Els igualadins Teatre de l'Aurora han escollit el Compte Arnau per bastir aquesta atractiva producció pròpia amb la participació d'artistes com Ireneu Tranis, Pep Pasqual, Roger Julià i la direcció de Joan Arqué. El protagonista, però, és un altre Arnau, un nen de 10 anys que farà un viatge màgic per endinsar-se en una de les llegendes catalanes més fascinants.
“Cavaller de fosca armadura condemnat a vagar eternament pels seus dominis cavalcant a llom d’un cavall en flames...” El llegendari Comte Arnau ha tornat als escenaris per donar-se a conèixer a un públic que, fins ara, potser li havia quedat més llunyà: el familiar.
L’atractiu del personatge i el mite que l’envolta és evident, per això són molts els qui l’han recollit en diversos formats i suports, com ara a la televisió (TV3 va emetre’n la sèrie ‘Arnau’ l’any 1994, reposada el 2001) i al teatre (destaquen la memorable adaptació que Herman Bonnín va dur a la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya el 2011 amb la contribució especial del Cor de Cambra del Palau de la Música; l’espectacle en hendecasíl·labs que Lluís Soler va estrenar al Festival Grec 2005 amb direcció d’Antonio Calvo i, encara, el cicle estival de representacions que se celebra des de fa vint anys al monestir de Sant Joan de les Abadesses).
Ara, el Teatre de l’Aurora s’ha llençat de cap per difondre la figura d’Arnau als espectadors a partir de 5 anys. El muntatge, dirigit per Joan Arqué i produït per la mateixa sala independent igualadina, arriba amè als petits de la mà d’uns trobadors de llegendes que recreen amb astúcia una versió de la història de les moltes que hi ha. Se serveixen de la narració oral, el so i la música en directe amb un munt d’instruments i materials naturals, diferents tipus i tècniques de titelles, el gest, el clown, les màscares, les ombres... Aquestes múltiples disciplines encaixen perfectament i, amb encertades dosis de collita pròpia que descongestionen la trama, el relat avança a bon ritme i millor absorció.
És especialment admirable la interpretació i la coreografia dels actors, que experimenten contínues metamorfosis de personatge i arriben a manipular conjuntament el titella d’Arnau, sens dubte el més sorprenent de tots. Construït tan sols pel cap i dos braços, es presenta solemne als ulls d’una platea que se l’imagina altiu i dèspota, però alhora humà i víctima de la seva maldat.
‘El Comte Arnau’ combina moments de distensió i divertiment amb d’altres que requereixen la màxima atenció i assoleix moments de gran intensitat, tant narrativa com visual i sonora. Amb ben poc, l’escenografia transporta a la vida rural del Ripollès d’ara fa un miler d’anys i el seu element mòbil dota el clímax d’una gran força escènica.
La confiança, la injustícia, el més enllà... són algunes de les qüestions que planen sobre el mite i que cadascú desgranarà segons la seva edat i voluntat d’endinsar-se en l’anàlisi.
Una proposta excel·lent per revisitar la llegenda i apropar-la a les noves generacions. Els passis previs a l’estrena –que tindrà lloc el proper 15 d’octubre a la Fira Mediterrània de Manresa– han obtingut molt bona acollida i tot fa presagiar que serà una d’aquelles produccions que, tot i el pas del temps, perduren a la memòria lligades a la història i símbols culturals del país.