Versiones parciales y erróneas de mi vida y mi gloria

informació obra



Sinopsi:

Alguns estudis revelen que prendre llet de vaca podria ser més perjudicial per a la salut que la cocaïna. Què passaria si un dia les drogues més perilloses, les més perjudicials i addictives, fossin no només legals i assequibles sinó també subministrades als més dèbils? A través del cuplet, el tango, el fandanguillo, el foxtrot i el pasdoble, la investigació d'aquest espectacle se centra en la llet de vaca com a sedant de les masses i les seves emocions. Juntament amb Amalia Calderón, Glòria Ribera treballa per la recuperació del cuplet, amb actuacions al Teatre Arnau, al Cercle del Liceu i al Molino de Barcelona. Al costat de Quim Bigas, Glòria Ribera va presentar la gala dels Premis FAD 2018 amb fragments d'aquest espectacle, la seva primera peça escènica de creació pròpia.


Crítica: Versiones parciales y erróneas de mi vida y mi gloria

10/05/2019

La mala llet d'una vaca de l'Area de Guissona

per Jordi Bordes

Abans que la llet es faci malbé es pot tractar, fermentar-la i transforma-la en ioghurts formatges... o fuets! Glòria Ribera, veïna de Guissona, aprofita el seu coneixement dietètic i vital de ser veïna d el'Àrea de Guissona per fer una planimetria del món dels l`'actics, amb una comicitat absoluta i trufant-ho de cuplets, i cançons populars ("A per ellos, oè"), sense el riure encomanadís de Pepe Rubianes gasta la seva mala llet. 

Ribera no té de cosí cap Rivera. Si ho fos, tindrien uns àpats ben distrets perquè ella es revela com un antagonic. Poques vegades la diferència d'una "b" o una "v" identifiquen persones tant allunyades. La proposta de La Pedrera, toa una invitació a provar-se en solitari, ha permès que teixeixi complicitats amb veïns (i família?). La mare hi surt i l'ajuda a posar-se una super capa. De manera similar als de Pont Flotant amb Com a pedres (que sortien a assecar-los després que es banyessin). O com Carla Rovira fa a Màtria. L'alimentació transporta als artistes, de seguida, al davantal de la mare i als seus berenars. Ribera ha trobat un filó que són els anuncis de la marca de llet peruana Gloria. Veure els spots a distància aporta un paisatge entre surrealista i nostàlgic que li va molt bé per lligar aquesta maionesa feta de petites idees que van filant, com si fos una pizza. 

L'actriu és la component més musical de José y sus hermanas (Los bancos regalan sandwicheras y chorizos i Arma de construcción masiva). Aquest onewomanshow li ha permès arrelar a casa seva, a les seves obsessions (l'excedent de llet està transformant els productes alimentaris) i les seves dèries (la cançó, el ball, l'acció ridícula que pren to de gran veritat per un discurs incontestable. En un món de fakenews costa saber què hi ha de veritat i des postveritat en un relat que li agrada caminar pels marges i , si pot ser, a contracorrent de les tesis universals que imposa el capitalisme. En això, Glòria Ribera és una mestra, tot i la seva joventut. Els José y sus hermanas trenquen els esquemes com també ho fa l'univers de Nao Albet i Marcel Borràs (Falsestuff), molt més influenciat pels videojocs i per un món consumista més fashion. Ribera, com una hermana més, reivindica lo cutre, les neveres de segona mà, els ioghurts caducats, el fastfood i la història truculenta de la seva conciutadana i assassina posant verí a la llet, Pilar Prades Ribera s'exclama que se li apliqués el garrot vil quan, ningú ha rebut cap càstig per les 9 víctimes sospitoses arran del cas Gürtel. (L'actriu diu les coses desagradables que molts pensem i no sabem com dir, valenta). La Justícia espanyola (tant qüestionada, darrerament) és descendent de la que va voler emborratxar el botxí perquè trenqués el coll de Prades amb el garrot vil. La proposta que podria sonar d'una duresa extrema, té el to d'una festa amb balls populars, intranscendents. Tapa la nata de la llet amb dues cullerades de Cola-Cao. Endolceix però, en el fons, també alimenta en el seu paroxisme delirant.