Billy's violence

Nous formats | Teatre

informació obra



Direcció:
Jan Lauwers
Sinopsi:

Si heu vist algun cop Titus Andrònic, no caldrà que us expliquem el catàleg d’horrors i de violència gratuïta en què, de vegades, es converteixen les obres teatrals del bard anglès. Potser és el més evident, però no és l’únic cas en la seva obra. Moltes de les peces que va escriure assoleixen un grau de brutalitat que les faria impossibles d’assumir per la nostra sensibilitat... si no fos que els telenotícies ens han acostumat ja fa temps a considerar gairebé normals la por, el patiment i l’horror. Racisme, violència, misogínia... no són en absolut estranys en les pàgines escrites per Shakespeare, i són una bona excusa per preguntar-se per què ens complau veure un crim de ficció o llegir-lo, quin paper té la violència en l’art del nostre temps i quines diferències hi ha en la manera de veure-la i jutjar-la avui respecte a segles passats. 

El director belga Jan Lauwers, un dels grans noms del teatre europeu del nostre temps, ja ha posat en escena moltes de les obres de Shakespeare, des de Juli Cèsar (1990) fins al Rei Lear (2000), passant pel Needcompanys Macbeth (1996). És, per tant, un bon guia en aquest viatge pels aspectes més negres de l’obra de Shakespeare que ens proposa el poeta Victor Afung Lauwers a Billys Violence. L’autor s’ha inspirat en les deu tragèdies shakespearianes per escriure uns diàlegs íntims i violents, deslliurats de qualsevol referent històric o anecdòtic. És la violència que ens mostra Shakespeare una demostració de la necessitat de la llei, o bé conté la seva pròpia veritat? El mateix Jan Lauwers ens recorda que, al Londres de Shakespeare, les execucions de delinqüents eren espectacles públics, es cremava dones acusades de bruixeria als carrers i les baralles de gossos eren cosa de cada dia. En aquest context, un autor no tindria més remei que recórrer al sexe i la violència per omplir els teatres on es representaven les seves obres. És Shakespeare una mena de Tarantino de finals del segle XVI i principis del XVII? Ens responen els i les integrants de la Needcompany, la companyia teatral multidisciplinària, multicultural i innovadora creada el 1986 per Jan Lauwers i Grace Ellen Barkey, a la qual es va afegir el 2001 Maarten Seghers, compositor de la banda sonora original d’aquest muntatge, però també els còmplices locals de Jan Lauwers i la Needcompany: un Nao Albet sempre disposat a explorar els camins oberts pel director belga; Gonzalo Cunill, un actor nascut a l’Argentina i amb una llarga trajectòria als escenaris catalans i també al cinema, i l’actor i director Juan Navarro.

Crítica: Billy's violence

13/07/2021

De rentar la roba a casa

per Jordi Bordes

La NeedCompany té una forma d'entrar a escena molt particular, que cal celebrar. Defensen un art total en què els intèrprets canten, toquen, ballen i actuen. En què l'espai escènic tendeix a zero (només alguns elements que aporten singularitat a cada escena). Que la força artística arrossega la raó i el discurs. Ara, Jan Lauwers ha deixat que el seu fill fes una dramatúrgia sobre una desena de títols de Shakespeares. La seva idea era trobar un camí per explicar totes les tragèdies. I Victor Lauwers ha trobat una mirada íntima, suggerent i reveladora: com poden els protagonistes de les tragèdies evitar un cataclisme històric si no són capaços d'estimar-se entre ells? La NeedCompany recomana que es renti la roba a casa. Que un cop els protagonistes se sentin recolzats per la família executin els seus plans (més o menys maquiavèlics) per a imposar la seva raó o la seva corona.

La peça, estrenada al Grec, té un altre alicient amb la incorporació al repartiment de tres actors habituals en l'escena a Catalunya: Juan Navarro (El bosque amb Pablo Gisbert de Conde de Torrefiel o 4 de Rodrigo García); Gonzalo Cunill (4 de Rodrigo García, Who is me? de'n Rigola); i Nao Albet (Atraco, paliza y muerte en Agbanaspach, Falsestuff, Mammón, La monja enterrada en vida... sempre acompanyat per Marcel Borràs). Dels tres actors, aquest últim és el que més ha seguit i treballat amb Lauwers. I és el que, efectivament, s'integra millor amb la resta de la companyia flamenca perquè sap cantar, moure's. I, per una altra banda, manté la forma d'interpretació lúdica un punt cínica un altre punt gamberra, de Navarro i Cunill. Albet llueix i evoca un moviment de coll que recorda a aquell àngel caigut de Ball de titelles (TNC, 2012). Efectivament la sordidesa de la NeedCompany coincideix amb el món desarrelat que va escriure Ramon Vinyes.

El treball té preciosos moments visuals com el quadre final en una mena de piscina plena de sang en què els intèrprets priven de sortir-ne sense relliscar. I moments corals amb la música que hi posa una partitura rítmica que es balla, ara amb vestuari medieval, ara despullats. Segurament, Shakespeare queda molt desdibuixat (tot i que sigui una bona idea de titular cada escena amb el nom de la dona que hi intervé, la que rep la violència des de la llar, amb una crueltat que incomoda). Ara, quan una escena té la mateixa força sense posar-hi el nom de Shakespeare al cartell, vol dir que no cal sumar-lo, perquè és innecessari i quasi despista més i obliga a la dramatúrgia.

Jan Lauwers ha celebrat el seu debut a Barcelona d'ara fa 25 anys amb aquesta coproducció que tindrà breu gira a l'estat espanyol i internacional. Feia anys que no visitava Catalunya. De les últimes presències cal recordar The blind poet al TNT (2015). Des del 2003, sovintejava en les programacions d'Àlex Rigola (Issabella's room, The deer house, The lobster shop, The art of entertainment). Aquest treball torna a un quadre obert en el que el públic pot triar a qui seguir, tot i que l'acció es concreta en dos personatges (la majoria de cops) i no hi ha gaire interacció amb els que queden al voltant de l'escenari. Hi ha una potència que batega però no té la rotunditat d'altres vegades perquè coixeja la intenció inicial de enfilar les tragèdies de Shakespeare. En aquest sentit, Ivo van Hove amb el seu Tragèdies romanes captivava per tots els cantons, en una actuació 360º (el públic podia entrar a l'escena o podia anar al lavabo sense perdre el fil del muntatge maratonià).