En el si de dues famílies rurals catalanes que acumulaven anys de disputes i baralles per les terres, germina la llavor d’un nou amor entre l’hereu i la pubilla de cada casa que podria capgirar aquesta situació.
Malgrat tot, la pressió de la història familiar fa que els nostres protagonistes deixin escapar els anys sense dirigir-se poca cosa més que alguna llambregada vergonyosa que, irònicament, fa florir amb més força aquest sentiment que ni el distanciament pel servei militar de l’hereu o pel casament de la pubilla aconsegueixen fer minvar i que els acompanyarà en secret fins a la tardor de les seves vides.
Lo cant de les ànimes mudes promou la reconciliació amb la natura i el seu lligam amb la tradició rural catalana a través dels textos d’una autora cabdal com és Víctor Català. Es vol mantenir fort el teixit cultural del país i promoure la llengua catalana.
Aquest notable espectacle, es sens dubte una de les revelacions d´aquesta temporada teatral. La exquisida música i cançons d´Ismael Dueñas, encaixa perfectament amb una encertada dramatúrgia de Jordi Vilà Zapata, una àgil direcció de Victor Álvaro i una interpretació plena de frescor i dinamisme per part de la Companyia La Tremenda. Els versos i la prosa de Caterina Albert (que firmava Victor Català), flueixen amb tota la seva riquesa, molt ben interpretats i vocalitzats pels joves i polivalents intèrprets.
A finals del segle XIX i en el sí de dues famílies rurals catalanes que acumulaven anys de disputes i baralles per les terres, germina la llavor d´un nou amor entre l´hereu i la pubilla de cada casa. Amor prohibit, amagat, silenciat, que els acompanyarà infructuosament fins el final de les seves vides.
La part dramàtica està basada en els textos de tres obres poètiques i en prosa de Caterina Albert-Victor Català, Lo cant dels mesos (1901), Drames rurals (1902) i Ombrívoles (1904)
Aquest espectacle es va anar gestant en els tallers de final de curs dels alumnes de tercer d´Interpretació Musical de l´Institut del Teatre i ara inicia el seu camí professional (1921-1922). Una joia de Musical de Petit Format.
Una excel·lent composició musical.
L´espectacle Lo cant de les ànimes mudes, es nodreix d´una música i cançons plenes de sensibilitat d´Ismael Dueñas, gravades en el seu vuitè àlbum i es beneficia de l´acompanyament al piano i percussió del propi compositor.
Ismael Dueñas, es llicenciat en Jazz i Música Moderna, per l´ESMUC. Ha compaginat els seus estudis musicals amb el disseny gràfic. Pianista, compositor, cantautor, director musical. Exerceix com director musical i pianista d´acompanyament per dansa a l´Institut del Teatre. Ha acompanyat a destacats artistes com Abril Sanglas, Dyango, Mayte Martín, Mireia Feliu, Nina, la polifacètica Cecilia Bellorín i d´altres artistes de pop i indie. Com a compositor ha musicat cinema mut i ha creat musiques per espectacles de dansa, musicals i audiovisuals. Molts projectes porten el seu nom i ha editat vuit àlbums. Un d´ells, Jazz ateu, està considerat entre els cent millors discs de la història del jazz català. L´abril del 2002, va presentar el seu darrer àlbum, Lo cant dels mesos (composicions originals sobre el poemari de Victor Català), que interpreta ell mateix al piano i cantant, conjuntament amb la cantant Abril Sanglas, concert amb el que segueixen fent gira arreu. Per saber-ne més, www.ismaeldueñas.com
Una companyia molt ben conjuntada
L´espectacle emana frescor, empatia i a l´hora força dramàtica. La companyia La Tremenda formada por joves intèrprets-cantants, mostra un treball coral molt ben equilibrat i on tots son protagonistes, plenament solvents tan en la part musical com en la interpretativa i en la coreogràfica.
