Després d’un any durant el qual han presentat declinacions diverses del projecte Ultraficcions, arriba a escena l’espectacle resultant, una proposta sobre la realitat i la ficció que ha atret l’interès dels principals festivals europeus.
Els grecs ni tan sols tenien una paraula per designar la realitat tal com l’entenem avui, un concepte alliberat del mite que, de fet, van imaginar els romans. Però el concepte de realitat és dúctil, susceptible de canvi i mal·leable per la voluntat d’uns homes i unes dones que aspiren a controlar el món material. Com es pot portar a l’escenari el relat paral·lel i subterrani que hi ha entre la vida material i la impressió de realitat que acompanya l’existència? Potser mitjançant “Una imatge interior” que posa en relació ficció i materialitat a través d’un exercici poètic i utilitzant la imaginació com una alternativa radical a les ficcions i a les imatges. Amb matèria i amb paraules, el grup d’intèrprets construeix davant el públic possibles paisatges situats entre allò que és concret i el que és fantàstic per tal d’exposar, d’una manera lírica, els efectes sobre el cos del temps, de l’espai i dels relats.
El muntatge que veurem al Grec 2022 és el final d’un procés que va començar al Santarcangelo Festival (Emília-Romanya) amb Fracciones de tiempo, on es projectava al capvespre i a l’aire lliure un text sobre les dissimilituds entre realitat i ficció; va continuar al Grec 2021 Festival de Barcelona amb Ultraficción nr. 2 / Los buenos modales; al festival Russafa Escénica de València amb Complicidad de materiales anónimos, on treballaven amb alumnes d’art dramàtic, i, finalment, en l’última edició del festival Sâlmon de Barcelona, on vam veure un seguit d’estudiants d’arquitectura construint un gran tòtem contemporani a Ultraficción nr.4 / Working Class.
La peça final del cicle, Ultraficciones, s’estrena el maig del 2022 al Wiener Festwochen i ha estat produïda pels principals festivals i centres de creació europeus, entre els quals el Grec Festival de Barcelona, el Festival d’Avinyó, el Kunstenfestivaldesarts de Brussel·les o el Festival d’Automne de París. I no és estrany, perquè des que l’any 2010 presentessin el primer espectacle (La historia del rey vencido por el aburrimiento) la companyia ha apassionat públic, crítica i uns programadors europeus que han seguit amb atenció la desena d’espectacles que han creat fins ara. Ens hi parlen del temps i de la societat del segle XXI i ho fan combinant i, alhora, distanciant text, moviment i imatges plàstiques, i investigant les tensions entre l’individu i el col·lectiu.
Conde de Torrefiel fa, molt probablement sense proposar-s'ho, tot un homenatge a la manera d'entendre el teatre de Peter Brook. Ho fan sense sorra, amb actors que deambulen sense projectar una paraula, com si fossin ombres dins d'una peixera. El pes dramatúrgic de l'obra es troba en els textos projectats, que domina aquest cop sobre la força artística i visual (amb un minimalisme extrem).
Conde de Torrefiel és una companyia per a grans minories. El seu teatre no busca els aforaments multitudinaris, si no la gent interessada en ser activa des de la butaca; en deixar-se persuadir per un conte silenciós (puntualment, amb sons o alguna cançó) en què domina el sentit de la vista per sobre de tots els altres sentits. La companyia, que ha estrenat una coproducció internacional al Grec, que voltarà per tota Europa, té el favor d'una certa intel·lectualitat; son uns artistes que empenyen una estranya visceralitat a l'escena. En aquest muntatge hi ha una correlació constant entre el que es narra projectat i el que succeeix al quadre. Pero la lletra aclapara la poètica visual.
L'accés a una sala amagada d'un Museu d'Història Natural (que queda fora del trajecte i per això obliga el visitant a tornar sobre de les mateixes passes) ensenya una reproducció d'una pintura de fa 36.000 anys, en una cova que dona a les vistes al mar. El dia que s'ha descobert el que pot ser un fragment de mandíbula d'un homínid de fa 1,4 milions d'anys (i que a la premsa es presenta com el primer europeu quan els cranis, inequívocament humans, de Dmanisi, a Geòrgia, daten d'1,5 m.a, i ja s'ha descartat mediàticament la validesa del fragment de crani d'Orce, d'1,8 m.a.) emergeix aquesta pintura que, segons canta l'audioguia, pertany a una festa intranscendent: és abstracta; no hi ha caçadors descrivint com van atrapar cap bèstia de grans ullals. I el pensament de la sociòloga serà premonitori: Com ens veuran quan descobreixin les nostres restes els que ens sobrevisquin?
De fons, hi ha una reflexió a l'absolut des de la petitesa de l'anonimat. Podria ser pretenciosa i gratuïta (perquè el seu relat deixa molts fils lliures per on podria variar la reflexió) a diferència del text i la presència d'Angélica Liddell, per exemple (The scarlet letter). Torrefiel ha anat indagant contínuament en aquest doble contingut (textual i visual) amb peces com La chica de la agencia... , Escenas para una conversación... Van signar un quadre implacable, una instal·lació mística a La plaza i, en plena pandèmia, van provar l'espectacle per a un sol espectador (Se respira en el jardín...). Ara, després de l'explicitat de Kultur i del quadre naïf per a canalla (per moments genial) Els protagonistes, tornen a un panorama contemplatiu amb pocs elements però presentants amb la màxima pulcritud. Espai net, elements indispensables servits amb eficàcia i gir inapel·lable final. Hi ha aquella dura bellesa que denota una certa vida després de la mort, queda un rastre que algú, potser voldrà interpretar d'aquí 4.000 anys. Una baula més de la Vida a l'Univers.
I Peter Brook, sí, ja ho deia que el teatre es produia només que algú creués l'escena i algú que s'ho mirés des de la platea. El Conde de Torrefiel fa un retrat precís d'aquesta definició de l'àtom teatral.