Legacy

informació obra



Sinopsi:

Fa una temporada vam veure al Mercat de les Flors Quartiers Libres (premi al millor solo en la categoria de dansa en els XXII Premis de la Crítica), un treball amb el qual l’artista ens parlava de lluita, llibertat d’expressió i submissió en preguntar-se de quins escenaris públics s’apartava les dones africanes i quines línies no s’atrevien a creuar. I és que les paraules lluitadona i llibertat són les unitats essencials del llenguatge que parla aquesta artista, com ho demostra la seva creació més recent, Legacy.

Amb aquest muntatge, la icònica coreògrafa fa referència, un cop més, a les dones de Costa d’Ivori i a les herències que arrosseguen, inspirant-se en episodis històrics com la Marxa de les Dones de Grand-Bassam, antiga capital colonial francesa situada al sud-est del país, en què l’any 1949 un bon nombre de militants d’un moviment anticolonial van ser empresonats sense cap judici. Prop de cinc-centes dones, incloent-hi les esposes dels detinguts, van emprendre una marxa per reclamar-ne l’alliberament, però els soldats francesos que encara controlaven el país van detenir i apallissar sense miraments les manifestants. Avui, aquelles dones són un referent, una imatge de les dones del continent, una mica com Pokou, una princesa ghanesa que, segons explica la llegenda, va liderar un grup de l’ètnia ashanti que va acabar establint-se a Costa d’Ivori i que, per tal de poder dur els seus súbdits fins a una terra segura, va haver de sacrificar el seu propi fill. Totes aquelles dones que van aixecar la veu i en van pagar les conseqüències, aquelles que van haver de sacrificar el que més s’estimaven pels seus, ara pugen a l’escenari encarnades en unes ballarines que representen el poder i l’herència de les dones del continent.

Per preparar la posada en escena de la coreografia, l’artista Nadia Beugré organitzarà un taller previ amb la participació de dones de Barcelona, un procés que rebrà l’assistència en la dramatúrgia de la creadora Aïda Colmenero Dïaz. Aquestes dones participaran posteriorment en l’espectacle.

Nadia Beugré (Costa d’Ivori) és una figura indispensable de l’escena contemporània del continent africà com a dona creadora, coneguda pel caràcter transgressor de les seves obres. Nascuda en una família musulmana i tretzena filla d’un pare amb cinc esposes, va formar part, juntament amb la desapareguda ballarina i coreògrafa Béatrice Kombe, de la companyia TchéTché, premiat col·lectiu de dansa format per dones que prenia el seu nom de la paraula en llengua bété (idioma parlat al centre i oest de Costa d’Ivori) que vol dir ‘àliga’, en al·lusió a l’ambició, l’energia i el desig de volar alt de la formació. De manera simultània, Beugré va crear les seves pròpies coreografies abans d’ingressar en la formació Ex.e.r.ce de la coreògrafa francesa Mathilde Monier (Centre Chorégraphique National de Montpellier) per a coreògrafs emergents, on va començar a crear Quartiers Libres. Nadia Beugré és actualment artista associada al Kunstencentrum Vooruit de Gant, a Bèlgica.

A l’escenari, veurem la Nadia Beugré ballant amb Hanna Hedman, intèrpret formada a la Royal Swedish Ballet School d’Estocolm. Ha treballat com a ballarina, performer o ajudant de grans noms de la dansa i ha creat les seves pròpies coreografies, com la peça California Roll (vista al festival Tanz im August de Berlín), en col·laboració amb Isabelle Schad i Good Work Productions. Posa música a la peça Manou Gallo, intèrpret musical que es mou al ritme de l’afrobeat, encara que de nena fascinés tothom interpretant percussió tradicional. Ella ens acosta la música africana d’una manera enginyosa i moderna, inspirant-se en la cultura de Costa d’Ivori però combinant el soul, el funk i el blues, amb el groove com a denominador comú, per tal de crear una música càlida i global que és pura emoció.

