Don Giovanni - Trilogia Da Ponte

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Sinopsi:

Marc Minkowski i Ivan Alexandre ens ofereixen un repte ambiciós i refrescant: presentar quatre cicles de les tres òperes de la col·laboració entre Lorenzo Da Ponte i Wolfgang Amadeus Mozart. Un viatge en tres episodis, tessel·les d’un extraordinari mosaic.

Cadascuna d’aquestes obres mestres té una entitat autònoma en si mateixa, però constitueixen una suite coherent amb una sèrie d’elements comuns: el respecte al principi de les unitats del teatre clàssic (lloc, temps i acció) i analogies i ecos entre els personatges (Comtessa-Donna Elvira / Don Giovanni-Comte...). D’altra banda, cada llibret pren la veritable dimensió associant-se amb els altres dos títols, que, d’alguna manera, venen a completar i clarificar aspectes.

L’enfocament successiu, com si d’un festival es tractés, rebel·la una tensió especial i, així, el públic està convidat a capbussar-se en la vida tumultuosa d’aquesta galeria de personatges on, ja residint en el mite, es mostra un sofriment femení compartit font d’una forma violenta masculina. El sol refugi de les dones resideix en la seva solidaritat. Davant l’abús i l’excés de llibertat sempre apareix el perdó.

Aquesta nova perspectiva revelarà nous significats i confrontarà els espectadors amb la noció de seducció tot plantejant preguntes com ara “què significa ser home o dona a la societat actual?”, “quins límits posem al nostre desig?”, “què significa ser parella avui en dia?”, “quines conseqüències tenen els nostres impulsos o l’abús?”.

La noció de seducció rau en el centre d’aquesta trilogia: un mirall etern i un infinit manual per a la vida. En aquesta folle journée, en que così fan tutt(i), tenim un himne que tothom repeteix: Viva la libertà!

Crítica: Don Giovanni - Trilogia Da Ponte

25/04/2022

Don Giovanni dentro de una trilogía

per Enid Negrete

La trilogía que propone el Liceo para esta primavera es una de las más hermosas y valiosas de la producción artística mundial: las tres obras maestras de Mozart y Da Ponte, dos genios que nos legaron tres de las mejores óperas de la historia.

Además lo propone de una manera muy novedosa: con una conceptualización conjunta y definiéndolas como trilogía, que de alguna manera permite ver las relaciones ente ambas. Incluso algunos de los intérpretes participan en los tres montajes.

Esto es una propuesta sumamente interesante y creativa, pero implica varios problemas y uno de ellos es que las necesidades de todos los personajes no se pueden cubrir con los mismos cantantes. Para lograrlo se necesitarían especialistas de muy alto nivel, que por desgracia, no es el caso. Las tres obras tuvieron diferente suerte en sus resultados.

Don Giovanni dentro de esta tpropuestasufrió lo suyo. A pesar de los acieritos de la dirección de actores y de la caracterización de personajes que tuvo esta trilogía como constantes, fue el elenco el punto más débil.

Para comenzar porque Alexandre Duhamel no convenció ni vocal ni actoralmente y tener un Don Giovanni sin protagonista es muy complicado. El Leporello de Robert Gleadow, por otro lado, sigue siendo sumamente atractivo actoralmente, su presencia escénica es siempre interesante y coherente con la acción dramática, pero no es tan eficaz vocalmente, en mucho puntos lo cubría la orquesta y su zona aguda le seguía dando problemas. Iulia Maria Dan después de haber cantado en cuatro días seguidos Fiordiligi, la Condesa y Donna Anna, daba muestras muy patentes de cansancio vocal, sobre todo en la coloratura. Alix Le Saux (que había sido una buena Marcelina en Le nozze di Figaro), en el papel de Zerlina fue difícil escucharla, su voz corría muy poco. Al contrario hay que destacar el muy buen trabajo el de Arianna Vendittelli como Donna Elvira.

Un proyecto muy interesante como propuesta, pero con resultados desiguales