La petita Capmany

informació obra



Sinopsi:

La Maria Aurèlia no entén la feina del seu pare. Aviat descobrirà que el món que coneix està en perill: tot pot desaparèixer. Acompanyada d’en Patufet, entrarà a un univers on personatges del folklore català l’ajudaran a lluitar contra l’Oblit, a descobrir-se a si mateixa i a millorar la relació amb seu el pare. Un viatge tendre i divertit a través de les tradicions populars per viure una aventura fantàstica i emocionant.

Crítica: La petita Capmany

27/12/2019

LA PETITA CAPMANY

per Ferran Baile

Una joieta escènica

El darrer muntatge de la companyia Tanaka Teatre esdevé una joieta escènica, molt ben treballada en tots els aspectes i un pas endavant per a una companyia que ha cultivat amb molt encert els espectacles de petit i mitjà format.  La nena Maria Aurèlia sent una gran rebel.lia per les continues absències del pare, massa distret per la seva feina. El pare va ser un obsés recol.lector de rondalles, dits i costums, cançons del folklore català. Maria Aurèlia aprendrà a canalitzar les seves enfadades pel camí de la literatura, escrivint i escrivint i anirà comprenent el treball del seu pare, salvar de l´oblit les arrels culturals d´un poble.

Teatre, Titelles, capgrossos, gegants, bestiari i màscares donen vida en escena a La petita Capmany, un viatge entre real i fantàstic per les tradicions catalanes. Elsa Lluch interpretant a la nena Maria Aurèlia i Ariadna Matas, desdoblant-se en diversos personatges i manipulant amb ofici els titelles, aconsegueixen arrodonir un magnífic treball actoral, molt ben dirigides per Adrià Aubert (co-fundador de la celebrada companyia Els Pirates). Un muntatge molt ric escènica, dramatúrgica i pedagògicament que va més enllà de parlar-nos d´uns personatges en concret i esdevé un cant a la recerca personal per trobar el propi camí i l´importància de conèixer les arrels d´ón venim.

Dins d´un treball molt ben conjuntat, ple de ritme i d´encerts, destaca l´escenografia de l´escenògraf i ebenista francès, Thomas Pellizzari i el treball amb Capgròs, gegants, bestiari i màscares de Manuel Oporto i del titella català d´Arnau Colom. ´També l´acurat vestuari d´actrius i titelles dissenyat per Rosa Crehuet i la música de LLuis Cartes. La petita Capmany és una producció de Tanaka Teatre i Fundació La Roda.

 

Tanaka Teatre, va néixer a finals del 2007, de la mà de dues educadores i actrius polifacètiques amb notable talent creatiu, Elsa Lluch, també psicòloga, i Ariadna Matas, també biòloga, dramaturga, cantant i titellaire. Més de nou espectacles i d´altres fets a mida i per encàrrec, han estat creats per les dues actrius-creadores i també pallasses (Germanes Baldufa), que han tingut l´encert de rodejar-se d´un molt bon equip de col.laboradors habituals. Els seus muntatges destaquen per la cuidada posta en escena, el bon treball actoral i una dramatúrgia ben construïda i amb valors pedagògics. www.tanakateatre.com.      

 

Maria Aurèlia Capmany i Farnés (1918-1991), ha estat una de les figures cabdals de l´intel.lectualitat catalana contemporània i una destacada i prolífica escriptora (novel.la, assaig, literatura infantil i juvenil, teatre, guió de còmics..) i traductora (de l´anglès, l´italià i el francès). Va ser també regidora de cultura i edicions de l´Ajuntament de Barcelona.

Aureli Capmany i Farrés (1868-1954), va ser un escriptor, folklorista i estudiós de les costums catalanes, les rondalles, les cançons i les danses populars, oferint-nos una gran obra que conjuntament amb la del etnòleg i també folklorista Joan Amades i Gelats (1890-1959),  conformen  el gran legat documental sobre les costums i les tradicions catalanes. També va ser cofundador de l´Orfeó Català (1891) i L´Esbart de Dansaires (1907) i fundador i primer director de la revista infantil, En Patufet, a qui se li ret homenatge en forma de titella a l´espectacle, el 1904.