Les Estrelles de la dansa de les més prestigioses companyies del món presents a l’escenari del Gran Teatre del Liceu
Dues úniques funcions, en les que es podrà gaudir d’algunes de les coreografies més emblemàtiques del repertori clàssic així com de reconeguts coreògrafs del moment.
Chroma, Penumbra i Sylvia, interpretades en primícia a Barcelona per algunes de les nostres estrelles convidades, acaben de conformar una programació d’originalitat indiscutible i que l’espectador no es pot deixar perdre.
Es pot dir que la gala ha estat excel·lent perquè les estrelles de la dansa internacional han brillat de forma hipnòtica en la interpretació d’un ventall de passos a dos de tècniques de dansa clàssica i contemporània, i també per l’equilibrada durada de la funció.
Cal dir que Leo Sorribes, director general d’Ibstage, o és un inconscient, o és un valent apassionat de la dansa pel fet de dur endavant un esdeveniment com aquest: organitzar una gala de figures internacional amb la finalitat d’obtenir guanys per destinar-los a crear el Ballet de Catalunya, un projecte que ha tingut molts impulsors, com per exemple Angel Corella, però que mai ha arribat a bon port. Ànims i molta sort.
Tornant a la gala i certificant que la nota de nivell dels intèrprets és elevada, alguns d’ells, per una característica o altra, destaquen de la resta. Vadim Muntagirov, del Royal Ballet, ja va deixar mostres de la seva qualitat a Sylvia, una coreografia de Frederick Ashton amb música de Delibes, però va ser en l’execució de Flames of Paris on va desfermar l’entusiasme del públic. De figura elegant i llargs braços, el ballarí va fer una interpretació magistral de les variacions coreogràfiques amb un gir, elevació i salts admirables.
Lauren Cuthbertson, partenaire de Muntagirov a Sylvia i també membre del Royal Ballet, va demostrar que una ballarina pot ser tan bona interpretant repertori clàssic com contemporani. Aquest exemple quedà demostrar a Chroma, una bona coreografia de Wayne McGregor en la qual la ballarina, d’aparença fràgil, va transmetre una força captivadora al costat del seu company Eric Underwood, qui li va donar un replica també d’alt nivell.
Kristina Shapran i Timur Askarov, ambdós del ballet del Mariinsky Theatre de Sant Petersburg, van encisar en Romeu i Julieta, on acompanyats per la partitura de Prokófiev, els ballarins es van entregar a una interpretació passional on la tècnica, rigorosa i nítida, s’equilibrava amb una presència elegant i lírica.
A part de la citada Chroma, dues peces més de dansa contemporània van ser de les més ovacionades de la gala. Per una part, Penumbra, una coreografia de Remy Wörtmeyer amb música de Rachmaninov, molt ben defensada per Anna Ol i Semyon Velichko del Het National Ballet, i per altra banda, Lightness in Spirit, un potent pas a dos de la polonesa Katarzyna Kozielska, que la basca Alicia Amatriain i el jove tarragoní Martí Paixà, ambdós membres del Stuttgart Ballet, van catapultar a un nivell excels. L’encadenament i pulsió dels dos cossos generaven unes figures hipnòtiques.
Un altre espanyol, el saragossà, Gonzalo García, actual membre del New York City Ballet, va fer una interpretació convincent, junt amb Ashley Bouder, de Tchaikovsky Pas de Deux, una obra de George Balanchine, un dels coreògrafs més musicals que ha donat porositat i mil·limètrica a la partitura del compositor rus.