RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


26/12/2020

Falten dramaturgues, diuen a CATBASUR

per Jordi Bordes

El 2020 ha estat un any de circumstàncies al CATBASUR. Però la gent de la Badabadoc ha tirat endavant el rpte. Enguany, no ha estat possible incloure al cicle un monòleg del continent americà, com està previst en les seves bases: Covid imposa. Això ha permès que s'ampliés el calendari per veure les funcions de les 4 obres seleccionades per la gent de la Badabadoc. I deixaven anar una advertència clara, en la presentació: De la pila de propostes rebudes (sempre monòlegs) constaten que falten dramaturgues per poder establir un programa paritari. Tot i així, s'ha pogut veure que el CATBASUR se'ls mira de bon ulls. El 2019 la guanyadora va ser Mirta en espera d'Ángela Palacios. Aquest any ha estat el de 200.000 mujeres d'Anna Tamayo. Aquesta obra, que també s'ha endut el premi del públic, es tornarà a veure en la programació de la Badabadoc la temporada 2021/22 i serà programada a les sales Moscú Teatro i Banfield Teatro Ensamble de Buenos Aires.

L'acta del jurat recull que es premia la proposta de la Cia. Cándida per la seva premisa, posada en escena, i la interpretació de la seva actriu protagonista, que es desdobla per fer-nos reflexionar sobre el paper de la dona a partir d’un fet històric com va ser la caça de bruixes a Catalunya que van tenir lloc als segles XVI i XVII.


Quines eren les altres obres finalistes?

El cicle va començar amb una adaptació d'Edgar Allan Poe, a càrrec de Pablo Ley, que va interpretar Núria Bonet L'esfondrament de la Casa Usher.

Una història d'emigració dels propis pares, intercal·lat amb el dia a dia actual, és el que retrata Rafa Sánchez a Ana y Serafín, dirigit per David Martínez

El tercer muntatge, recuperava una peça de Ferran Joanmiquel, interpretat per David Martínez, El rey del Gurugú.