La tendresa

informació obra



Traducció:
Joan Lluís Bozzo
Intèrprets:
Laura Aubert, Elisabet Casanovas, Javier Beltrán, Marta Pérez , Jordi Rico, Ferran Vilajosana
Escenografia:
Alejandro Andújar
Vestuari:
Alejandro Andújar
Il·luminació:
Pedro Yagüe
Composició musical:
Fernando Velázquez
Caracterització:
Eva Fernández
Producció:
T de Teatre, Dagoll Dagom
Sinopsi:

T de Teatre i Dagoll Dagom coprodueixen la versió catalana de l’aclamadíssima comèdia d’Alfredo Sanzol La ternura. Sanzol ha estat guardonat amb el Premio Nacional de Literatura Dramática 2017 i el XII Premio Valle-Inclán de Teatro per aquesta mateixa obra.

L'autor s'ha inspirat en l'univers de les comèdies de Shakespeare per dirigir una enginyosa comèdia romàntica de llenyataires i princeses que ens parla de la impossibilitat de protegir-nos del mal que ens pot fer l'amor. Si volem estimar hem d'arriscar-nos a patir.

La tendresa narra la història d'una reina una mica maga i les seves dues filles, que viatgen en l'Armada Invencible, obligades per Felip II a casar-se en matrimonis de conveniència amb nobles anglesos després d'haver envaït Anglaterra. La reina Esmeralda odia els homes perquè sempre li han condicionat la vida i li han robat llibertat, així que no està disposada a permetre que les seves filles tinguin el mateix destí que ella. Quan l'Armada passa a prop d'una illa que la reina considera deserta, provoca una gran tempesta que enfonsa el vaixell on viatgen. El seu pla és quedar-se a viure en aquesta illa amb les seves filles per no haver de tornar a veure mai més cap home. El problema és que escullen una illa on des de fa vint anys hi viu un llenyataire amb els seus dos fills, que s'hi van amagar per no tornar a veure una dona en la seva vida. Quan la reina i les dues princeses descobreixen que no estan soles, es vesteixen d'homes per protegir-se. I aquí comencen les aventures, els embolics, els enamoraments i les confusions.

Crítica: La tendresa

28/03/2019

Un saludable divertimento

per Ferran Baile

Inspirant-se en les comèdies de Shakespeare, sense amagar-se, ben al contrari descobrint i jugant amb les fonts (el títol de les obres van apareixen entre els lligats parlaments, aconseguint un afegit joc d´endivinalles), La tendresa esdevé un espectacle saludable i força divertit. A bord de l´Armada Invencible, hi viatja la reina Maragda (Marta Pèrez) amb les seves dues filles, la princesa Rubí (Laura Aubert) i la princesa Salmó (Elisabet Casanovas). Obligades pel rei Felipe II de Castilla a acceptar matrimonis de conveniència un cop arribades a Anglaterra. La reina no vol per a les filles el que li ha tocat viure a ella i li omple d´odi el gènere masculí.  Aprofitant la furibunda tempesta que enfonsa la flota i utilitzant  el truc de màgia de la capa invisible i transportadora (influència Harry Potter?), aconsegueix traslladar-se amb les seves filles, sense mullar-se ni un peu, a una îlla que es veia a l´horitzó. Des d´aquesta illa tres llenyataires, el pare-llenyataire marró (Jordi Rico) i els dos fills, llenyataire Verdmar (Javier Beltrán) i llenyataire Blaucel (Ferran Vilajosana), han contemplat en la llunyania el desastre. El pare que ve d´una molt mala experiència conjugal, va endur-se els dos fills, el petit encara nen, a aquesta illa deserta on poder viure i criar els fills lluny de qualsevol dona. Elles creuen que arriben a una illa deserta. Ells no són conscients que hi hagi arribat cap nàufrag. En saber-ho, elles primer, es disfressen d´homes per no ser descobertes. Per més que intenten comportar-se com homes, l´etern femení aflora. Els dubtes, els malentesos i els embolics, es succeeixen, fins que no hi ha més remei que descobrir la realitat. Arribat aquest punt els joves ja s´han enamorat i els pares, sense voler baixar del burro, presoners dels seus tòpics, es van topant en les pròpies contradiccions.

