Com és la vida quan sents que no encaixes a la societat, vius immers en un context social desfavorable i has perdut tota esperança de canvi? El Centre de les Arts Lliures i el Teatre Tantarantana presenten la primera estrena teatral en català de [BLANK], de la reconeguda dramaturga britànica Alice Birch. Una experiència de treball conjunt entre dos espais escènics de Barcelona el resultat de la qual són dos muntatges que s’exhibiran de manera simultània i interconnectada, del 16 de febrer al 12 de març. Ambdós comparteixen equip artístic, a excepció dels intèrprets i els directors. L’assessor artístic vinculat al Tantarantana, Roberto Romei, dirigirà la peça del Centre de les Arts Lliures, i Marc Chornet, director de l’àrea Arts Escèniques de La Brossa, dirigirà la peça al Tantarantana.
[BLANK] és un conjunt de situacions que retraten dues generacions -joves (al Tantarantana) i adults (al Centre de les Arts Lliures)- i el “buit” que les separa. Família, dificultats de comunicació, herència emocional i exclusió social són els grans protagonistes del text. Helena Tornero signa la primera traducció al català d’aquesta obra polièdrica que, amb diàlegs carregats d’ironia i mancats de tot judici moral, presenta una acurada successió d’escenes aparentment inconnexes que aconsegueixen plasmar els diferents punts de vista de les persones que conviuen en realitats d’alta complexitat.
Alice Birch és una de les dramaturgues britàniques més reconegudes. El 2016, va ser seleccionada a Creative England 50 com una de les ments més creatives, innovadores i inventives del Regne Unit. És la guionista de pel·lícules com Lady Macbeth (2016) i sèries d’èxit com Normal people (2020), Conversations with friends (2022) o la 2a temporada de Succession (2019). I la seva obra dramàtica ja és extensa i notòria. [BLANK] una de les seves darreres peces teatrals, que arriba després d’èxits com Revolt. She Said. Revolt Again (2016) i Anatomy of a Suicide (2017).
[BLANK] al Teatre Tantarantana
[BLANK] és l’absència sorollosa que acompanya les vides dels adolescents retratats en aquesta peça. Uns personatges condemnats a créixer sense l’amor matern o patern. Joves que, malgrat tot, cridaran, lluitaran, explotaran, besaran, estimaran i cercaran el seu propi camí, malgrat aquest [BLANK] que els marcarà de per vida. Una vida que sempre s’obrirà camí, però un camí que faran amb una motxilla que sempre serà pesada.
Heus aquí un díptic que respon a la fórmula de l'espectacle d'Alice Birch que s'ha dividit en dues posades en escena paral·leles. Al Tantarantana, la direcció de Marc Chornet aposta per la contenció. Els personatges (anònims, ambigus) que la dramaturga va plantant a escena tenen un punt en comú: l'abisme en el que es veuen abocats. El grup jove escup ràbia en una mena de descampat reservat per a les brutalitats. Com aquell Qui estigui lliure de'n Xavi Buxeda. L'ombra dels Serveis Socials és pràcticament inexistent en aquesta escena; hi plana per sobre com la teòrica atenció dels pares però ells se n'escapen amb facilitat. Al descampat no hi ha tanques i portes que no es puguin saltar.
Marc Chornet s'ha deixat anar pels impulsos primaris, per la rebel·lió com a punt de construir el propi jo de cada personatge. Les escenes tenen una durada més llarga però, mantenen els punts de fuga dels personatges que planteja Birch. Són esbossos ràpids de trames que cada espectador acaba confeccionant al seu cap. En realitat, la tria de les escenes d'aquesta localització manté un prim fil (Noa s'ha escapat de casa) que s'esquitxa amb altres situacions en què la maternitat prematura, l'alcoholisme i les drogues i el bullying són algunes de les pedres en què s'ensopeguen joves procurant sortir de l'adolescència amb dignitat. Chornet ha optat perquè les escenes es fusionin, com fent-les conviure en el mateix espai per moments. La manera d'interpretar de Lea Torrents, Jan Mediavilla Marimón, Sònia Ninyerola Soms, Imèn Akandouch Aouattah pot ser més primària, més visceral. No es veuen tants matisos com en la contenció dels quadres del Centre de les Arts però queda ben marcada a foc el comportament i la situació davant del mateix abisme social. Els quadres són molt més corals: El sofà esventrat del descampat es comparteix per prendre-hi pipes o passar-se alcohol que es beu a morro. La fredor de l'espai es combat amb l'energia i escalf que es donen els uns els altres. En el quadre, s'intueix la maquinació. Qui domina les pauses (com demostra Sònia Ninyerola), acapara el Poder. Potser no és més intel·ligent el seu personatges però logra l'atenció dels altres.
Els personatges joves tenen la contradicció com a cognom compartit. Odien els pares però desitgen tenir l'estabilitat dels adults. Es construeixen, per ara, a la contra de la manera de fer dels pares (com aquests ho van fer dels seus, en un bucle impossible de prosperar i sortir d'aquesta indigència social). L'obra està desdoblada amb el Centre de les Arts Lliures, on es representen, sincronitzades, les escenes dels adults, des de la contenció els quadres més dantescos. Al Tantarantana, hi plana la ràbia i la violència en directe.