SiNOPSi

Teníem un títol per a aquest projecte però ja no el tenim, igual que algunes persones tenien feina, casa, un cos sa, un nom i ja no el tenen. “En les cultures primitives, si algú no es perd, no es fa gran.” El trapezi, com perdre’s, és l’art de no estar amb els peus a la terra, resistint dins del mercat a les hegemonies del producte. Treballant amb col·lectius locals en resistència, aquest projecte errant i circense parteix d’una investigació sobre els conceptes poder i resistència en relació a la construcció de la identitat, l’ètica del treball, els afectes i els cossos que produeix aquesta societat globalitzada.

ARTICLE

«Crònica primer dia» | Por Jordi Bordes

L'artista de circ Leire Mesa busca en el cos del treballador (de  situació laboral, edat i sexe que sigui) un element per a fer respirar l'art. I que des de l'art es pugui reivindicar l'ètica del treball. Si a Estocolm ja va fer una primera aproximació amb les dones, ara és amb la maquinària de Cal Trepat amb aquella característica olor a oli engreixant màquines aturades de fa temps i ambientant unes naus diàfanes, altes, anònimes. L'amenaça econòmica recau aquests dies en l'empresa Indox, també a Tàrrega. Dels 200 treballadors de fa pocs anys, ara s'ha quedat en una setantena que viuen  la incertesa de saber quina empresa es voldrà quedar el negoci i com afectarà en nombre i qualitat de llocs de treball. Hi ha un cert desànim, reconeix un dels afectats per aquesta situació que conviu ara amb l'entusiasme de “No tenemos título”. Somriu quan puja al trapezi i es gronxa. I respon a les preguntes de l'artista. Però la mirada s'enfosqueix quan torna a la realitat de la inseguretat d'Indox. L'espectacle, com a mínim, honora el treball fet amb les mans, així com la necessitat de fer pinya davant de les dificultats. Una petita estela d'ànim enmig de tanta ofuscació.Cal Trepat va ser una fàbrica de construcció de maquinària agrícola que va donar feina a generacions de targarins. Mai hagués tingut la visibilitat d'ara, desgraciadament, si no s'hagués tancat i (afortunadament, aquest cop sí) s'hagi reconvertit en espai museístic. Les fàbriques, ara, callen.  El silenci contrasta amb el soroll eixordador i constant que deurien fer els aparells en plena expansió econòmica. El buit d'ara, però, permet obrir una esquerda i pensar més en les ànimes que hi van habitar, en les històries alegres i tristes que deurien teixir-se entre columnes i bieles, de fa dècades. El director Josep Rodri ja en va fer un treball partint d'aquest passat a “Ferro colat” a Fira Tàrrega 2012, amb veïns de Tàrrega. O, el que és el mateix amb antics treballadors i fills d'extreballadors d'aquella factoria. Leire Mesa, trapezista, no es conforma que la seva activitat artística sigui d'entreteniment, vol que les seves accions impliquin reaccions.  I, per això, ha trobat en el diàleg dels cossos diferents (el contrast del cos atlètic d'un artista i el més desgastat d'un treballador) i en el ressò de les ànimes víctimes d'una situació que no poden dominar, una font d'inspiració per decantar ell seu treball. És punt estètic però, sobretot, vol ser ètic, també: “El circ pot ser polític”, reafirma.El programa de suport a la creació de Fira Tàrrega li ha permès investigar, sobre el terreny: Localitzar els participants i extreure les seves preocupacions. Perquè la seva obra persegueix ser un altaveu perquè els testimonis triats diguin la seva. De totes les entrevistes que ha anat col•leccionant, ha construït un vídeo que, potser més endavant transforma en documental. De fet, retornaria als orígens d'un altre muntatge referencial sobre la relació del treball i l'art a Catalunya. Joaquim Jordà va rodar el documental “Númax” als anys 70. I Roger Bernat va reviure'l a partir de les aportacions de la crisi en l'empresa basca Fagor. El resultat del creuament de testimonis en va sorgir “Númar-Fagor-Plus” estrenat al Grec 2014, tot i que ja es va poder veure un embrió en el Temporada Alta 2013.Mesa ha ajuntat tot aquell que ha volgut ser-hi. Ha procurat tenyir de popularitat la seva mirada incorporant cançons  infantils com la d'“En Joan petit”. Però també hi ha posat el cant d'un company búlgar, en Goran, que invoca als esperits amb un so que sona a enyorança. El passat 30 de juny, al migdia (un dia abans de l'actuació davant del primer públic), l'assaig s'ha d'aturar una estona perquè han de deixar pas a una visita guiada a la nau 5 de Cal Trepat. La nau batega diferent. El patrimoni també pot ser polític, de reivindicació del valor del treball, de l'esforç del treballador, del cant de l'ànima en el gest repetitiu i quasi mecànic per donar ordre a una premsa que ha d'encalçar el ferro amb força... L'oli es deixa respirar en la veu dels que volen superar la incertesa.