La violència de gènere és un tema molt present en la nostra societat. Però on comença la violència? Un assassinat és només la punta de l’iceberg i l’entramat de la violència de gènere és molt més profund i complex. Què podem fer per prevenir-la?
Aquesta proposta de Micro TeDebat és una bona oportunitat per plantejar el tema a l’aula, perquè presenta la violència des d’una situació molt bàsica, sovint invisible, llastimosament quotidiana i molt actual, on potser l’alumnat se sentirà identificat i interpel·lat pels personatges.
Seguint l’estela de les accions poètiques de Joan Brossa, La Corda és una proposta diferent on es barregen llenguatges plàstics i escènics. Algunes de les seves escenes microteatrals ja havien estat “provades” ara fa dos anys. Ferran Echegaray, Jordi Font, Toni Mas i Eva Ortega desenvolupen un espectacle de difícil qualificació que parteix d'una idea d'Albert Mestres. Aquests, en connivència amb l’escriptor Joan Cavallé, ens presenten uns poemes escènics trenats entre ells: són unitats escèniques que funcionen com a poemes visuals/sonors i tenen lloc a diferents espais de la sala Atrium. Se’ns convida a compartir unes menges i unes begudes -un modest però elegant càtering-, potenciant la idea de comunió que posseeix el fet teatral, mentre es fomenta la interrelació entre els espectadors al voltant d’una taula, atenent alhora la dimensió del teatre com a fet social i també com a fet únic i irrepetible. L’acció dramàtica té lloc amb o sense actors, s'estructura en una dotzena d’escenes que es desenvolupen dins la sala d’exhibició pròpiament dita i unes altres que tenen lloc al vestíbul de la sala. Es juga amb el concepte de dins i fora. El que té lloc “a dins” modifica el vestíbul i provoca associacions que tenen lloc en la ment dels assistents, en la mesura que perceben les transformacions i les insereixen en un discurs en constant construcció que pot ser radicalment modificat pels comentaris d’altres espectadors. Tots els elements de la nòmina teatral tenen en aquest espectacle igual importància; de fet s’intueix la voluntat de carregar-se la jerarquia que presideix els espectacles de teatre convencional. Aquest propòsit fa que l’espectacle es mogui entre el conceptual, el surrealisme i l’absurd. Els espectadors prenen protagonisme, ara asseguts en les butaques, ara envaint l’espai escènic tradicional o descobrint en l’espai algunes referències a les accions que han tingut lloc en l’escena anterior o en altres; a més, el transit dels assistents marca el ritme de les accions i el seu deambular o estar en l’espai, la cadència. Així les acotacions esdevenen el fonamental d’algunes escenes i els objectes d’attrezzo d’altres. La llum és la protagonista d’alguna escena, en d’altres ho és una projecció cinematogràfica. Es crea així un estat d’atenció constant i un fil dramàtic travessa l’espectacle unint moments, accions i objectes necessàriament diferents per a cada participant. Es juga amb referents populars i, en gran mesura, amb el món poètic i plàstic de Joan Brossa, tot i que el coneixement d’aquest últim no és necessari per gaudir de la funció. Hi ha divertits i brillants jocs de paraules, dites i refranys tenen un ús que busca més la seva qualitat com a icones culturals que articular un discurs coherent. I malgrat el que pot semblar un absolut desgavell, l’espectacle va adquirint densitat poètica travessat d’un humor que va de la fina ironia al to sorneguer més popular. No se m’acut una millor manera d’homenatjar al gran mestre Joan Brossa i construir, alhora, un espectacle original, fresc i d’actualitat. Em resta felicitar la sala Atrium per haver acollit aquesta proposta i desitjar-li una llarga vida... Potser seria bo que, en aquesta, travessés algun espai institucional que no té perquè ser necessàriament un teatre: la proposta és adequada per a qualsevol espai d’exhibició.