Darrere la porta

informació obra



Autoria:
Aurora Cayero, Wolfgang Borchert
Direcció:
Pilar Cayero, Aurora Cayero
Intèrprets:
Pilar Cayero, Aurora Cayero
Companyia:
Jove companyia el Plató de Cinema
Sinopsi:

Què passa als centres de menors? Aquestes dues actrius, també educadores socials, ens expliquen amb fets reals què passa als centres de menors, quines històries de vida podem trobar, com viuen els menors en un centre tancat, què senten els educadors, quines experiències tenen, què succeeix en tantes i tantes històries dramàtiques per explicar; perquè no quedin en el silenci, perquè algú les recordi, per a que els qui ho han patit no quedin en l´oblit. Amb aquesta obra de teatre pots riure, plorar, o totes dues coses a la vegada, perquè es mostren vides marcades per sempre, perquè en un lloc on manca el dret fonamental, que és la llibertat, es mouen moltes coses. Volent ajudar, educar, pel camí es transformen els educadors, s’adapten de vegades als menors tancats, no sempre. A través del teatre, aquestes dues actrius es despullen en una realitat no accesible per a tothom, no es pot saber sempre què passa darrere la porta d´un centre de menors. Totes les escenes i diàlegs de l´obra, així com algunes de les cançons i veus en off, són reals, fruit d´anys d'expèriencia de les actrius com a educadores socials en centres de justícia juvenil. 

Crítica: Darrere la porta

24/05/2017

Teatre social, realista, i artísticament molt notable

per Josep Maria Viaplana

De vegades un es troba amb sorpreses. Aquestes dues actrius, que alhora treballen i han treballat durant anys en centres de menors, porten a l'escenari una història (podríem dir un collage de petites històries) del que passa dins d'aquests centres. I sona tan a veritat, a retrat honest, amb els seus moments més dramàtics, més còmics, més esperpèntics... i a la fi, tan humans, que un experimenta una sensació poc viscuda davant d'un espectacle:

Poques vegades durant la durada d'una obra teatral pots resistir la temptació de 'desconnectar' durant un o varis moments. És lògic i és natural. No tot té el ritme i l'intensitat que t'atrapa en els moments més brillants. I podria resultar contraproduent fins i tot. Aquí no, aquí és totalment natural.

Poques vegades la necessària teatralització de les escenes i dels personatges et sona tan veritable com la veritat mateixa.

Poques vegades, sense apenes producció, un espectacle concebut, dirigit i interpretat per les mateixes persones aconsegueix atrapar i agradar tant al public. Tothom sortia amb la sensació d'haver assistit a un trosset de vida, propera o llunyana a cadascú, i li havia emocionat.

I és que la Pilar i l'Aurora se'ns van posar a la butxaca des del primer moment. Perquè han sabut retratar -repeteixo- la profunda humanitat i la veritat -senzilla, que tots podem entendre- dels nois i noies que hi van a parar, les seves històries, tan tristes de vegades, el seu humor, la seva lluita per la supervivència, també les educadores, els vigilants... i sense fer-ne un pamflet. Passant per mil i un personatges amb un petit detall de vestuari o sols amb el seu gest, mirada i veu. Vaja, teatre pur.

Em fa reflexionar, a la sortida, de l'enorme talent que tenim a Casa Nostra, entre les múltiples propostes 'low cost' que posen en peu artistes gairebé anònims sense cap ajut. I un pensa que la feina dels que tenen responsabilitats en la cultura del país (que tant es vanta de la seva cultura) hauria de ser veure'ls, tots i cadascun, i procurar que tinguin un amplificador adient a la grandesa del seu talent.

Això mateix m'ha passat fa poc amb 'Generació de merda' al Teatre Gaudí, i també la agradable sorpresa que m'he dut al saber que 'Sugar, el musical' estarà unes setmanes al Tívoli, just el lloc que es mereix un altre dels grans resultats artístics que no tenia el ressò que es mereix.

Molt recomanable per a tota mena de públics a partir dels 12-13 anys, i especialment per als joves que entren en l'adolescència, protagonistes, o testimonis, de les conductes de risc que sovintegen en aquesta etapa vital.