escenes d'un matrimoni. Akadèmia.

informació obra



Intèrprets:
Anna Sabaté, Jordi Figueras
Traducció:
Carolina Moreno, Albert Tola, Marta Gil, Joaquin Daniel
Dramatúrgia:
Marta Gil, Albert Tola
Escenografia:
Joana Martí
Vestuari:
Joana Martí
Il·luminació:
Lluís Serra, Natàlia Ramos
So:
Àlex Tenas
Vídeo:
Albert Serradó
Producció:
Nexus Europa, Les Antonietes
Autoria:
Albert Alemany
Direcció:
Albert Alemany
Sinopsi:

Johann i Marianne porten un matrimoni aparentment perfecte. Al principi Marianne és una advocada matrimonial amb èxit, i Johan, que supera els 40, és un respectat científic en una institució de prestigi. Tenen dues filles. Tots dos semblen persones amb una gran capacitat reflexiva, fins i tot, per moments, poden semblar arrogants tan satisfets que semblen del seu matrimoni. Però l’espectador necessita entendre la seva felicitat, com funcionen en detall, i no només amb la seva relació de parella, sinó també amb les seves famílies biològiques, la societat, l'estat, el món en què viuen... 

En sis escenes Bergman retrata el camí pres per aquesta relació. Sis trobades que en diversos mesos o anys, se separen en el temps: la unió perfecta, primers petits conflictes, la separació a causa d'una altra dona, un primer retrobament, el divorci i, finalment, anys més tard, una nit en comú en una cabana enmig del no res.

Els dos protagonistes es precipiten d'una escena a una altra sempre des del desconegut –des d’un lloc involuntari, perquè no sembla haver cap altra manera d’afrontar allò que no coneixem. La seguretat intel·lectual inicia s'evapora poc a poc, i un nou nucli apareix: la por, la incertesa, la impotència, la nebulosa tant en el tracte amb un mateix com amb els altres, i en un món en què es viu, on el matrimoni civil esdevé un símbol patètic. Potser això és un tema que encara és més obert, potser hem desenvolupat estratègies més diverses, o potser encara hi ha por a la màscara, por a jugar, jugar tots els dies fins que la mort ens separi.

Crítica: escenes d'un matrimoni. Akadèmia.

18/04/2018

Una visión menos deprimente de Bergman

per Enid Negrete

Ver la película Escenas de un matrimonio (1973) de Ingmar Bergman (1918-2007) es una experiencia que normalmente te convence de nunca casarte y, si vives en pareja, hace que cuestiones tu relación durante varios días después de haberla visto. El principal miedo de un espectador de esta película es repetir, consciente o inconscientemente, ese infierno retratado con tanta sofisticación y civilidad como barbarie y sinceridad.

Marta Gil nos cuenta acertadamente de nuevo la compleja relación de Igmar Bergman y Liv Ulman, que ya nos ha contado su protagonista genialmente en la pantalla.

En este caso, con traducción ya probada (usa la misma que ya se utilizó en el Teatro Nacional de Cataluña realizada por Carolina Moreno), una escenografía muy funcional y un proceso de cambios de tiempos interesante, la historia es menos deprimente y mucho más positiva que el original.

La soledad en compañía, la incapacidad de decir la verdad y la manera en que las relaciones humanas se llenan de contradicciones, violencia y al mismo tiempo del cariño inevitable del tiempo compartido, son los temas que resalta este montaje.

La puesta en escena en algunos momentos no llega al tono trágico del tema, también es cierto que hay escenas en las que el movimiento escénico no es orgánico y se ve marcado, pero logra una reflexión interesante desde un punto de vista mucho menos culpígeno y doloroso que el original.

Jordi Figueras y Anna Sabaté, logran personajes contradictorios, interesantes y con el miedo latente a la soledad en compañía, que parece que siempre terminan encontrando dentro y fuera de su relación. Su trabajo es contenido y limpio, con una complicidad bien lograda, aunque en algunos momentos falto de organicidad y emoción.

Aunque hay momentos en que se necesitaría mayores niveles de emotividad, la verdad es que se agradece mucho que este trabajo no incluya el ambiente depresivo y asfixiante de la película, porque ayuda más a reflexionar desde otro lugar sobre los mismos problemas.

Es un montaje que cumple con la idea de dar un punto de vista distinto pero válido de una obra ya conocida.

Trivial