SiNOPSi
A partir de coreografies icòniques de pel·lícules musicals del anys 70s i 80s, Faura dibuixa una analogia entre la dansa com a èxtasi i evasió i la dansa com a feina i professió. Copiarem, versionarem i destrossarem les coreografies de John Travolta o Patrick Swayze per intentar transcendir el clixé que representen i reflexionar sobre la relació entre treball i oci, tant en el món específic de la dansa com en el món laboral en general. Una peça grupal, macarra i reivindicativa entre la disco i l’estudi de dansa, entre la festa i la feina, entre la llibertat individual i les obligacions col·lectives. Aquest espectacle forma part d’una trilogia.
Aquests dies de confinament no hi ha teatre. Amb l’objectiu de reconfortar i acompanyar aquests dies de soledat i estranyes, moltes companyies que han penjat vídeos dels seus muntatges. Recomana, sensible a la iniciativa desinteressada dels artistes, els ordena a través del web.
Podreu accedir a les gravacions clicant la pestanya del video de les fitxes.
ARTICLE
«Crònica segon dia» | Por Aída Pallarès
Us demano perdó. Aquesta no serà una crònica convencional. No us parlaré dels assajos de Sweet Tyranny ni del que em va dir en Pere durant l’entrevista. Aquesta no serà, tampoc, la crònica que tenia preparada. Serà un escrit a raig. Sincer i personal. Sempre he pensat,-i és el que recomano als amics poc avesats en aquest món-, que el millor per gaudir d’un espectacle de dansa és deixar-se endur. Deixar els prejudicis (la dansa és elitista!) i les preocupacions (ho entendré?) a casa i mirar, sentir, emocionar-se. I després, esclar, envoltar-se d’experts i llegir i escoltar el que diuen. Aquí, a can Recomana, en teniu un bon de molt bo: en Jordi Sora. Dic tot això perquè a vegades prejutgem massa i emetem un judici ràpidament. Sense pensar ni reflexionar. Així doncs aquí teniu: les instruccions per veure Sweet Tyranny. Feu amb elles el que vulgueu. I tot això d'on cau?: Pere Faura forma part d’una generació de ballarins i coreògrafs nascuts a la dècada dels 80 que han estudiat i han treballat a l’estranger i es mouen entre l’escena catalana i la forana. Sovint, esclar, per la fragilitat de l’escena local. Tenen, també, una altra cosa en comú: tots ells treballen amb codis artístics que potencien l’escena híbrida i la combinació de llenguatges. Ras i curt: Dansa o moviment? Etiquetes: bon vent i barca nova! Per què ens parla de Grease, Saturday Night Fever, Dirty Dancing, Flashdance i A chorus line? Perquè és el que tots coneixem. Perquè “compartim la merda que crea el capitalisme”. I perquè Faura es va enamorar de la dansa veient Grease o Flashdance. Aquesta, però, és la primera capa de la ceba. Segona capa: A través de les coreografies ens explica, d’entrada, que el discurs que ens venen i que tots ens mengem amb patates i ketchup és irreal, hegemònic, capitalista i heteropatriarcal. Tercera capa: Utilitza això per explicar la situació que viu el món de la dansa, la precarietat a la que està permanentment abocada i, de pas, criticar les dues paraules que estan més de moda: indústries culturals. I diguem-ho clar: No, Pere Faura no està en contra de les indústries culturals. El problema, em va dir, és quan mesurem amb els mateixos paràmetres el seu espectacle que el darrer disc de Beyoncé. Tot, per cert, embolcallat amb la destresa, intel·ligència i mala llet d’un dels millors dramaturgs del país: Esteve Soler. ATENCIÓ SPOILER: Per què la sala Maria Aurèlia Campany s’acaba convertint en una discoteca? Perquè encara que no ens agradi veure-ho o acceptar-ho, la discoteca és una radiografia brutal de la societat i de nosaltres mateixos. Perquè a la discoteca la paraula és secundària, el cos té el poder, el cos té el control. Si tenim clar que "som el que mengem" també hauríem de saber que "som com ballem". I perquè si tots balléssim més, ens toquéssim més i parléssim menys, seríem més feliços. Tot això ens ho ensenya (crec) en aquest final tan provocador i (personalment) brillant. Sí, senyors: la discoteca és un espai polític. Bonus track: En Pere sempre diu que és un coreògraf sense estil. Li vaig preguntar, pensant que apropiar-se de coreografies populars és tenir-ne, i m’ho va explicar millor: “És un estil dramatúrgic però no de moviment”. Ara bé, com molt bé diu la Bàrbara Raubert al blog del Mercat de les Flors, “Faura és com l’encantador de serps, que fa sonar i belluga la seva flauta (o la mànega o el comandament de vídeo… segons sigui l’ocasió) per fer-nos sortir de l’espai de comoditat i encarar-nos a una veritat certament inestable”. Amén, Bàrbara. Per tant, jo ho tinc clar: Llarga vida a Aura Faura. (per entendre aquesta picada d’ullet haureu de córrer a veure Sweet Tyranny al Mercat.)
