Circular. Sílvia Pérez Cruz

informació obra



Direcció:
Sílvia Pérez Cruz
Sinopsi:

Una veu tan bella com lliure i que ha estat en moltes ocasions al festival repassa una vida de complicitats artístiques a l’escenari del Teatre Grec, però també esdevé el centre d’un univers musical que aquest mes s’estén per sales diverses de la ciutat.

La cantant i compositora presenta el seu darrer disc, Toda la vida, un dia acompanyada per Natalia Lafourcade, Pepe Habichuela, Damien Rice, Carmen Linares, Salvador Sobral, Rita Payés, Nico Roig, Judit Neddermann, Juan Quintero o Carles Dénia.

L’univers Sílvia Pérez Cruz s’expandirà per diverses sales de la ciutat amb concerts i espectacles de músics i altres creadors molt connectats amb l’artista empordanesa

Crítica: Circular. Sílvia Pérez Cruz

29/06/2024

Preciós, control, potent allargassat.

per Jordi Bordes

Preciós. Sílvia Pérez Cruz va obrir l’espectacle inaugural a la mitja lluna del Grec de Montjuïc com qui bressola un infant, amb una cançó a cappella. Amb tendresa, es connectava des de la seva veu amb les 2.000 persones de la plate. El de dimecres va ser un concert d’inauguració per la dimensió del cos artístic. En els 28 anys de vida professional, Pérez Cruz ha compartit emocions amb una pila de gent i a Circular s’hi van congregar unes 40 vingudes de lloc tan llunyans com Mèxic (Natalia Lafourcade), l’Argentina (Juan Quintero), Irlanda (Damien Rice), Portugal (Salvador Sobral) o Palestina (Farah Chamma), al costat del cor Solstici, que Pérez Cruz dirigeix. De fet, a l’estrena es va atrevir fins i tot a convidar a cantar el públic (polítics inclosos), que va accedir-hi com quan una persona de cor tendre proposa una acció ingènua a un grup de persones adultes, que es desconeixen entre elles. L’aire de presentació de disc el confirmaven el moviment dels fotògrafs durant els tres primers temes de l’actuació (un fet que habitualment es resol en la invitació dels fotògrafs a l’assaig general previ a la inauguració del Grec). Aquest Circular respon al cicle vital. Des de la tendra infància, els primers cops que se surt del niu (joventut), la maduresa, la vellesa (“que celebra totes les belleses”), la mort i també un cert renaixement. De fet, aquesta cosmovisió planetària de sensibilitats que conflueixen pren forma de disc amb el Toda la vida, un día, que la cantant de l’Empordà també aprofita l’actuació per donar a conèixer amb el seu trio de violí (Carles Montfort), contrabaix (Bori Albero) i violoncel (Marta Roma). de públic, la cantant nl va obildart nombrar Pablo Messiez amb qui van construir la dramatúrgia de Gènere impossible.

Control. La veu melosa de Pérez Cruz abraça i balla (agafant-se de les mans amb Andrés Corchero) sense arribar a la intensitat de Grito pelao amb Rocío Molina al mateix escenari del 2018). Ara, en canvi, ho pot fer amb la seva filla Lola i la seva mare artística, la seva primera professora de cant Carme Canela, amb qui van cantar 21 de primavera, un dels temes finals (una més de les sorpreses de la vetllada, de prop de tres hores de durada). Pérez Cruz, pràcticament està tota l’estona a l’escenari. Només desapareix un breu instant per canviar el vestit: de l’ocre (de la infància) al negre (del dol) que en la renaixença descobreix una camisa vermella.

Potent. El silenci s’havia fet dolorós i la pedra, més aspra encara, amb la presència de la poeta àrab Farah Chamma, quatre hores després d’aterrar a Barcelona, que va declamar un poema de Hiba Abu Nada, assassinada a casa seva en l’atac israelià a la franja de Gaza, i un altre de seu, The movement, rebuts amb un escalf encès. Al final, enmig de la negror del cor només una altra camisa vermella, la de Chamma, molt abraçada i que l’ensenya després de recitar els versos i treure’s el mocador clàssic palestí de les espatlles. Al final, cert, tornar a florir una altra camisa vermella: la del cubà Roly Berrío va espetegar al final quasi com a esclat final (previ als bisos): Nombrar es imposible.

Allargassat. Pérez Cruz lamentava que el miracle d’aquella primera nit s’acabés. “No tinc més amics”, deia irònicament. Sabia que molts van voler ser-hi i que els esforços d’agenda per arribar un final de juny al Grec han estat notables. Pérez Cruz sempre s’ha deixat estimar. Recaragolant el darrer fil de veu. Quan la vetllada ja havia passat de les 12 de la nit, es tancava amb un celebrat i compartit Mañana. Pérez Cruz va anar alternant cançons en català i castellà i indagant amb noves sonoritats en el capítol de joventut, sobretot. Salvador Sobral (guanyador del concurs d’Eurovisió 2017 amb un tema d’abraçada fraterna) va ser un dels que vibraven més al cor. Mentrestant, Pérez Cruz, sense presses, com qui espera a posar all a una torrada a la vora del foc per compartir-la amb Rita Payés o la bailaora Karen Lugo i els “meus flamencs” (corejava la veu de Palafrugell), captava el ritme, la celebració calmada del Grec menys xafogós de fa anys.