Crítica: Legacy

04/08/2021

La llibertat és un risc que cal assumir

per Ramon Oliver

Nadia Beugré defineix la llibertat com “una cosa no donada. Un risc que s’ha de prendre . Una lluita que cal fer”. I aquest risc, i les conseqüències que se’n van derivar de la seva decisió, els va assumir per complert el mig miler de dones que , l’any 1949, va participar a la ciutat de Grand-Bassam en una marxa que tenia com a objectiu exigir l’alliberament del nombrós grup de militants anticolonialistes que havien estat empresonats (sense cap mena de judici de per mig)  per les autoritats locals al servei de la metròpoli. En aquell moment, la metròpoli de la qual depenia Costa d’Ivory i de la qual no es va poder independitzar per complert fins l’any 1960, era França. I sota domini francès, aquelles dones destinades a convertir-se en símbol d’una doble lluita ( la lluita contra la colonització, i la lluita per a l’alliberament de la dona africana) , van ser durament apallissades. Beugré, per cert, va adquirir  part de la seva formació com a ballarina i coreògrafa a l’Ecole des Sables fundada a Senegal per la llegendària Germaine Acogny ,que ha vingut a coincidir aquests mateixos dies a la programació del molt africà Grec d’enguany. I malgrat formar part d’una altra generació, també ella s’ha mogut sempre, com la mateixa Acogny, entre les seves arrels africanes i els vincles amb l’antiga metròpoli, tot desenvolupant a França bona part de la seva activitat professional.

 

Doncs , i encara que en cap moment se les esmenti en concret , aquelles dones rebels i apallissades són també el punt de partida al voltant del qual Beugré ha construït una proposta escènica que a cada ciutat en la qual es representa canvia de protagonistes. I és que a cadascun d’aquests llocs , la representació és el resultat final d’un taller en el qual hi participen dones locals no necessàriament vinculades al món de la dansa. I tot i no estar ni de lluny exposades al perill al qual s’exposaven les seves antecessores, també elles estan disposades a assumir la seva quota de risc. Ja per començar, estan disposades a rebre al públic corrent per l’espai escènic i a no deixar de córrer al llarg de tota la primera part de la proposta. Com diu Nadia, cal córrer, i córrer i córrer, res més que córrer; cal córrer perquè “ les dones són corredores perpètues a les quals res no pot aturar”. I mentre corren sense pausa, de les seves goles comencen a sortir crits engrescadors que semblen una crida a no deixar  per a res que l’esgotament físic aturi la seva marxa alliberadora, i els cossos  es van alliberant alhora de la roba que oprimeix els seus pits. Quelcom que , traspassant fronteres, en té alguna cosa de gest de complicitat amb aquelles feministes nord-americanes del 1968 que , realitzant una acció després repetida  en infinitat d’ocasions, es van posar a cremar els seus sostenidors mentre a prop del lloc on elles feien la foguera, es disputava l’elecció de Miss Amèrica.

 Però les intèrprets reunides per Beugré no en cremen cap , de sostenidor. Ben al contrari:  els sostenidors són aquí tota l’estona presents, formant una mena de muntanya de roba que arribat el tram final de la proposta es desplega per tal d’adquirir tota la seva significació. I que alçada cap el sostre, acaba dibuixant gràcies a la llum un singular paisatge de tonalitats verdes . Tot plegat mentre la percussionista Sali Diabaté exhibeix per últim cop el seu domini del djembe i el balafon ... i assumeix també la seva part de ris, tocant uns instruments que tradicionalment, estan reservats de forma exclusiva per als homes. Beugré aconsegueix visualitzar amb notable  força tot el simbolisme d’aquesta cursa esgotadora en la qual hi cap també el moment que evoca el ritual, entès  com a acte col·lectiu que tot connectant amb les arrels agafa alhora un tarannà alliberador. I  tot el simbolisme d’aquestes peces de roba que projecten la seva ombra damunt d’un grup de dones que està trencant subjeccions repressores sabent molt bé que sense risc no hi ha llibertat.