Está escrita en sus campos

informació obra



Direcció:
Francisco Barreiro, Oskaras Koršunovas
Intèrprets:
Francisco Barreiro
Dramatúrgia:
Francisco Barreiro
Vídeo:
Carlos Gamboa, amb la col·laboració d’Esteban Azuela
Il·luminació:
Marcela Flores, Sergio López Viguera, Juan Pablo Avendaño
So:
Mauricio Villalba
Producció:
Lagartijas tiradas al sol
Autoria:
Samuel Beckett
Sinopsi:

En les darreres dècades, el fenomen del narcotràfic mexicà ha canviat radicalment. Les substàncies s’han diversificat, el consum ha augmentat, la violència s’ha tornat més crua i les organitzacions s’han professionalitzat encara més. Després de sorprendre’ns amb Montserrat (Temporada Alta 2013) i Derretiré con un cerillo la nieve de un volcán (Temporada Alta 2014) la revolucionària companyia Lagartijas tiradas al sol torna al festival amb un altre espectacle de teatre documental arriscat i colpidor. Está escrita en sus campos ens apropa a la història del narcotràfic mexicà a través de la vida d’El Tigre, un raper i petit narcotraficant. 

Crítica: Está escrita en sus campos

22/10/2015

Teatre document a ritme de rap per explicar la Història del narcotràfic mexicà.

per Manuel Pérez i Muñoz

Mèxic pateix una greu malaltia que és la violència. Des de la distància reconfortadora costa d'imaginar els diferents drames patits pels seus habitants, que en els últims anys s'enfronten per regions a un veritable estat d'excepció. El principal instigador d'aquest clima de violència és el narcotràfic, un agent del terror capaç de crear situacions tan dantesques com difícils de pair. En contra d'aquest mal es revolta la companyia mexicana Lagartijas tiradas al sol, que visita el festival Temporada Alta per quarta ocasió després d''El rumor del incendio' (2011), 'Montserrat' (2013) i 'Derretiré con un cerillo la nieve de un volcán' (2014).

'Está escrita en sus campos' és el títol de la peça que ens porten enguany, escrita, dirigida i interpretada per Francisco Barreiro. El mecanisme és senzill: per una banda trobem una exposició divulgativa sobre la història del narcotràfic mexicà, amb un conferenciant que en clau de hip-hop ens alliçona sobre els lligams pocs dissimulats entre el món il·legal de les drogues i les polítiques d'estat mexicanes. Per altra banda, en paral·lel, se'ns obre la finestra cap a la història d'El Tigre, un raper i traficant a petita escala la tragèdia personal del qual és analitzada pels monòlegs d'escena i pel suport dels vídeos testimonials.

L'interès de la proposta rau en l'ús dels recursos del teatre document, pilar fonamental de l'estructura, que atrapa l'espectador des del primer moment. Les cançons en directe de l'actor mimetitzat en el personatge del cantant tenen també la seva gràcia testimonial. La proposta trontolla, però, en allargassar-se, en repetir fins a les quasi dues hores les opinions d'un grup reduït de testimonis i una estructura que d'esquemàtica termina en repetitiva. La manca d'un final possible per unir de forma més clara les dues línies expositives també acaba per passar factura al conjunt.