KYLA (fredor)

informació obra


La trajectòria de Lars Norén com a autor és molt prolífica, i tot i que la seva obra també inclou poesia i novel·les, des dels anys 80 Lars Norén es dedica quasi exclusivament a la dramatúrgia. Ha escrit per a l’escena, així com també per a la ràdio i la televisió, abarcant des del drama familiar a les obres de problemàtica social, fins al teatre infantil. Considerat per a molts l’autor suec més important del nostre temps, i representat arreu del món, també se l'identifica junt amb Strindberg i Bergman, com a un artista que transmet la quinta essència del caràcter suec. Actualment és director artístic del Folkteatern de Göteborg.

Traducció:
Adrian Devant
Direcció:
Adrian Devant
Autor:
Lars Norén
Il·luminació:
Roger Blasco
So:
Roger Blasco
Escenografia:
Sergio-Albio González
Vestuari:
Aurèlia Úbeda
Producció:
Adrian Devant i AIET
Intèrprets:
Adrià Díaz, Sergio Freijo, Marc Naya, Junyi Sun
Sinopsi:

Tres nois es troben al bosc per a beure cervesa i parlar de la seva Suècia i de com la immigració l’està canviant.

Llavors arriba un company de classe d’orígen asiàtic. La violència latent aflorarà mentre s’enfronten els valors de la Suècia modèlica amb la intolerància, els prejudicis, i la frustració.

Premi de la critica 2014 en la categoria de revelació al repartiment (Adrià Díaz, Sergio Freijo, Marc Naya i Junyi Sun)

Crítica: KYLA (fredor)

31/05/2014

Un directe a la consciència

per Iolanda G. Madariaga

Un cop de puny directe a l'estómac, això és Kyla (Fredor). Un espectacle que ens situa davant un tros de realitat tan nua i cruel que espanta, un violent toc d'atenció per a consciències adormides. Lars Norén és el dramaturg suec actual més conegut en les nostres latituds.  Polèmic i aspre, els seus textos són de difícil plasmació escènica. Adrià Devant, com a traductor i director, ha fet una gran feina per fer-nos arribar aquest drama de personatges que, malgrat que l'obra compti més d'una dècada, ens són molt (massa) propers. Tres nois es reuneixen en un bosc per prendre cervesa. Aviat entendrem que  són un clar producte suburbial; famílies trencades, escassos recursos econòmics i fracàs escolar es barregen amb un sentiment desesperat de pertinença a un grup: són suecs. Aquest sentiment estructura el seu paupèrrim pensament ideològic i totes les seves aspiracions. El seu discurs xenòfob i violent deixa veure les esquerdes del modèlic "estat del benestar" suec. Un company d'institut d'origen coreà arriba de camí a la seva festa de graduació. La intolerància, la frustració i els perjudicis es fan del tot patents. Adrià Devant en situa al bell mig del drama en un escenari buit, la resta és obra de les quatre magnífiques interpretacions (Adrià Díaz, Sergio Freijo, Marc Naya i Junyi Sun) que van tensant les cordes sense descans fins portar-nos a l'esglai. Poques vegades una ficció és tan colpidorament real. La grandesa d'aquest espectacle rau en la seva cruesa: no es justifica als personatges però tampoc se'ls jutja.