Amb una orquestra de quaranta músics i vuit cantants en escena, retem homenatge a un compositor que va elevar els musicals a la categoria de les grans produccions escèniques.
A Sondheim Night Music és un concert simfònic dedicat a la memòria del cèlebre compositor Stephen Sondheim. La mort de l’autor de Broadway ha suposat un terratrèmol en tota la indústria del teatre musical mundial, fet que evidencia la seva influència indubtable en autors, autores i intèrprets de tot el món. L’obra de Sondheim ha elevat el gènere del teatre musical i l’ha presentat com un llenguatge escènic amb unes possibilitats infinites.
L’interès de Sondheim per aprofundir en la naturalesa humana, en les seves emocions, reflexions i contradiccions, fa del seu repertori una obra genuïna i inimitable, que durant dècades ha representat un model d’escriptura dramàtica amb música.
El concert A Sondheim Night Music constitueix una repassada a les seves obres més conegudes per a teatre, cinema i televisió, interpretades per vuit de les veus més reconegudes del panorama del teatre musical actual i també per cares de noves generacions que comencen la seva carrera com a intèrprets. Entre les actrius en escena, Dulcinea Juárez (a la foto), que no fa gaire va formar part del repartiment del musical Company a Barcelona, dirigida per Antonio Banderas.
És un concert amè, festiu i trepidant, destinat a submergir els espectadors i les espectadores en la densa obra d’un compositor que ha quedat en la història de Broadway com l’alma mater del teatre musical.
La relació entre Stephen Sondheim i Catalunya és ben estreta. Cap altre dels grans autors del teatre musical internacional ha tingut una presència tant llarga i sostinguda a la cartellera catalana. El Golfus de Roma de principis dels 90, el grandissim Sweeney Todd del Centre Dramàtic de la Generalitat (estrenat el 1995 i amb diversos 'revivals' posteriors) o el Company del Lliure (1997) són tres grans fites autòctones d'aquest grandíssim compositor novaiorquès de qui s'han estrenat, en català, moltíssims altres textos com Casem-nos una mica (1993 i 2013), Assassins (1997) o Merrily We Roll Along (2006), entre d'altres.
Amb aquest historial no és estrany que se li rendeixi un homenatge, pràcticament vuit mesos després de la seva mort, a l'escenari del Teatre Grec de Montjuic, on per cert el 2001 es va estrenar una magnífica A Little Night Music dirigida per Mario Gas amb Montserrat Carulla, Constantino Romero i Vicky Peña com a caps de cartell.
A Sondheim Night Music és, en primer terme, això: un tribut a un dels noms que ha canviat el curs de la història del teatre musical a partir, en bona mesura, de la ingent quantitat de material que, afortunadament, en tenim en català però recorrent, si cal, a l'anglès original per oferir una visió global de la feina del mestre. D'aquí que el repertori inclogui el Tonight de West Side Story, una mostra del Sondheim lletrista; el Sooner or later de la pel·lícula Dick Tracy; o, per acabar, l'extraordinària Sunday de Sunday in the Park with George. Amb un repertori extens i intens, aquesta nit musical proposa un viatge molt complet per l'obra de Sondheim, fet a partir de l'admiració per la seva creació i de l'expertesa en la materia d'un Xavier Torras brillant també com a director de l'Orquestra Pops Symphony.
En la seva estrena al Grec la proposta va arrancar un pèl dubitativa però ràpidament va guanyar velocitat de creuer i va acabar demostrant-se no només com un homenatge nostàlgic sinó, sobretot, com una reivindicació del talent del musical de l'escena catalana i en català. En un moment en què es podria pensar que el gènere passa indefectiblement per les franquícies i el màrqueting i que, com en tantes d'altres coses, Barcelona ha perdut definitivament el tren, l'espectacle esdevé una carta de recordatori del que va ser el teatre musical català i en català.
I així, en escena, una majoria d'actors que s'han hagut de buscar la vida professional lluny de casa interpretant amb consistència i, en molts casos, amb brillantor temes que sovint poc amables musicalment i requerits d'una gran tècnica. A destacar, el Send in the clowns de Frank Capdet; el Sweeney Todd de Pitu Manubens o la coral Dos dies a la finca (A Weekend in the Country de A Little Night Music), sense oblidar la lliçó de taules de Roser Batalla, arribant amb intel·ligència actoral allà on costa que arribi la veu.
A Sondheim Night Music és una suma de talent musical i vocal que faríem bé de canalitzar en favor i benefici de l'escena d'aquí. Naturalment calen productors arriscats i estudiosos de mercat menys 'hipsters' dels que tenim. Però una bona manera de començar seria donar més vida a aquest espectacle nascut al Teatre i al Festival Grec però amb potencial per expandir-se —tècnicament escalat, no cal dir-ho— més enllà de Montjuic.