• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
recomana
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • CRÍTIQUES
  • ARTICLES
  • PÒDCAST
  • ACTIVITATS
  • #NOVAVEU
  • QUI SOM
  • BLOG
  • CONTACTE
  • Home
  • /
  • Cadires
  • /
  • Entranyables tiets teatrals
CRÍTIQUES
Cadires 7459 Carme Ferrer
Jb Defi
PER: Jordi Bordes

VALORACIÓ

8

ANAR A FiTXA DE L’OBRA ENLLAÇ EXTERN

Entranyables tiets teatrals

Publicat el: 26 d'octubre de 2022

CRÍTiCA: Cadires

En un àpat familiar amb tiets i avis presidint la taula la conversa la domina, sobretot la persona que més trascendencia social té al menjador. Són el que posen els temes a tractar i les seves opinions són, en general, bastant beneïdes pels que l’escolten (si excloem la veu discordants dels cunyats de torn). A l’hora del cafè, quan la conversa es disgrega com el terrós de subre es van produint els grupets informals i és quan arriba l’instant de l’artista de la família. és llavors quan distreuen amb les seves anècdotes i quan perfilen opinions sobre la simplicitat de la condició humana a partir de l’experiència vital que palpen en les seves gires teatrals. Es parla molt a Catalunya dels actors mediàtics, de l’star system català, i hi és i se’l reverncia però a qui s’estima més de debò és a personatges (molt més invisibles però constants en dècades de trajectòria) com Mont Plans i Oriol Genís. Ara aquests dos actors han esdevingut companyia. o així es diuen en aquest espectacle i sense necessitat si n’hi haurà un segon.

Tots dos, unes bèsties a l’escena que connecten amb el públic sovint amb la comèdia i, puntualment sorprenent amb la cançó saben tots els secrets del teatre català contemporani. I tenen la suficient barra per esbandir-les al Goya (procurant protegir els noms dels que en podrien sortir més empipats). En realitat, són estirades de galta carinyoses. I Albert Arribas (F.R.A.U.), que n’ha fet la dramatúrgia i direcció, és un dels primers a rebre les seves ironies malicioses. Ara, dèiem, Mont Plans i Oriol Genís ens conviden a percebre la complexitat d’un projecte escènic perquè arribi a port. Quants cafès a la Laie són necessaris. Quants favors fotocopiats per triar la millor versió i de Les cadires de Ionesco. Al final, són els actors parlant d’ells mateixos, evocant somnis, maleint estigmatitzacions i parlant de mil anècdotes i de camerinos sense lavabo. Tenien clar que l’espectacle hi havia d’haver música, un punt de frivolitat. i per això les engalten, es vulgui o no, un breu repertori de cuplets del Paral·lel.

Ben bé és com colar-se a l’hora del cafè d’una llar. O recordar com aquella tieta llunyana reia tot emulant al Fumando espero i el Rosor, llum de la meva vida. El més popular casa amb la intenció poètica i tendra de dos avis que es revisen els mals i el somnis. Tendre i generós. Sense presses, deixeu-vos persuadir. Dimarts passat, hi hava una concentració de directors, dramatugs i intèrprets al pati de butaques que quasi semblava una entrega dels Premis de la Crítica! I això, lluny de sentir de viva veu quins són els damnificats del teatre contemporani català, érs una demostració de fins a quin punt són estimats per la professió aquest parell. El seu truc? Saber escoltar i ser transparents. Com uns avis que somrien els néts i procuren infundar saviesa des dels silencis i amb les mirades d’actor secundari a l’àpat de Nadal.

CRÍTIQUES RELACIONADES / Cadires

TÍTOL CRÍTiCA: Una repassada des de la cadira

PER: Judit Martínez Gili
Fotojudit 507x506
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: N’hi ha per llogar-hi cadires!

PER: Andreu Sotorra
Andreusotorra
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

TÍTOL CRÍTiCA: La resta és parafernàlia

PER: Ana Prieto Nadal
Ana Prietofotoacademia1 445x444
VALORACiÓ

8

LLEGiR MÉS

NEWSLETTER


SUBSCRIU-TE
recomana
E-mail: [email protected]

Amb el suport de

  • x
  • instagram
  • facebook
  • youtube
  • spotify
  • tiktok
  • tiktok

Avís legal Cookies Privacitat