Carmen, Carmen, Carmen (Homenatge Carmen Amaya)

informació obra



Companyia:
Organitza Tablao Cordobés, dins el cicle Festival Flamenc de Barcelona
Intèrprets:
Baile: Karime Amaya, Belén López, Sara Barrero y el Choro, Cante: La Tana, Antonio Villar, Tañé, El Coco, Morenito de Illora
Músics:
David Cerreduela, Israel Cerreduela (guitarres)
Sinopsi:

Programa

Lejanas RaícesLos cantes primitivos: Romance, Toná, Debla y Martinete
Seguiriyas
Bulerías y Taranto de Carmen
Llanto por Carmen Amaya de León y Solano
Alegrías de Carmen

Carmen y su tiempo
Tiempo para el recuerdo (Carmen y Sabicas)
Garrotín y Jaleos Canasteros 

Lazos flamencos de AndalucíaPor Fandangos
Granainas, Javeras, Verdiales, Naturales...y de Huelva
Por Tango
de Triana, de Graná, de Málaga y Extremadura

....Y terminamos
Tres perfiles de mujer para un homenaje
Por Alegrías (Toda la Compañía)

Gitana nascuda al barri emigrant i gitano del Somorrostro de Barcelona, filla d'una bailaora i un guitarrista (la Faraona i el Xinès). Encamina el seu recorregut professional des de les tavernes dels bars mariners de la Ciutat Comtal, fins a la Casa Blanca del president Roosevelt. Iconoclasta, autodidacta, trencadora de tots els motlles, el seu ball és com diem una metàfora de la rebel · lia, amb un ritme i estètica electritzants, amb els quals es va avançar al seu temps en tots els ordres, inclòs el seu vestuari. Ens és igual que no fos la primera dona que va ballar amb pantalons, però sí que és cert que és la dona que ho va deixar escrit en la història del nostre art.
Carmen Amaya és un model inaprehensible des d'un punt de vista acadèmic i no cap en un sol model, per això el nostre espectacle ofereix tres versions del seu variat perfil estètic. Versions a càrrec de tres prestigioses i joves bailaoras que beuen en aquesta font de la història.

Crítica: Carmen, Carmen, Carmen (Homenatge Carmen Amaya)

17/05/2014

CARMEN, PER SEMPRE MÉS

per Montse Otzet

El títol de l’espectacle no fa referència a la Carmen de Marimée, sinó a Carmen Amaya, l’excel·lent bailaora catalana que avui encara està rebent homenatges per commemorar els cent anys del seu naixement. I aquest cop la celebració li arriba del Tablao Flamenco Cordobés que, si bé el setembre de l’any passat ja li va dedicar un espectacle, de petit format, al seu local de les Rambles, aquesta vegada l’ofereix en un dels edificis més emblemàtics del modernisme: el Palau de la Música Catalana.
Carmen, Carmen, Carmen mostra un recorregut que va des de les arrels dels cants i balls primitius dels gitanos que van arribar a Espanya, fins als temps que va viure la gran bailaora. Un recital de pals del flamenc que acaba per Alegrías, on les tres notables bailaores que protagonitzen l’espectacle, Karime Amaya, Belén López i Sara Barrero, ofereixen tres perfils de La Capitana, acompanyades de la resta d’artistes que participen en l'obra.
El muntatge és equilibrat quant a contingut i durada de temps i el que prima per damunt de tot, és la qualitat dels seus intèrprets que malgrat format part d’un emotiu calidoscopi de música i ball, cadascun d’ells destaca per la seva pròpia personalitat.

Karime Amaya és mostra com una digna neboda neta de la gran Carmen amb un ball ple de bravura i temprança, Sara Barrero es mou entre una elegant contenció i un nervi provocador, i Belén López, merescut Premi Nacional de Flamenc Mario Maya, és una de les guindes de l’espectacle, pel seu zapateado endimoniat, pels seus braços que volen per l’espai, i per la seva energia desbordant.

Altres noms ilustres del flamenc que donen qualitat al muntatge és el del guitarrista David Cerreduela, i els dels cantaors El Coco i La Tana, dues veus excelses del flamenc.
Carmen
, Carmen, Carmen es podrà tornar a veure al Palau de la Música els pròxims dies 29 de maig i 27 de juny. Recomanable pels edictes del cante, palmas i taconeo i també per qui no ho són tant doncs segur que, veien aquests artistes, en sortiran satisfets.