Light years away

informació obra



Autoria:
Edurne Rubio
Intèrprets:
Edurne Rubio
Sinopsi:

“Si apagamos las luces, encontramos que el silencio es el mismo que hace treinta o cuarenta años, y la oscuridad es la misma. Es como si el tiempo no hubiera pasado, está aquí, inamovible.”

El públic entra al teatre a les fosques. Fa fred i se senten ecos de sorolls amb origen incert. Guiats per llanternes i per la veu de l’artista visual Edurne Rubio, comença un recorregut imaginat per les coves d’Ojo Guareña, a Burgos.

Proper a l’exercici antropològic, aquest espectacle immersiu crea una tensió entre el que veiem i el que sentim, entre el teatre i la cova, i entre el present, la memòria i la imaginació. S’escolten les veus gravades del grup d’espeleòlegs locals que van explorar Ojo Guareña entre els anys cinquanta i setanta del segle passat. Mentre recorrem platea i camerinos, esoltem anècdotes que descriuen les coves com un espai d’aprenentatge i de llibertat en els anys igualment foscos de la dictadura franquista. “Aquí se cantaban canciones subversivas… Aquí hablábamos de lo que no se hablaba en la escuela”.

Amb elegància i una estètica detallada i coherent, Edurne Rubio proposa una trobada entre la nostra experiència sensorial de la foscor – sempre íntima i poderosa – i una narració col·lectiva i documental que qüestiona la linealitat de la Història amb majúscules. Similar a l’exercici de Txalo Toloza i Laida Azkona a Teatro Amazonas, aquí els fets passats també es reordenen en un complex marc d’afectes i subjectivitats. Light Years Away és un passeig per un túnel on, en paraules del periodista Pablo Caruanacada frase obre un abisme per revisitar la nostra memòria històrica: guerra civil, franquisme i resistència ideològica

A banda de poder experimentar Light Years Away, durant el TNT també es podrà veure en obert la pel·lícula Ojo Guareña a la web del festival, documental sorgit del mateix procés de creació.

Crítica: Light years away

10/10/2020

En la calma d'una gruta inexplorada

per Jordi Bordes

A les fosques i sense calefacció. Així s viu les 24 hores dins d'una cova. Edurne Rubio explica l seva relació amb Ojo Guareña. El primer que hi va entrar ho va fer dins del ventre de la mare. Els seus pares i els seus amics es van passar dècades estratigrafiant els més de 100 quilòmetres de camins i sales. Es podien passar dies dins, amb uns campaments rudimentaris en algun llac intern. I sense més llum que la del seu casc. Per no perdre-s'hi, havien de fixar-se en els detalls. Trobaven nom per a cada racó. El memoritzaven per anar-se trobant.

Avui entrar-hi no deu com a visitant no té la duresa d'aquells anys, de la por d'entrar une una gruta del qua que no es podria sortir més que arrossegant-se pels propi camí. Ara, les descobertes immenses inesperades donaven sentit posar el risc de la vida per a aquests exploradors, pragmàtics i probablement poc curosos en l'equilibri mediambiental (com ho van ser els primers arqueòlegs, descontextualitzant material, sense poder datar-lo prou bé p la urgència d'ensenyar el tresor.

La peça juga a dos plans ben diferenciats. El del passat, a partir de les veus en off d'aquells exploradors, que ara recorden les aventures en una sobretaula informal, quasi nostàlgica i divertida i les imatges del que deurien veure. Dins d'una cova la panoràmica és molt limitada però el camp de profunditat pot ser immens. Contemplar com s'apropen uns punts de llum des del fons de la gruta fins als teus peus dóna una sensació de temps molt laxe. L'altre pla és l'actual. En el que la pròpia Edurne, a la penombra fa de guia advertint que no es rellisqui perquè hi ha molta pedra humida o il·luminant la pinta del teatre com si fos una preciosa cúpula d'estalagmites. En ralitat, la foscor d'un escenari, la seva buidor transmet una sensacio similar a l d'admirar un llac intern. Avui, les grutes es visiten perquè les van descobrir (en molts casos) miners a la caça de carbó. Si no van tombar les estalagmites és perquè sota no hi havia carbó. En aquella duresa, pero, comprenien, també que allò era preciós i s'atrevien a posar-los-hi els noms de les seves parelles, a les sales descobertes. I els espeòlegs ss'estremien en veure fossiitzats les petjades d'una comunitat que deuria passar-hi milers d'anys enrere.

Edurne també il·lustra un pou, per on s'havien tirat animas morts o malalts; alguns sobrevivien un temps. També s'hi van tirar cossos després d'executar-los a la Guerra Civil. Si a Atapuerca, al Sima de los Huesos embla que hi havia un mínim respecte per reservar espai per als homínids, als pous, l'enemic es llençava enmig de la podridura de cavalls, gossos i porcs.

La peça, amb molt de to de documental naturalista, és expositiva, d'una narració dels fets observables. No busca cap lectura política o social. Només exposa i és l'espectador el que processa les sensacions i el contrast entre la vida còmode d'un visitant que ha pagat l'entrada i la febrer per trobar noves vies amb el risc de prendre mal dels espeòlegs intrèpids, i amb una tendresa palmària que contrasta amb la rudesa dels seus raonaments.