Enchanté!

informació obra



Autor:
Divinas Companyia Artística
Intèrprets:
Carla Móra, Irene Ruíz, Marta Móra
Músics:
Bernat Font/Xavi Torras/Federico Mazzanti (piano), Juli Aym í/Cesc Miralta (clarinet)
Sinopsi:

Enchanté! és un espectacle teatral que s’endinsa en la música europea de principis de segle XX, l’època de la Segona Guerra Mundial, i ens transporta a la ciutat de París, a punt de ser envaïda per les tropes alemanyes. Acompanyades per un pianista i un clarinetista, les veus de Divinas ens relaten la història del petit Cafè Enchanté, punt de trobada d’artistes, bohemis, intel·lectuals i membres de la Résistance francesa.

Enchanté! és un homenatge a les cançons i artistes que van sobreviure la guerra. Algunes d’elles van ser prohibides pel nazisme, d’altres van ajudar a mantenir viva l’esperança de la gent. També hi trobem la cançó que dóna nom a l’espectacle: Enchanté, de Mario Cobo i Ben Rowdon.

La companyia fa una recreació descarnada d’uns anys terribles però de gran efervescència artística. L’espectacle destaca per la seva comicitat, amb bones dosis d’humor absurd i un punt de sàtira política.

A Enchanté! es respira l’aire dels cabarets burlesque i el glamour decadent. Un cant a la vida on hi trobem claqué, can can, tango, ballet clàssic en clau de sàtira i tributs a Josephine Baker i els seus plàtans.

Enchanté! és un encanteri. Un refugi, un cafè parisenc, un cabaret berlinès… Una bombeta que penja del sostre, un teatrí, un cafè antic, un piano.

Crítica: Enchanté!

11/04/2016

Ternari de Varietats

per Francesc Massip

Ho han tornat a fer! Aquesta tríada de cantatrius excepcionals tornen a il·luminar la Sala Muntaner amb les seves veus ben temperades, que ara sonen com a solistes, ara a l'uníson en un ternari acordat i vibrant que fa espurnejar el local i electritza l'audiència. Si "Paradís" feia un recorregut pel món de la copla, a "Enchanté" les Divinas repassen el cabaret berlinès d'entreguerres, el burlesque i les varietats parisines amb una trama argumental ordida a l'entorn de la II Guerra Mundial i l'ocupació nazi de París. Novament amb un text orientat, escrit i dirigit per Martí Torres, que sap treure el millor de les tres intèrprets, i que va trenant la trama basada en la peripècia d'una tríada d'artistes juevo-alemanyes que fugen de la persecució i s'emporten les cançons i l'estil del kabarett literari de la república de Weimar a l'exili francès. Peces que van popularitzar Edith Piaf o Josephine Baker com L'accordéoniste o Ram pam pam, i particularment la que parodia Hitler i els seus esbirros amb un "Heil pfrrrrrrrrrr!" que sembla un homenatge a Totó i la seva "pernacchia" al film I due marescialli (1961). La petarrufa pot tenir molts objectius: burla, escarni, protesta, esclata com un crit de dolor, és suau com un sospir, resignada com un lament. Per això n’hi ha de moltes menes. Aquella fragorosa, irreverent, oceànica, es fa contra l'arrogància del poderós que en roman aclaparat. La patarrufa a flor de llavi és més delicada i afecta al comú dels mortals. El petarró estrident és un so alegre que aplaudeix la derrota d'un rival odiat. Fins i tot hi ha la petarrufa alliberadora que surt espontàniament dels llavis com a acompanyament sonor per allunyar-se d’un enemic. Així definia Totò en una entrevista les varietats de la "pernacchia" que en més d'una pel·lícula havia posat en greu compromís als seus personatges. Aquí la fan, ben escandida, al llarg de la cançó "Der fürer's face" de Wallace (paròdia de l'himne del partit nazi), on Carla Móra interpreta el genocida amb un posat de befa espaterrant, secundada per Marta Móra i Irene Ruiz en el paper de Goebbels i Himmler, vestits marcialment de cintura per amunt però amb faldellí de gasa i portalligacames a les parts jussanes. Hilarant! Tampoc no podia faltar la Lili Marlene i la We'll meet again, especialment emotives al front de guerra. No poden perdre's, doncs, aquest Enchanté! explosiu, intens, emocionant i carregat d'humor que interpreten, canten i ballen aquest ternari diví...