Paco de Lucía

informació obra



Intèrprets:
Paco de Lucía (guitarra), Alain Pérez (baix), Antonio Serrano Dalmas (harmònica), Antonio Sánchez Palomo (segona guitarra), Israel Suárez Escobar “El Piraña” (percussió), Antonio Fernández Montoya “Farru” (bailaor) , David de Jacoba (cantaor), Antonio Flores Cortés (cantaor)
Sinopsi:

Fidel a la cita amb el seu públic empordanès, Paco de Lucía torna per entregar la seva particular visió del flamenc modern. Fill de Lucía Gómez, La Portuguesa, és considerat un dels mestres de la guitarra de tots els temps, fins i tot en el món de la música clàssica. Amb el seu art i la seva tècnica, Paco de Lucía va revolucionar el toque desprès de beure d’altres mestres de la seva generació, com ara el mateix Camarón de la Isla. En la seva aclamada trajectòria, l’artista andalús ha tocat tots els palos imaginables, des de la rumba al flamenc més tradicional, passant fins i tot pel jazz experimental, sense por de pujar als escenaris més importants del món al costat d’una orquestra simfònica per a revisar clàssics com el popular Concert d’Aranjuez. Un geni de la guitarra que torna a Peralada.

Crítica: Paco de Lucía

11/08/2013

Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l'antiga base de dades)

per Joaquim Armengol

Paco de Lucía, el tiburón d’Algeciras, deu ser el guitarra més universal i prestigiós que té Espanya; una llegenda viva, de les poques que resten, i pel que sembla el mestre de molts, amb tota la raó del món. Musicalment és algú que meravella, però l’home en si, desprenent tanta senzillesa com humilitat, és el que més impressiona.Paco de Lucía ja ha vingut quatre vegades al Festival i, suposo, que seguirà venint. Divendres 9 d’agost, acabat el brillant concert, Carmen Mateu de Suqué va penjar-li la merescuda Medalla d’Honor de Peralada. En realitat, aquest fet, va ser l’única sorpresa d’un espectacle que jo definia com un encanteri ric en matisos i impecable, si no fos pels elàstics amb els quals es barallava amb tenacitat un eclèctic i potent bailaor anomenat Antonio Fernández MontoyaFarru”, que se suposa li subjectaven els pantalons. El directe té aquestes meravelles i d’altres, el so del vent que simula pluja, el punteig sublim d’algun geni improvisant a l’escenari, el gruny animat d’una cigonya o l’ànima visceral del públic: el bum-bum, fotografies, xisclets, comentaris divertits, etc.

Paco de Lucía va entrar sol amb la guitarra, van ser quinze minuts d’una peça clàssica en solitari. Un miratge, perquè la resta va ser regalar al públic el talent immens d’aquests músics joves que s’anaven integrant a la festa tot composant, al capdavall, una banda esplèndida. I ho van fer coronant-se amb honor, desplegant una sonoritat embriagadora, límpida i sensacional, plena d’un esqueix llatinitzat i d’una solta novadora. La generositat d’aquest guitarrista excepcional arriba al cor, el seu do i experiència serveixen just per enaltir el talent dels altres. Ben mirat, això, deu ser l’aspecte fonamental que deu mostrar un associat a la saviesa. Els altres, els músics que acompanyaven en Paco de Lucía, eren l’Alain Pérez raspantel baix, l’Antonio Sánchez Palomo a la segona guitarra, Israel Suárez EscobarEl Piraña” a la percussió, els cantaores i palmeros Antonio Flores Cortés i David de Jacoba, i l’Antonio Serrano Dalmas “El boquerón” tocant l’harmònica i els teclats. M’agradaria remarcar dues impressions que encara arrossego: la sonoritat embruixada que embolcallava qualsevol peça quan un instrument tan atípic com l’harmònica imposava la seva fecunda personalitat; així com el ressò constant d’homenatge implícit a Camarón de la Isla, a través del color enrogallat, impressionant, de les veus profundes de Flores i Jacoba.

No és d’estranyar que s’exhaurissin les localitats, el que Paco de Lucía exhibeix és aquell innovador i singular talent expressiu que té, tot evocant la màgia de l’autèntic esperit flamenc; però també algunes troballes musicals i humanes magnífiques. Van ser dues hores vibrants que no s’obliden, amb temes del seu millor repertori com Canción de amor, Cositas buenas, Antonia, Camarón, Soniquete..., i la traca final d’un bis enjogassat i superb que va fer-nos navegar Entre dos aguas la mar de bé. No sé, jo el faria artista resident!