualitzen la seva amistat amb una conferència performativa. Racionalitzen els límits d'un grup d'amigues i l'estableixen com una alternativa als models capitalistes de l'individualisme o (en el seu format col·lectiu) de la família nuclear. En l'amistat, hi ha una part de cessió desinteressada que es produeix quasi sense adonar-se, i que converteix l'amic en un altre jo, com qui es fa un tall de sang per permetre que la sang d'un recorri per les venes de l'altre.
Las Huecas mantenen el to performatiu, que va obrint universos i imatges al món de paraules i conceptes filosòfics. Insisteixen en la pugna amb l'ordre establert, que privilegia uns pocs i precaritza la resta. Des de l'honestedat però amb un cert aire còmic de lectura de tesi doctoral la mirada sobre les relacions horitzontals se segellen amb mostres d'amor, com qui comparteix un tatoo que quedarà a la pell per tota la vida. En el pou de l'amistat, l'aigua fondeja pura al fons de tot però hi ha una xarxa de coneguts i amistançats (que en el teatre és el públic) que també convoca i estableix una relació tatuatgística inferior: La fidelitat de l'espectador pot durar només (i potser menys encara) fins al final de l'espectacle. Són amistats de calcomanies, declaren performàticament, en una acció que diverteix però que no troba l'encaix amb els següents episodis (se solapa l'acció a platea amb el relat a escena).
En la destil·lació de confondre la identitat, i de trencar l'aire de classe magistral, hi apareix una mena de divertit patètic fregolisme i la voluntat de posar en paral·lel la lectura de la tesi consensuada (amb la demostració física d'una amistat que es vol perdurable). És intel·ligent no tatuar-se el nom de l'altra (com faria una parella enamorada) si no reproduir una frase que, si mai l'amistat decau o mor, seguirà significant un horitzó infinit amb la comunitat atemporal i infinita. Potser el trencament de l'amistat podria especular en un arbre (no genealògic, si no d'empatització) que va eixamplant el segell en cada cop més cossos. Si a Aquellas que no deben morir, per parlar de la mort van convidar una col·lega que practicava la tanatopràxia, ara ho fan amb una tatuadora. Si la reflexió corre fluïda i ordenada i entra per via intravenosa, la sensibilitat prefereix allotjar-se (temporalment o infinitament) a la pell. La peça té una segona part (De l'amistat) que es desplegarà al Temporada Alta. Pe cert, coincideix amb el desencontre (o no)de Nao Albet i Marcel Borràs en l'obra homònima.