Cinc ballarins eslovacs que viuen i treballen a Bèlgica formen Les SlovaKs, amics que de petits ballaven danses tradicionals al seu país i més endavant van coincidir a l’escola PARTS d’Anne Teresa De Keersmaeker. Van formar la companyia el 2006 i des de llavors han desenvolupat un llenguatge viu i desinhibit, expressiu i emocional, físicament esplèndid i vinculat a les tradicions de la dansa a Eslovàquia. Al Mercat els hem vist amb els espectacles Opening Night (2008) i Journey Home (2009).
Amb Fragments, Les SlovaKs volen crear un espectacle ric en imatges i emocions, una tragicomèdia que reflecteixi les complicacions i les contradiccions de la vida i que mostri la fragilitat humana. La vida que vivim o que ens pensem que vivim, la vida que somiem o la vida que ens estimaríem més oblidar. La línia argumental de Fragments neix de la música, una composició original del músic i compositor francès Simon Thierrée, amb qui el col·lectiu ha col·laborat des dels seus inicis.
Tragicomèdia
De la rialla al plor. De la tradició a la modernitat. De Txecoslovàquia a Bèlgica. Les Slovaks fan una tria de bocins d'emocions, imatges i recorreguts per a un relat en viu.
Encaminada a retratar algunes de les contradiccions de la vida, Fragments és la tercera aventura creativa de Les Slovaks que es va estrenar el novembre passat a Bèlgica. No són poques les paradoxes que acompanyen aquest col·lectiu de joves emigrants: en el contingut de l'espectacle, humor i tragèdia; en el nom de l'espectacle, Fragments,de durada completa; en la qualitat dels ballarins, que podríem descriure de finíssimament salvatges. I fins i tot en l'estil de dansa, anomenada per ells mateixos Nova dansa tradicional per la quantitat d'elements folklòrics que aporten a un marc d'extrema contemporaneïtat.
El que fan és jugar amb la història que els és comuna. Els cinc intèrprets són nascuts a Txecoslovàquia, van començar a ballar dances folklòriques i, més endavant, es traslladaren a la capital de la dansa contemporània europea. És allà, a l'escola PARTS de Brussel·les, on es van conèixer i van actuar en diverses companyies de renom fins a decidir crear-ne la seva pròpia al costat del músic francès Simon Thierree, fascinat per les sonoritats de l'Europa de l'est. Però a banda de les arrels tradicionals, l'estètica de la companyia justament es basa en no excloure cap possibilitat de moviment, provingui d'on provingui. La flexibilitat corporal d'aquests artistes té un paral·lel directe en l'obertura mental i l'extensa paleta cromàtica amb la que treballen, que anomenen Open Dance.
Després de Nova dansa tradicional i Open Dance, encara hi ha una tercera etiqueta per a la seva peculiar manera de fer en relació al comportament en escena: Full Dancing suma la percepció de l'actor a la de l'espectador, és a dir, que cada ballarí ha de saber en tot moment el que està fent la resta del grup. Per explotar les característiques de cada individu, que tant és solista com corista del grup segons el moment, es basen en el respecte a la diferència.
Els espectadors que han vist Les Slovaks en alguna ocasió, i també els alumnes que han assistit a algun dels tallers amb els que es prodiguen (cada any a Deltebre Dansa, per exemple) se sorprenen per la forta relació que es percep entre els ballarins. La noció de companyia aleshores queda substituïda per la de col·lectiu, en un sentit de compromís i d'utopia social comunitària reforçat pel respecte a les arrels folklòriques.
Però a diferència de les dues peces anteriors, on Simon Thierrée improvisava en directe l'acompanyament musical, a Fragments la banda sonora del mateix autor ha estat enregistrada prèviament i s'ha treballat com a punt de partida per a cada escena. Es tracta d'una composició musical per a una orquestra de corda de 40 instruments, amb el contrapunt d'unes cançons de Melánia Olláryová, estrella de la cançó popular txeca dels 50 que va morir tot just fa unes setmanes en l'oblit total.
Aquí els records, fragments de vida passada, a més de tacar el present i estimular el futur, assenyalen contradiccions personals amb les que cal viure. Com en una tragicomèdia.