Una soirée ineludible de teatre. Amb uns actors immensos al servei de l’obra de l’americà A.R. Gurney, arriba a l’escenari de Peralada la magistral Love Letters (1988), traduïda a més de 30 llengües. A París van ser aplaudits aquest gener per públic i crítica i ara es passegen pels principals escenaris de Brussel·les, Jerusalem i Spoletto. Al llarg de la seva vida, Melissa Gardner i Andrew Makepeace s’han estimat a la distància, a través de cartes, sense poder estar junts. El destí els ha allunyat però mai han deixat d’escriure’s. S’estimen a través de la seva relació epistolar.
Un dels més grans de la interpretació – Depardieu-, el Cyrano per antonomàsia, en una creació magistral, al costat d’una llegenda de l’escena – Aimée – que n’ha fet l’obra de la seva vida de la mà d’actors com Alain Delon. Love Letters, l’aposta del Festival Castell de Peralada pel teatre internacional.
L’espectacular espai del Castell de Perelada va acollir, dissabte passat, l’únic espectacle teatral programat pel Festival: Love Letters, l’intemporal i exitosa obra de l’escriptor nord-americà A. R. Gurney, finalista del premi Pulitzer i traduïda a 30 idiomes. Estrenada fa un quart de segle a Connecticut, d’aleshores ençà no ha deixat de ser representada ni de formar part de la cartellera cinematogràfica, teatral i televisiva... amb una llarguíssima llista d’actors i actrius que l’han interpretada. I és que el text és un caramelet que –si bé, en principi, exigeix dos bons intèrprets i poca cosa més– admet perfectament diferents formats i adaptacions en funció del mitjà escollit.
I malgrat pensar que, al teatre, aquests tipus d’obres demanen més intimitat i poder ser assaborides més de prop, també cal dir que l’ampli escenari empordanès va satisfer les expectatives d’un públic delerós d’aprofitar una ocasió irrepetible.
Benoît Lavigne, responsable de la direcció, s’ha mostrat respectuós amb les indicacions escèniques marcades per Gurney, que només demana una taula i un parell de cadires, i, al marge d’un il·lustratiu fons musical que gairebé passa inapercebut, sembla deixar-ho tot a mans de dos artistes que no necessiten presentació: Gerard Depardieu i Anouk Aimée.
Ambdós gaudeixen amb raó de l’estatus d’estrelles internacionals, al cinema sobretot, però també al teatre, i la seva experiència i professionalitat són indiscutibles. L’actriu francesa coneix Melissa, l’anima rebel d’aquestes cartes creuades, des de fa temps –ja que ha representat l’obra moltes vegades i al costat d’actors de la talla de Jean-Louis Tritignant, Philippe Noiret i Alain Delon, per citar-ne alguns–, i això es palesa en el posat d’adolescent, la lleugera entonació burleta o el crit exigent que reclama ser atès amb immediatesa. Ell, responent als desitjos de l’actriu, va acordar fer-li costat en un nombre limitat de representacions per determinats i escollits escenaris internacionals. És el seu primer Andrew, però també sap trobar-lo, i de mica en mica, la seva interpretació va guanyant en matisos i creix a mesura que també ho fa el personatge fins a assolir uns darrers minuts plens d’emoció continguda.
Jugant amb els matisos de la veu i els gestos de la cara, Aimée i Depardieu ens fan arribar el que batega rere unes cartes que sempre volen dir més del que diuen i que no sempre diuen el que volen dir. L’Andy i la Melissa se les han escrit des de la infància i n’han fet el cordó umbilical d’una relació intensa i particular que ha durant 50 anys. A través d’elles reviurem la seva petita gran història d’amor, els veurem créixer i prendre cadascú el seu camí i potser entendrem per què aquesta estimació, sovint declarada obertament, no ha arribat a quallar mai del tot.