Avui no sopem

informació obra



Intèrprets:
David Bagés, Susana Garachana, Mercè Martínez, Héctor Alterio
Autoria:
Pep Anton Gómez, Jordi Sánchez, Florian Zeller
Direcció:
Pep Anton Gómez
Sinopsi:

La Maria Teresa i en Vicenç són un matrimoni de classe mitjana resident a Barcelona. Estan jubilats i fa temps que es plantegen marxar de la ciutat i anar a viure a la masia del poble, però mai s’acaben de decidir. Per què? Una filla de gairebé quaranta anys que encara viu amb ells i un fill amb cara de pocs amics els ho impedeixen...


Crítica: Avui no sopem

14/09/2016

Una truita cargolada de dos ous

per Andreu Sotorra

El costumisme barrejat amb el realisme en clau de comèdia té afegit, per als espectadors, la garantia que tard o d'hora saltarà la guspira. I la guspira d'aquesta obra de Jordi Sánchez i Pep Anton Gómez es fa esperar, sí, s'intueix, també, s'endevina, força, però no salta fins al final dels noranta minuts. I aleshores és quan els espectadors entenen que la comèdia s'ha convertit en tragicomèdia i tot el costumisme i el realisme que s'hi ha vist els deixa un regust agredolç. A uns, perquè segurament els toca de prop, i a un altres, potser per por que un dia o altre també els toqui de prop.

«Avui no sopem» és un retrat contemporani de les interioritats d'una família corrent catalana, de Barcelona, amb una caseta "allà dalt", al poble. Però és també el retrat contemporani d'una societat que per tan pròxima com és toca la fibra dels espectadors. Per això el teló de fons de l'escenografia —i dic teló de fons perquè s'assembla a un teló romàntic de la vella escola— representa un plafó de finestres i persianes, algunes mig aixecades, d'altres amb llum a l'interior, algunes a les fosques. Un plafó que serveix perquè algunes veus i converses a mitges en off reflecteixin aquesta intenció de fer col·lectiu el conflicte individual familiar que els protagonistes de la comèdia viuen.

Un matrimoni ja gran té el cor dividit entre viure a Barcelona i viure a la caseta del poble on el pare-avi no para de fer collita de verdura amb un amor especial pels pebrots, que també té a l'hort urbà del terrat de Barcelona. El mal estat de la caseta del poble li ha provocat la caiguda d'una teula i una ferida al cap sense gaire importància. Però el petit accident mou tota la família: el fill, separat, amb dos nens, i que viu amb una segona dona, i la filla, a la ratlla dels quaranta que encara viu a casa amb els pares. Per telèfon, amics i altres parents s'afegeixen a la preocupació per la malifeta de la teula.

Amb aquest punt d'arrencada, la trama anirà descobrint el moll de l'os de la qüestió: l'economia precària dels fills que s'interposa en la vida dels pares i els impedeix fer la seva vida de maduresa amb la llibertat que voldrien. I aquí és on la comèdia va desgranant el mirall de la societat, primer en clau d'humor, després desvelant l'interès amagat de tots plegats i, al final, clavant l'agulló en el final agredolç de la situació.

No hi ha, doncs, un gran efecte sorpresa sinó una dosificació de l'efecte sorpresa, des de l'eufòria, els nervis i les discussions internes fins a la penombra que tanca l'última escena quan pare i fill, abatuts, tanquen el cercle del secret familiar. Només queda la truita que la mare havia fet per sopar. I que el pare, a pessigades, troba molt bona. La felicitat, a vegades, es troba en el gust i la senzillesa d'una truita cargolada de dos ous feta amb amor. (...)