Innovadors, arriscats i amb la creativitat a flor de pell. Així són els espectacles que porta al festival l’Antic Teatre, un espai dedicat a la investigació i el desenvolupament de nous llenguatges escènics i multidisciplinaris.
Conscient de la necessitat i el valor d’arrelar-se al territori, l’Antic Teatre des del 2011 està implicat en un projecte escènic amb els veïns del barri de Sant Pere, al casc antic de Barcelona. És un projecte que utilitza la dansa i el moviment com a instruments per recuperar la memòria d’aquestes persones en relació amb el barri de Sant Pere i el conjunt del casc antic. Durant el Grec es podrà veure l’espectacle, que protagonitzen veïnes del barri, acompanyat d’un documental que segueix la història i el desenvolupament d’aquest projecte escènic i social.
Amb la col·laboració del Casal de Gent Gran del carrer del Comerç, el Centre Cívic Convent de Sant Agustí, Casal de Joves Palau Alòs i el Districte de Ciutat Vella - Ajuntament de Barcelona.
La Blancaneus i la Rateta que escombrava la caseta s'han donat cita a l'Antic Teatre. Amb una col·lecció de bestioles del tot inofensives disposades a moure's amb la música de Antonio Carlos Jobim o de Lenny Kravitz. Memòria col·lectiva, font de fantasies que connecta amb el públic de totes les edats i que han omplert la sala per a aquesta ocasió especial. És la dansa que ens relliga, des del punt de vista cultural i també emocional. Pors, alegries, enveges i petits triomfs, plens d'imatges on les tempestes, els obstacles i la lluita de cada dia queden reflectits en aquells personatges de conte. Com s'esdevé en la vida de qualsevol.
Són tres anys que el col·lectiu “Ritme en el temps” amb el mestratge, la intel·ligència, el bon fer i la dedicació de la Isabel Ollé i el Quim Cabanillas, presenten el resultat del seu projecte comunitari. Enguany en programació dins del Festival Grec 2015. A qui correspongui la decisió d'incorporar aquesta que ens ocupa al costat de les obres magnífiques de dansa que aquest juliol s'estan veient a la ciutat, senzillament encoratjar-lo amb idees així. Ara només falta que els preus per a la resta d'espectacles siguin assequibles a la realitat socioeconòmica de tots plegats. Així molta més gent podrà seguir fent dansa i també en podrà gaudir: espero que entenguin aquesta demanda des del reconeixement per un Festival que està regalant autèntiques sorpreses en aquest àmbit artístic.
Aquesta no serà una critica com les altres perquè em semblaria estrany parlar de les protagonistes de l'espectacle, el cos narratiu, els moviments i gestos coreogràfics o la connexió amb el públic assistent. Tot no passa per aquí en l'anàlisi de l'art, i és bo recordar-ho de tant en tant. Se'n diu democràcia cultural. I és allò que una societat que vol ser justa mai no hauria d'oblidar: cal l'accés i també l'acció directa. Les dues coses. Atansar a totes la dansa, amb preus populars; i construir espais on poder ballar, si així ho volen. Dues potes d'una mateixa taula, on la tercera és destinar els recursos necessaris. Perquè cultura és també un dret social. I en aquest sentit, espais comunitaris com aquest grup i teatres com l'Antic són exemples paradigmàtics de bones pràctiques.
I per si algun despistat no entén aquesta crítica especial, informar-lo que una de les ballarines va celebrar els seus 92 anys amb un pastís fantàstic que les seves companyes li van portar a l'escenari!