«Crònica primer dia» | Por Aída Pallarès
Divendres, cinc de la tarda. Arribo al Graner i sona Fiebre del sábado noche. Pere Faura dóna indicacions als ballarins que, a continuació, assajaran una de les mítiques coreografies de la pel·lícula. Al fons, dues grans pantalles projecten visuals dignes dels 80. “Lo hacemos otra vez, sin pensar” diu. 1, 2, 3 i sant tornem-hi. Faura està atent, observa i els hi pregunta si ho tenen clar. Apunto a la llibreta que, a diferència d’altres coreògrafs es nota que també és ballarí. Té les idees clares, sap el que vol, com expressar-ho i com aconseguir-ho. Potser per això espectacle rere espectacle aconsegueix l’impossible: crear i apropar espectadors a la dansa. No pareix coreografies impossibles ni té,-ell mateix ho diu-, un estil concret: Faura s’apropia de la cultura popular. De fet, moltes de les coreografies de Sweet Tyranny les podríem ballar (més bé o més malament) nosaltres. Per això, en aquesta crònica, ja us ho dic ara, no hi trobareu gaire teoria o explicació sobre els moviments. Tots els coneixem. Tots hem volgut ser, en algun moment, Olivia Newton John i John Travolta o, sense anar més lluny: Emma Stone i Ryan Gosling. I precisament és aquí, en aquest punt, on ens agafa i colla com a espectadors. Mentre movem els peus des de la platea al ritme de Summer Nights i somiem amb John Travolta, ens obliga a reflexionar. Un exemple: Mentre nosaltres ja fem els coros de “Tell me mooore, tell me mooore”, Faura ens recorda que el cas de Travolta és paradigmàtic: Els recordats, els famosos, són els coreògrafs. Ningú (o gairebé ningú) recorda els ballarins. I això de què serveix? Això, apunto a la llibreta, ens posa cara a cara amb una realitat que amaga, en el fons, una clara tirania: la del coreògraf damunt dels ballarins, la dels ballarins reduïts a ser un subjecte mut sense veu ni vot. Això, de fer-nos reflexionar i (gairebé) ballar alhora ho farà molt a Sweet Tyranny. Més que mai. Ens posarà,-atenció spoiler-, cara a cara amb les polítiques culturals, l’heteropatriarcat (us heu parat a analitzar quin missatge i imatge donen aquestes pelis?), la precarietat laboral, la creació de públics, el paper dels espectadors i, evidentment, la dansa. Agafeu-vos fort, que venen corbes. I de Fiebre del Sábado noche passem a Flashdance. I de Flashdance a Grease. Pel camí, els ballarins han repetit, una vegada i una altra, les diferents coreografies, revisat els tempos i les marques: “Jo surto quan tu mous el braç cap a la dreta”, “Quan acabi, entres”. Mentrestant, en Pere s’ho mira, revisa i repassa el seu text. I sant tornem-hi. Una vegada i una altra, fins que allò mecànic, allò memoritzat, brilli i ens faci vibrar. Són les 8 del vespre i s’acaba l’assaig. En Pere s’asseu amb els set ballarins, al terra, en una rotllana, i tots vuit comenten com ho han vist, què els hi falta, què creuen que ha de canviar. Recullo les coses, m’acomiado de tothom i marxo cap al metro. Pel camí, mentre reviso mails i whatsapps, penso que té raó: John Travolta és un puto geni. Amén.