Hi trobem elements de La tempesta, Al vostre gust, Nit de Reis, Afanys d´amor perdut i especialment de Molt soroll per no rés i Somni d´una nit d´estiu, que inspira la molt divertida escena final que no desvetllarem. Ritme de vodevil i comèdia d´embolics amb constants entrades i sortides, dins d´un escenari absolutament nu, però al que un gran teló de fons li dona un toc èpic d´època i el ric vestuari un vistós toc cromàtic.  

Pur divertiment, no pretén res més, que no és poc i més quan està ben estructurat dramatúrgicament (Alfredo Sanzol), ben adaptat al català (Joan Lluis Bozzo), ben concebut des del minimalisme escenogràfic i ben vestit (Alejandro Andújar), ben dirigit amb força ritme (de nou Alfredo Sanzol) i sobretot molt ben interpretat per les tres actrius (Marta Pèrez, Laura Aubert i Elisabet Casanovas) i els tres actors (Jordi Rico, Javier Beltrán i Ferran Vilajosana), entregats de ple al frenètic i hilarant joc escènic.  Teatre ple, molta gent aplaudint dempeus i una notable complicitat d´actrius-actors i públic.  

Un dramaturg enginyòs i d´èxit

Alfredo Sanzol (Pamplona, 1972), director i dramaturg premi nacional de Literatura-2017 (La respiración, portada a l´escenari amb Verónica Forque de protagonista ), premi Valle Inclán de Teatro-2018 (La ternura, estrenada al Teatro Abadia de Madrid el 2018, amb gran èxit de públic, i ara traduida al català i en cartell al Teatre Poliorama), és un dels autors més celebrats de l´actual escèna teatral madrilenya.

Una producció TdeTeatre-Dagoll Dagom

Sempre hi ha hagut molt bona sintonía entre T de Teatre i Dagoll Dagom.  T de Teatre, la companyia que varen fundar cinc actrius en acabar l´Institut del Teatre el 1991, i que va revolucionar l´escena barcelonina i catalana, està formada en aquest moments amb Mamen Duch, Marta Pérez, Carme Pla, Àgata Roca, Daniel Lòpez Orós i Rosa Gàmiz, Miriam Iscla i Pere Sagristà, que ja s´han desvinculat . Van crear un estil i ens han anat deixant tot un seguit de brillants espectacles plens d´humor, mordacitat i talent, des dels seus primerencs Petits contes misògins, fins la recent E.V.A. Han creat 11 espectacles, han realitzat més de 2.700 funcions i convocat més d´un mil.lió d´espectadors. En aquest ocasió tan sols Marta Pérez és a l´escenari, ben secundada també per Jordi Rico, col.laborador habitual de T de Teatre i amb la complicitat d´altres habituals col.laboradors com l´escenògraf Alejandro Andujar i el músic Fernando Velázquez, que és qui ha composat la música de l´espectacle.. www.tdeteatre.com

L´històrica companyia Dagoll Dagom, va néixer el 1974, primera etapa amb Joan Ollé i el 1978,ja amb Joan Lluis Bozzo-Anna Rosa Cisquella i Miquel Periel, amb l´inici de l´exitosa trajectòria de la companyia i el gir vers el teatre musical. Actualment gestiona el Teatre Poliorama i fins a final de temporada el Teatre Victòria, conjuntament amb Tricicle i Anexa, 3x3, que a tenien en propietat i que acaben de vendre a l´il.lusionista Antoni Díaz, m´ñes conegut com el Mago Pop. www.dagolldagom.com

Text: ferranbaile@gmail.com