Esculpiendo el vacío

informació obra



Intèrprets:
Jone San Martín, Sandra Marín, Iratxe Ansa
Coreografia:
Solos de William Forsythe, Crystal Pite, Rafael Bonachela, Trio coreogràfic i creació Jone San Martín, Sandra Marín i Iratxe Ansa
Assesoria de moviment:
Jacopo Godani
Producció:
Mercat de les Flors
Sinopsi:

L’obra es planteja des del punt de vista de tres dones, tres intèrprets amb una llarga experiència professional que han treballat en grans companyies de dansa a nivell internacional. La peça constarà de dues part: en la primera, cadascuna de les ballarines interpretarà un solo de coreògrafs referents de la dansa, William Forsythe, Crystal Pite i Rafael Bonachela. A la segona part s’estrenarà una peça que les tres hauran desenvolupat en un laboratori amb el coreògraf Jacopo Godani, que treballa regularment per a les institucions culturals i companyies més importants d’Europa. El projecte ha anat consolidant-se gràcies a la qualitat de les seves intèrprets, que han despertat l’interès dels coreògrafs de treballar amb elles i cedir-los el material per interpretar-lo i en algun cas per fer una altra lectura del mateix.

Han treballat i treballen amb companyies com The Forsythe Company, Nederlands Dance Theater, Lyon Opera Ballet, Ballet de Charleroi, Cullberg Ballet…, amb coreògrafs com Ohad Naharin, Jiri Kylian, William Forsythe Nacho Duato, Mats Ek, Mathilde Monnier, Johan Inger, Paul Lightfoot, Sol León, Crystal Pite i un llarg etcètera.

Crítica: Esculpiendo el vacío

29/11/2013

Sense Títol (Crítica amb títol a la web, importada de l'antiga base de dades)

per Montse Otzet

Risc, investigació i repte. Tres paraules que figuren  en el programa de mà i des d’on s’han de mirar els solos que no tenen res de convencionals. Des d’aquest punt d’observació es pot gaudir de cadascuna de les peces, valorant aquests ingredients com part important de l’obra acabada però que no perd mai el moviment d’avançar dins el seu procès.

Tres ballarines espanyoles eren les encarregades de protagonitzar uns solos de coreògrafs de renom, però la lesió de Sandra Marín va propiciar un canvi en el programa.

Olga Cobos va reemplaçar Marín fent de taloner amb un solo de Russell Maliphant, col.laboració gens fàcil dins un programa en què tot està molt encaixat. En benefici de tothom la seva intervenció s’hagués pogut estalviar doncs va quedar molt al marge del que vindria després.

Iratxe Ansa i Jone San Martin són dues ballarines de nivell que tenen un currículum trufat amb noms tan rellevants com Netherlands Dance Theater i William Forsythe, per citar-ne només dos d’una llarga llista. La seva maduresa física i artística (Iratxe té 37 anys i Jone 47), són uns valors afegits que fan que les coreografies resultin més que interessants.

Iratxe interpreta Guts, un solo de Rafael Bonachela que, inspirat en les paraules del poeta Rumi “balla quan finalment surtis del pou. Balla quan t’hagis arrancat les benes….”, crea un moviment abstracte ple de subtileses, que la ballarina trasllada per l’escenari enmig d’uns adients canvis de llums i envoltada per diferents músiques de Bach, que el violinista Sergi Alpiste interpreta en directe.

William Forsythe dóna l’estructura i fa l’esborrany de Legítimo / Rezo, un peça que Jone San Martín omple, segons les seves decisions, amb gran imaginació. L’obra, amb un colpidor to dramàtic, propicia l’aparició d’un personatge estrany que emet una escala de sons guturals mentre el seu cos es remou i retorça enmig d’un soliloqui.

L’ultima peça, Esculpiendo el vació és el resultat d’un treball que van fer les tres intèrprets, Marin, Ansa i San Martin amb el coreògraf Jacopo Godani, només que degut a la lesió de Marin a l’escenari de la Sala Ovidi Montllor, l’obra ha estat interpretada només per les dues últimes.

Opressió, complicitat, angoixa, suplica, pregaries, enfrontament…tenen cabuda en el context d’aquesta coreografia que troba el seu millor valor, deixant de banda l’execució, en l’extraordinari treball audiovisual del fotògraf Rahi Rezvani i en la coordinació escènica i un espectacular disseny de llums que ha fet Jacopo Godani.