Ser diferent en un món tradicional. La tornada d’un indià procedent d’Amèrica al seu poble natal canviarà per sempre més les vides dels vilatans. Amb ell, arriba en Jaumet, un nen negre, que és adoptat per la població, en part com a mostra de la seva suposada tolerància, en part com a atracció de fira. Mentre en Jaumet és un nen inofensiu, el poble s’omple la boca de paraules com fraternitat, progrés i llibertat, però quan en Jaumet es fa gran i li sorgeixen inquietuds i sentiments propis de l’edat, el que abans era un divertiment comença a ser vist com una amenaça.
Feia prop d'una dècada que els directors del TNC tenien la idea de recuperar Llibertat. Des que es va estrenar al Romea, ningú s'havia atrevit a repescar-la. Per alguna altra raó seria. En realitat, la dramatúrgia i direcció de Josep Maria Mestres excel·leix quan construeix l'espai més populista i festiu de la peça –és distreta i sorneguera– i té bones idees per apropar la peça a la situació actual. El teatre, com a escenari on enfrontar els conflictes, és pròxim en un dia a dia en què l'enuig és el pa de cada dia. I Llibertat raona sobre els perills del progrés, i sobre la facilitat de pronunciar uns discursos rodons i tolerants però que no s'adiuen amb la manera d'actuar.