«Parlem amb Pere Faura» | Por Aída Pallarès
“En la meva vida ha estat igual d’influent Jean Luc Godard que Beyoncé”. Primer minut, primer titular. “Per què cada cap de setmana milers i milers de persones van a una discoteca a ballar i després ningú entra a veure un espectacle de dansa?” Segon minut, segon titular. Avui entrevistem Pere Faura. La raó? En deu dies el coreògraf i performer barceloní estrenarà el seu darrer espectacle Sweet Tyranny. Una analogia entre la dansa entesa com a evasió i la dansa com a professió. Una peça que copia, versiona i destrossa les mítiques coreografies de John Travolta o Patrick Swayze. El muntatge, que es podrà veure al Mercat de les Flors del 27 de gener al 5 de febrer, forma part d’una dolça trilogia formada per: Sweet Fever,-centrada en el món de la discoteca-, Sweet Precarity,-centrada en les (precàries) condicions laborals de la dansa-, i, evidentment, Sweet Tiranny. La peça que fa l’analogia completa, que enfronta els dos móns. Primera pregunta: per què tirania? “Volia reflexionar en les relacions de poder. Quines relacions de poder s’estableixen en la dansa com a professió i en la dansa com a temps d’oci. I he descobert que hi ha tres direccions: entre jo i els ballarins, entre jo i el públic, i entre jo i el sistema” m’explica. Tot això ho podrem veure durant la primera part de l’espectacle. Una primera part que,-atenció spoiler-, incomodarà a l’espectador i als que es dediquen a fer més gran el “pulmó teatral del país” a base de fàbriques de creació i polítiques culturals. Arriba un moment, diu Faura, que t’adones que el plaer de ballar no és suficient. Que ja no n’hi ha prou amb pujar a l’escenari i demostrar que, sí, que t’encanta ballar. Arriba un moment que t’adones que tu, artista, també estàs atrapat dins el sistema laboral capitalista. “Quant val la teva (meva) passió? Fins quan estàs disposat a pervertir-la i transformar-la per continuar vivint d’ella? Et prenen el pèl, no et paguen, fas coses amb les quals no estàs políticament d’acord per omplir la nevera. D’aquesta reflexió i, més concretament, de la comprovació empírica que és (pràcticament) impossible viure de la creació, neix Sweet Precarity. El segon punt clau de l’espectacle és, evidentment, la cultura popular. Les mítiques coreografies que tots hem ballat i destrossat. Les pel·lícules que ens sabem de memòria. Grease, Saturday Night Fever, Flashdance, Dirty Dancing. Unes coreografies que, tot i tenir una visió fastigosa de la dansa, l’amor i la dona, han creat i seguiran creant amants del moviment. Pere Faura dóna una nova mirada a aquests referents mentre reflexiona sobre la dansa. Dit d’una altra manera: Posa en una batedora les (mal) anomenades alta i baixa cultura. Una distinció, tot s’ha de dir, profundament classista. “Sempre m’ha agradat barrejar l’alta cultura amb la més popular”. A més, ho té clar: El que compartim com a cultura sobretot està en la base. Compartim més la merda del capitalisme que no la lluita contra el capitalisme” confessa el coreògraf. I, tot s’ha de dir, gràcies a això connecta molt més amb el públic. Els espectadors entenen el codi. Tercer i últim punt clau: Aquí, i a diferència de Sin baile no hay paraíso, Bomberos con grandes mangueras o Striptease, Faura fa un pas endavant i critica i es carrega les seves referències. “Sempre he sigut molt curós i crec que també ens hem de carregar la història de l’art”. I, de pas, prendre’s molt més seriosament l’oci. “La discoteca és un reflex de la societat, de les persones, i en podem aprendre moltes coses. S’estableixen unes relacions i uns codis molt interessants i la tirania de la paraula passa en un segon pla i apareix el cos” reflexiona. Potser si balléssim més seríem més feliços. Potser, i només potser, si ens toquéssim i acariciéssim més, seríem més feliços. Perquè potser així aprendríem que “sin baile no hay paraíso”. “Whether you're a brother or whether you're a mother / You're stayin' alive, stayin' alive / Feel the city breakin' and everybody shakin' /And we're stayin' alive, stayin' alive /Ah, ha, ha, ha, stayin' alive, stayin' alive /Ah, ha, ha, ha, stayin' alive…”