El llac dels cignes - English National Ballet

informació obra



Coreografia:
Derek Deane
Escenografia:
Peter Farmer
Il·luminació:
Howard Harrison
Intèrprets:
English National Ballet
Interpretació musical:
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Direcció Musical:
Garin Sutherland, Daniel Oren
Direcció:
Daniele Abbado
Sinopsi:

El poder de l'amor sobre el mal

La romàntica i intemporal història d’amor entre el príncep Sigfrido i Odette. La princesa  segrestada pel malvat bruixot Rothbart, transformada en cigne i condemnada a viure sota el seu encanteri a la vora del llac.

Estrenat al 1877 al Teatre Bolxoi de Moscou, "El Llac dels cignes" és un dels títols reconeguts com o paradigma del ballet mundial.

La producció del English National Ballet compta amb la coreografia de Derek Deane i l’escenografia de Peter Farmer.

Música, fantasia, engany, amor i sacrifici en un entorn irreal i màgic amb un final tràgic i carregat d’emoció.

Espectacle finalista de dansa internacional. Premis de la Crítica 2015

Crítica: El llac dels cignes - English National Ballet

15/09/2015

Un llac sublim

per Montse Otzet

La versió que presenta l’English National Ballet de El Llac dels cignes posa de manifest que perquè una producció arribi a tenir un nivell quasi excels, com el que assoleix la companyia anglesa, és necessari que tots els elements que la configuren tinguin la mateixa categoria i exigència, i que cap desentoni.

El llac dels cignes de L’E.N.B. és una obra mestra d’orfebreria on totes les peces encaixen a la perfecció, on cada un dels elements està estructurat  amb saviesa com per tenir valor propi, però, per damunt de tot, per formar part d’aquesta amalgama exquisida que proporciona el plaer d’emocionar. Sens dubte, el nom de Tamara Rojo, com directora artística, capitaneja aquest muntatge però al seu mateix nivell es situen artistes que donen solidesa al ballet.

Per una banda, l’encert que ha tingut Derek Deane de crear una coreografia basada en la versió de El Llac de Marius Petipa i Lev Ivanov, aquella que amb èxit es va estrenar l’any 1895, després de dos intents fallits. Per altra banda, el fet de conservar fragments coreogràfics addicionals de Frederick Ashton, el coreògraf anglès valorat per la seva riquesa de vocabulari i elegància en el gest. Aquesta combinació coreogràfica proporciona fidelitat a la versió clàssica i fa que l’obra avanci amb una solidesa i agilitat més que admirable, sense deixar de banda la dramatúrgia i la creació d’ambient que es percep en cada escena; uns treballs excel·lents que donen credibilitat a la narració i a les característiques de cadascun dels personatges.

En la posada en escena destaquen dos noms, per una banda Peter Armer, l’artista plàstic que ha dissenyat una escenografia i un vestuari generosos en imaginació, volums i textures, i Howard Harrison, creador d’una suggerent il·luminació, els raigs i ombres de la qual aporten els matisos oportuns a cada imatge.

Quant a interpretació, els ballarins de l’E.N.B. demostren que dominen l’estil dels ballets clàssics, ja sigui en fragments de virtuosisme tècnic, com en l’execució de danses de caràcter. En cada gest, en cada variació, en cada fragment coral són com figures d’un quadre que prenen moviment. Tant els artesans, com la gent de la cort assumeixen les seves característiques de forma admirable. Mentre uns es mostren alegres i desinhibits, els altres es desplacen en majestuositat i elegància.  Això a la vegada que uns éssers onírics-cignes despleguen un moviment eteri admirable.

En una llarga desfilada de personatge, destaca el de Rothbart, el bruixot que converteix noies en cignes i que James Streeter transporta a una dimensió extraordinària; el de Príncep Sigfrid que Isaac Hernández escenifica de forma notable, i el de Odette-Odile, el cigne blanc i cigne negre que tan magistralment executa Tamara Rojo,  una ballarina que ens deixa sense alè per la seva velocitat i nitidesa en el gir i pel seu impressionant equilibri, doncs on clava la punta de la sabatilla si pot estar llargs segons. Però Tamara enamora especialment pel desplegament de matisos interpretatius que és capaç de mostrar i per la gran subtilesa que posa tant en el gran com en el petit gest.