Estan de camí o acaben d’arribar i són diferents. Són “els altres” i, si creiem el que alguns líders ens diuen, pot ser que ens robin, ens prenguin la feina o ens facin fora de casa nostra. És el resultat del discurs d’estigmatització de les minories que, a Europa o a Amèrica, han fet servir una pila de populismes sense cap escrúpol a l’hora de manipular l’opinió pública. Fan servir un discurs que s’assembla força al que tothom voldria escoltar, independentment del grau de veritat que contingui, i que no poques vegades genera violència. És natural aquesta violència que hi ha qui considera que forma part de la condició humana? És normal que no ens agradi allò que no coneixem? Considerem que hem de restringir, tancar o controlar territoris per protegir-nos d’aquestes persones nouvingudes que no coneixem i, així, ens lliurem a un sentiment d’amenaça, limitem les oportunitats d’intercanvi i construïm murs i tanques, tant físics com psicològics.
A Wakatt, un títol que significa “el nostre temps” en la llengua mossi de Burkina Faso, Serge Aimé Coulibaly continua analitzant amb esperit crític el món d’avui, després de muntatges on es preguntava pel compromís individual i pel menyspreu que projectem sobre els pobles migrants. Ara, aquest artista entre dos mons, format amb grans mestres de la dansa com Alain Platel i Sidi Larbi Cherkaoui fa referència, amb el llenguatge de la dansa i la música, a aquesta por als altres mitjançant una lluita de cossos que es mouen junts en escena, a la recerca d’un futur més obert, més generós i més inclusiu. I és que els espectacles de Serge Aimé Coulibaly i Faso Danse Théâtre, la companyia que va fundar l’any 2002, contenen sempre un missatge positiu i obren una porta a l’esperança.
L’espectacle juga amb els moviments sincronitzats de grup i amb la individualitat per expressar la necessitat de la implicació personal i del redescobriment de la pròpia humanitat en un món que ja no sap què és veritat i què és mentida, on és el bé i on és el mal. Música i coreografia protagonitzen un intercanvi constant durant l’espectacle, amb una música que sona sense interrupció i que signa el músic Malik Mezzadri (Magik Malik), un flautista i músic de jazz francès nascut a Costa d’Ivori que no només posseeix una tècnica inusual sinó també un estil exuberant en què fa cantar i xisclar la seva flauta i crea uns sons que semblen d’un altre món i que tres músics (entre els quals hi ha el compositor mateix) interpreten en directe en escena.
Wakatt (El temps d'ara, traduït lliurement) posa els ballarins en una mena de canvi d'era. El model social es mostra caduc, que ja no provoca interacció entre els personatges i que veuen atònicts i sense rebel·lar-se una execució terrorista (un personatge de Carrer Robadors també en quedaria captivat fins a perdre-hi el cap). La música assenyala que hi ha un canvi, una transformació i que e nou apareix una certa pugna, una baralla coreogràfica urbana amb un punt de provocvació que aconsegueix desencallar la quietud gelada i exasperant inicial. El coreògraf Serge Aimé Coulibaly, optimista per naturalesa confessava a la roda de premsa, descriu una nova era en què els personatges ballen conuntament, amb harmonia i felicitat. Han superat la crisi, deixant enrere part de la seva vida, i es preparen a viureen plenitud. Però, de colofó torna l'amenaça en forma d'home bomba.I és que per a l'artista d eBurkina Faso el terrorisme sempre està latent; no saps mai qui es convertirà en assassí al cap d'uns mesos de caure en aquelles xarxes. La peça, amb 10 ballarins a escena té moments de gran desconcert pel públic. Perquè es ballen fraes coreogràfiques individuals a la vegada i no es jerarquitza posant el focus en un personatge o un altre. És allò que deia Jan Lauwers fa 15 anys de donar la llibertat a l'espectador de decidir com vol entendre la història, qui vol que sigui la narradora, per exemple (The deer house, per citar-ne un exemple).
Aimé Coulibaly ha estat un ballarí que s'ha desenvoluoat a l'ombra d'Alain Platel (Nicht Schlafen) i de Sidi Larbi Cherkaoui (Puz/zle), que és com dir que ha viscut dins de l'equip Les Ballets C de la B. Hi ha un rerefons de compromís polític, de posar sobre l'escena una realitat i convidar a transformar-la. També hi ha la provocació musical (aquí en escena, en una mena de banda transmutable que evoluciona cap a una mena de rock progressiu, psicodèlic, que té força per sí mateixa i que, alhora construeix una bastida en la que el cos de ball s'hi pot sentir còmode ballant a diferents ritmes, depenent de si estiren per la velocitat de la flauta travessera o per la contundència de la percussió). Per últim també hi ha un eleent escènic que resulta totèmic. Sidi Larbi el transforma (habitualment) Platel i Aimé hi ballen a sobre, donant-li una vida i el pes que dramatúrgicament fa pivotar el relat dramatúrgic i coreogràfic.
Aquest muntatge té relat i elements prou atractius per captivar-ne la vista. El problema és que la narració, la lectura, no arriba prou transparent als espectador. En part, succeeix per falta de referents (les màscares ajuden a guarir la societat, per exemple, explicava el coreògraf a la premsa). I possiblement també perquè en el moviment energètic, de desgast, d'alçada i velocitat li falta el matís, la condensació que permet transportar emocionalment l'espectador. I sense una mínima guia o GP's tothom es perd per al Caire (o Ouagodogou, trieu la capital que hi hagueu visitat). El relat perd discurs a través d'aquesta energia descontrolada. Tot i que, com que lpneergia mai es destrueix, només es transforma, cada espectador amb curiositat sabrà construir-se un relat que justifiqui les cobinacions de sons, de moviments i d'elements escènics. Sí que és cert que Wakatt és l'obra que ha lluït millor a l'amfiteatre Grec aquest any. L'arcada de l'escnografia s'acoblava orgànicament a la pedrera (il·luminada amb gust) durant tot el muntatge.
Una de les oportunitats d'aquest Grec és conèixer dramaturgs (com Mohamed El Khatib amb Finir en beauté o Junior Mthombeni Dear Winnie o Brett Bailey a Samsó) i coreògrafs com Serge Aimé Coulibaly de l'Àfrica. Molts d'ells, ja treballen de manera regular a Europa però, fins ara, no havien fet parada a Barcelona (ni a Catalunya). Les seves veus combreguen de les tradicions dels dos continents. sovint, hi inoculen una mirada anticolonialista i hi reivindiquen un part molt més humana i social que l'aparent societat contemporània profilàtica europea d'aquest segle XXI.