L’amor de les tres taronges

Familiar | Nous formats

informació obra


Una posada en escena enginyosa que pretén meravellar tant a la canalla com als seus pares per un joc excel·lent amb una tecnologia artesanal.

Companyia:
Cia. Mov-i-Ments, La Fornal d’espectacles
Autor:
Creació col·lectiva
Intèrprets:
Rosa Forteza, Alejandro Navarro, Joan Gomila, Cesc Montané
Direcció:
Pau Bachero
Composició musical:
Cesc Montané
Text:
Rosa Forteza, Alejandro Navarro, Joan Gomila
Escenografia:
Eudald Ferré (Cia. Mov-i-ments), Felip Forteza (La Fornal d’espectacles)
Vestuari:
Eudald Ferré (Cia. Mov-i-ments), Felip Forteza (La Fornal d’espectacles)
Producció:
La Fornal d’espectacles, Cia. Mov-i-Ments
Sinopsi:

Les tècniques més diverses (des de les ombres i els titelles fins als actors de carn i ossos) serveixen per explicar-nos una història de superació.

Una de les rondalles mallorquines recollides per Mossèn Antoni Maria Alcover dóna origen a aquest muntatge, que utilitza tècniques diverses i fa ús d’hàbils construccions escenogràfiques per explicar-nos la història de Bernadet, fill d’un rei, que està condemnat a la infelicitat fins que no aconsegueixi... l’amor de les tres taronges.

Espectacle recomanat a partir dels 5 anys

Crítica: L’amor de les tres taronges

07/07/2013

Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l'antiga base de dades)

per Ferran Baile

Interessant proposta de la companyia balear Mov-i-ments&La Fornal d´Espectacles. Una creació col.lectiva (els actors Rosa Forteza-Alejandro Navarro-Joan Gomila, signen la dramatúrgia), que uneix teatre de text, teatre d´ombres, dansa i teatre físic i visual. Inspirant-se en la popular rondalla mallorquina del títol (recollida entre d´altres per l´eminent escriptor i folklorista Mossén Antoni Maria Alcover), proposen una versió en la que la part plàstica i visual té el principal protagonisme. Titelles, màscares, ombres i teatre gestual conviuen dins d´una dinàmica succesió d´escènes. Tres panels que intercanvíen de lloc els actors, configuren els diversos espais i a l´hora són les pantalles òn apareixen les ombres.

Espectacle irregular, però plé de ritme i amb moments i imatges impactants i brillants (la bicicleta-cavall, les ombres, les màscaras del personatge dels tres caps i especialment les escènes de dansa del despertar de la princesa i del seu captiveri transformada en un ocell). Sols aquestes escènes justifiquen la visió de l´espectacle que té en l´experimentació i la recerca de noves imatges i formes d´expresió la seva principal virtut. A més, hi ha l´ocasió d´escoltar la bonica sonoritat del català de ses îlles, poc frequent als escenaris barcelonins. 

Cal dir que l´espai del Teatre Tantarantana els hi quedava un pèl petit en alguns dels moviments escènics. El públic, mitja entrada, i forces nens i nenes, ho va seguir en viu interès i els aplaudiments finals van ser intensos (tarda del divendres, dia 5 de juliol, coincidint entre els espectadors amb l´ Agustí Coll, en Lluís i la Gisela Juanet i la Cristina-Puça).    

L´argument : Bernadet ha fet setze anys i diu que ha arribat el moment d´emprendre el camí que desitja fer. Quatre intèrpretes l´ajudaran a travessar mars, muntanyes, gegants i serp, fins a trobar l´amor de les tres taronges, que li ensenyarà que la felicitat no era a la fi del camí, sino vé en el moment que decidim emprendre el viatge.

En Bernadet és interpretat per un titella gran adosat al cos de l´actor, tècnica bunraku, i pel seu manipulador i actor, Alejandro Navarro. La Rosa Forteza, actriu-ballerina, interpreta amb especial i destacable intensitat a la princesa. El veterà Joan Gomila, es desdobla amb histriònica eficacia en diversos personatges (el rei, la bruixa, l´home dels tres caps..). Cesc Montané, músic, hi posa les percusions, l´il.luminació i la música original i els efectes especials. La direcció és de Pau Bachero (actor-director-creador amb una llarga experiència dins del món del teatre, el circ i la dansa, membre de la compañía francesa Théâtre du Mouvement).  El disseny i la construcció de titelles i màscares, és de l´Eudald Ferré (Titelles Pa Sucat). 

Joan Gomila (Manacor, 1962), és un dels veterans actors-directors-creadors de l´escèna mallorquina amb un ampli curriculum, des del 2007 uneix la seva dinàmica a Produccions de Ferro, creant la companyia La Fornal d´Espectacles. 

Rosa Forteza (Manacor, 1985) i José Alejandro Navarro (Barcelona, 1982), es varen llicenciar a l´Institut del Teatre de Barcelona, en l´especialitat de teatre gestual i visual. Junts varen formar la Companyia Mov-i-ments, el 2008. Paral.lelament la Rosa va aprofondir en els estudis de dansa i és co-fundadora de la Companyia La Nevera i ha col.laborat amb Iliacán. En Alejandro va treballar el camp de la marioneta amb el mestre Stephan Motram a França i formant part de la Companyia Herta Frankel. També junts varen formar part de la companyia L´Abric realitzant una llarga gira per Europa. La Rosa ha participat amb en Joan Gomila com a director, en diversos muntatges dels que destaca el premiat, "La història robada" (2011). L´Alejandro va dirigir a Mallorca a la jove companyia Triolé Teatre, en dos premiats espectacles de clown, "Desconcierto" (2009) i "La guinda sobra" (2013). 

En Cesc Montané és un reconegut músic i saxofonista i pedagog musical català, afincat a Palma de Mallorca, que ha composat per diversos espectacles i col.labora de forma habitual amb en Joan Gomila. 

"L´amor de les tres taronges", va ser programat i estrenat a Catalunya, el 7 d´abril d´enguany a Girona (Auditori de la Mercè), si bé ja va ser pre-estrenat a la Fira Mediterrània, el 9 de novembre del 2012 (com oportunament ens fa saber la Maite Serrat, responsable de programes educatius de la Diputació de Barcelona).

htto://ciamoviments.wix.com/ciamoviments

www.teatreib.cat/companyies/1/la-fornal