De la foscor a la llum. Meravellós Mahler!

informació obra



Sinopsi:

Grans i menuts, amants de la música clàssica i orelles encara verges en aquests sons: aquest és un concert per a tota mena de públics. Només cal estar disposat a mirar, a escoltar i a gaudir de la infinita bellesa que desprèn l’univers musical de Gustav Mahler. Les seves cançons són l’eix d’un espectacle que té molt de concert, però també de muntatge teatral amb elements coreogràfics, una proposta on la música està acompanyada de sentiments tan contradictoris com la vida mateixa. La nit i el dia, la llum i la foscor, l’alba i el crepuscle, tot forma part de l’existència i de la música de Mahler. L’escoltarem mentre els intèrprets ens contextualitzen les composicions amb referències a personatges com Alma Mahler, que va ser esposa de Gustav Mahler i més tard es va casar amb l’escriptor expressionista Franz Werfel i amb l’arquitecte Walter Gropius, fundador de la Bauhaus. Sentireu a parlar també dels pintors Gustav Klimt i Oscar Kokoschka en un concert diferent que ens parla tant de la Viena modernista de la Secessió com del viatge existencial al qual s’enfronta l’home modern.

Tot va a càrrec d’una formació de vuit músics polièdrics que interpreten una selecció de fragments musicals arranjats per Pedro Pardo a partir de la música de Mahler, però també de composicions de Richard Wagner i Johann Strauss (fill). Escoltarem Mahler en estat pur, però també Mahler amb aires de salsa i algun fragment acompanyat de l’ukelele, sempre des d’un profund respecte a l’obra original. És, en definitiva, una manera diferent de donar a conèixer la música de Mahler, un dels últims grans compositors romàntics, hereu musical de Beethoven i un gran defensor de la modernitat musical del principi del segle XX.

Dirigeixen la proposta a quatre mans el coreògraf i director d’escena Francesc Abós, format en dansa amb David Campos a Barcelona i amb una llarga experiència internacional en teatre musical, i, en el vessant musical, Pedro Pardo, compositor, director d’orquestra i de cor i pianista versàtil, especialment innovador i eclèctic, que, a més, és l’actual director titular de l’Orquestra Simfònica Victoria de los Ángeles i del Cor de l’Orfeó Lleidatà.

Crítica: De la foscor a la llum. Meravellós Mahler!

24/07/2020

Efectivament, un concert amb Mahler

per Jordi Bordes

Les últimes notes que va sentir el Palau de la Música aans del confinament del mes de març va ser l'assaig general d'aquest concert. El Grc ha permès que es produeixi aquest bateig amb el públic. El concert d'uns 40 minuts de durada adreçats al públic familiar s'ha transformat en una actuació a la nit, amb la introducció sempre amena i empàtica de Ramon Gené.

La xerrada, que barreja des de referències personals (com ara la broma de confondre el públic amb Elton John) a moltes de biogràfiques (quina mussa tant magnètica deuria ser Alma Mahler) incloïa també estratègies musicals del compositor, per aconseguir transformar la música més popular i infantil, o de taverna a, a endinsar-la en una profunditat quasi psicològica. Mahler (1860-1911) era fill del seu temps, de bategar freudià i brillantor vienesa. Aquestes referències musicals i bibliogràfiques són bones per enllaçar millor el daurat de les corbates i elàstics i dels cubs amb sorpresa, que evoquen a l'univers de Gustav Klimt.

Pel que fa a l'actuació, Pedro Pardo (director musical entusiasta) ha mirat de condensar la brillantor simfònica del compositor en vuit intèrprets. L'orgue del Palau dóna la dimensió d'au fènix arrencant el vol prò és utilitzat molt poc. La majoria de l'acció succeeix a les escales de l'escenari, enmig del paradís wagnerià i el bosc romàntic de la sala. Els musics s'atreveixen amb tot: a més de tocar els seus instruments, canten amb una preciosa variació pèr escales musicals i satreviexen a ballar i a moure's juganers i comunicatius amb el públic. Ara, el que atrapa amb més força és l'entrada de la figura des del fons de plata, com si fos l'ombra d'Alma. La posada en escena és minimalista (el que estalvia sobreactuació dels músics) però no té el joc descarat d'altres propostes musicals com Hop!era dirigit per Toni Albà i Jordi Purtí; o Troia, una veritable odissea de Cor de teatre; o Desconcerto, amb l'Orquestra de Cambra de l'Empordà; o Troppe Arie. També és cert que per poder atrevir-se a donar una dramatúrgia còmica o èpica (segons el cas) cal una llarga investigació a la sala d'assaig.

L'espectacle, programat a la nit per evitar que la llum natural pertorbi el disseny lumínic, és antagònic al subtítol de l'espectacle (De la foscor a la llum) però la música distribuida amb ofici dóna un ritme i una varietat que ensenya la capacitat meravellosa d'un compositor com Mahler. Que no va triomfar com a autor en la seva joventut i va reciclar-se durant bona part de la vida en director d'orquestra. I que gastava una mala baba, que possiblement, deuria fer poc aconsellable mantenir-hi llargues converses. Poca gent té la potència enigmàtica d'Alma...