Lejanas RaícesLos cantes primitivos: Romance, Toná, Debla y Martinete
Seguiriyas
Bulerías y Taranto de Carmen
Llanto por Carmen Amaya de León y Solano
Alegrías de Carmen
Carmen y su tiempo
Tiempo para el recuerdo (Carmen y Sabicas)
Garrotín y Jaleos Canasteros
Lazos flamencos de AndalucíaPor Fandangos
Granainas, Javeras, Verdiales, Naturales...y de Huelva
Por Tango
de Triana, de Graná, de Málaga y Extremadura
....Y terminamos
Tres perfiles de mujer para un homenaje
Por Alegrías (Toda la Compañía)
Gitana nascuda al barri emigrant i gitano del Somorrostro de Barcelona, filla d'una bailaora i un guitarrista (la Faraona i el Xinès). Encamina el seu recorregut professional des de les tavernes dels bars mariners de la Ciutat Comtal, fins a la Casa Blanca del president Roosevelt. Iconoclasta, autodidacta, trencadora de tots els motlles, el seu ball és com diem una metàfora de la rebel · lia, amb un ritme i estètica electritzants, amb els quals es va avançar al seu temps en tots els ordres, inclòs el seu vestuari. Ens és igual que no fos la primera dona que va ballar amb pantalons, però sí que és cert que és la dona que ho va deixar escrit en la història del nostre art.
Carmen Amaya és un model inaprehensible des d'un punt de vista acadèmic i no cap en un sol model, per això el nostre espectacle ofereix tres versions del seu variat perfil estètic. Versions a càrrec de tres prestigioses i joves bailaoras que beuen en aquesta font de la història.
El títol de l’espectacle no fa referència a la
Carmen
de Marimée,
sinó a Carmen
Amaya,
l’excel·lent bailaora
catalana que avui encara està rebent homenatges per commemorar els cent anys
del seu naixement. I aquest cop la celebració li arriba del Tablao
Flamenco
Cordobés
que, si bé el setembre de l’any passat ja li va dedicar un espectacle, de petit
format, al seu local de les Rambles, aquesta vegada l’ofereix en un dels
edificis més emblemàtics del modernisme: el Palau de la Música Catalana.
Carmen, Carmen,
Carmen
mostra un recorregut que va des de les arrels dels cants i balls primitius dels
gitanos que van arribar a Espanya, fins als temps que va viure la gran bailaora.
Un recital de pals del flamenc que acaba per Alegrías,
on les tres notables bailaores
que protagonitzen l’espectacle, Karime
Amaya,
Belén
López i Sara Barrero,
ofereixen tres perfils de La Capitana,
acompanyades de la resta d’artistes que participen en l'obra.
El muntatge és equilibrat quant a contingut i durada de temps i el que prima per
damunt de tot, és la qualitat dels seus intèrprets que malgrat format part d’un
emotiu calidoscopi de música i ball, cadascun d’ells destaca per la seva pròpia
personalitat.
Karime Amaya
és mostra com una digna neboda neta de la gran Carmen
amb un ball ple de bravura i temprança, Sara Barrero
es mou entre una elegant contenció i un nervi provocador, i Belén
López, merescut Premi Nacional de Flamenc
Mario
Maya,
és una de les guindes de l’espectacle, pel seu zapateado
endimoniat, pels seus braços que volen per l’espai, i per la seva energia
desbordant.
Altres noms ilustres
del flamenc que donen qualitat al muntatge és el del guitarrista David Cerreduela,
i els dels cantaors
El Coco i La Tana, dues veus excelses del flamenc.
Carmen, Carmen,
Carmen
es podrà tornar a veure al Palau de la Música els pròxims dies 29 de maig i 27
de juny. Recomanable pels edictes del cante, palmas
i taconeo
i també per qui no ho són tant doncs segur que, veien aquests artistes, en
sortiran satisfets.