Els sis interpretes es van alternant segons els dies. La majoria recent graduats a l´Institut del Teatre-vesant Interpretació Musical, son per ordre alfabètic : Claudia Abellán (ha actuat amb Xirriquiteula teatre i amb La Roda), Paula Amell (estudis musicals de piano, cantant amb la Orquestra La Tropikana, ha actuat amb les companyies Festuc, L´Estaquirot i Avalot, animadora-guia a les recents Rutes de Tallers del Poble-sec), David Bonilla (ha estudiat a les escoles Memory, Aules i Eòlia, ha treballat amb La Cubana-Adeu Artur, en Las Chicas del Coro i amb la companyia Magatzem d´Ars, ha format part del Grup Musical de Super 3, es cantant de l´Orquetra Metropol), Arnau Fà (ha treballat amb la companyia La Rara-Setembre dirigit per Marc Chornet, music interessat en la música tradicional i el cant coral, toca el clarinet, la gralla i les castanyoles. Graduat en Educació Infantil), Lu Martín (cantant a Voilà Choristes, treballa com a actriu amb La Roda Produccions, professora de teatre i dansa a l´Espai Escènic, professora de cant a Context), Abril Morera (ha treballat a La Roda teatre), Gerard Portolès (Llicenciat en Turisme, segona guitarra als grups Pit-Lane, punk, i All Fall Out, metallcore, ha actuat amb Escènics Companyia), Queralt Sánchez (cantant amb Voilà Choristes, dansa, professora a l´escola Ara, Grau Universitari en Tourism and Hospitality Management-CETT) i Alba Serrano (actua a Edinburgh estrenant al Festival Fringe, cantant a Voilà Choristes, professora de cant a VocalSummit). Pràcticament tots-es alternen les seves activitats artístiques amb la pedagogia.
Treballs anteriors de la companyia han estat El setge de Venècia (Commedia dell´Arte), Els colors de la Martina (espectacle per a nois i noies, dos protagonistes) i Transatlàntic (música-teatre-ball, amb el Grup de Recerca Musicològica de l´ESMUC i L´OMAC Juvenil). Per saber-ne més, www.latremendacia.com
El director i el dramaturg
Victor Álvaro, actor-director-dramaturg, llicenciat en Arts Dramatic per l´Institut del Teatre. Ha treballat com actor en molts i destacats muntatges, també com ha director polivalent ha dirigit espectacles de text, musicals, òperes, circ i dansa. El 1989, amb l´actriu Savina Figueras, van posar en marxa el projecte Gataro, que el 1999, va recuperar el Almeria Teatre, del que en son fundadors i motors. Tambe dirigeix la companyia Golem´s (abans Almeria Teatre). Per saber-ne mes, www.gataro.com
Jordi Vilà Zapata es actor-director-mim i dramaturg. Es professor de l´Institut del Teatre des de 1981, especialitzat en Teatre Gestual. Actualment dirigeix el Centre Dramàtic del Vallès. A Dau el Sec, el 2022, va estrenar l´interessant espectacle Montedidio.
La resta de l´equip tècnic
Molt encertat el concepte de vestuari que combina l´habitual juvenil actual amb el de la pagesia de la època. El disseny es de Mariona Ubia, que també ha concebut el espai escènic. Les coreografies que inclouen una dansa tradicional son de Esther Sabaté.
L´autora
Caterina Albert (1869-1966), signava (servituds de l´època), amb el pseudònim masculí Victor Català. Està considerada una de les millors escriptores catalanes del modernisme català. La seva obra més coneguda es Solitud (1905), que va ser portada al cinema per Romà Guardiet el 1991, amb l´actor italià Omero Antonutti (El sur, Padre padrone, El Dorado), i una repartiment en el que hi eren Pep Tosar, Albert Vidal, Carme Sansa i Núria Cano, entre d´altres.
Pròxima parada : Tarragona
Els dies 25 i 26 de maig es podrà veure aquest espectacle a la Sala Trono de Tarragona. www.salatrono.cat
Text : ferranbaile@gmail.com