Idiota. Marlene Monteiro Freitas

informació obra



Coreografia:
Marlene Monteiro Freitas
Intèrprets:
Marlene Monteiro Freitas
Sinopsi:

Les obres d'un artista capverdià són la font d'inspiració d'una performance que ens introdueix en la cèlebre capsa de Pandora però, també, en el món d'una creadora extravagant i iconoclasta, autora d'uns treballs sorprenents i enlluernadors.

Pareu atenció a aquesta artista resident a Lisboa i originària de Cap Verd, perquè és una de les creadores més personals que ha donat l'escena europea dels últims anys, autora d'uns espectacles basats en la dansa però sovint a mig a camí de la performance. Al Grec Festival de Barcelona porta una peça de caràcter íntim interpretada per ella mateixa, una creació encarregada per una institució de Cap Verd, que li va demanar una obra inspirada en les pintures de l'artista del país Alex da Silva (1974-2019). Amb aquest referent visual, ella ha creat una coreografia que transcorre dins d'una capsa: la de la famosa Pandora. Aquesta figura de la primera dona segons la mitologia grega porta, com l'Eva de l'imaginari cristià, el desastre a la humanitat. Ho fa en obrir una famosa caixa plena d'aquells mals que són responsables directes que homes i dones emmalaltim i morim. Però aquesta Pandora tan injustament considerada (el seu nom vol dir, si fa o no fa, "la que tot ho dona") no només allibera pestes i desgràcies, sinó que, amb la mort, allibera el naixement i, per tant, també porta al món la fertilitat. Un personatge, anomenat Idiota, s'escola dins la capsa per tal d'espiar l'Esperança i aquesta, amb l'ajuda de l'Agitació, el llançarà contra les parets i el reptarà a trobar una sortida entre finestres convertides en miralls i una porta que conté el seu autoretrat...

És una creació de petit format, just abans de la primera posada en escena d'una òpera el pròxim 2023, d'una creadora entre Àfrica i Europa que ja fa uns anys que segueixen de prop els principals festivals d'arts contemporànies del continent. Formada entre altres centres al conegut P.A.R.T.S. de Brussel·les, és autora de solos o monòlegs corporis tan delirants com Guintche (2010; vista a la desapareguda Sala Hiroshima) o de l'extravagant duet Jaguar (2015), entre moltes altres creacions. En els últims anys ha creat peces coreogràfiques de grup tan sorprenents, intel·ligents i imaginatives com la divertidíssima Bacantes –Prelúdio para uma Purga (2019; vista al Mercat de les Flors i premiada amb el Lleó de Plata de la Biennal de Venècia) i la diabòlica exploració de les mil encarnacions del mal titulada Mal – Embriaguez Divina (2020), a més d'una trobada amb la música d'Arnold Schönberg en una posada en escena de la peça Pierrot lunaire (2021) al Wiener Festwochen. Recentment, Marlene ha rebut el Premi Chanel Next (2021), del jurat del qual formaven part David Adjaye, Tilda Swinton i Cao Fei. L'any 2021 també va ser guardonada amb el Premi Evens Arts. Serà convidada especial a diversos festivals europeus durant el 2022 i el 2023..

Crítica: Idiota. Marlene Monteiro Freitas

18/07/2022

No et fiquis a la caixa, idiota!

per Ramon Oliver

 

Amb ella van començar tots els mals que ens persegueixen des de sempre. O va ser amb Eva? Bé: això depèn de la mitologia o de la religió des de la qual t’ho miris. El que és segur, és que aquests dos personatges femenins entre els quals s’han establert sovint notoris paral·lelismes, venen a representar una bona imatge de la nostra perdició general . I no és per res, però estem parlant de dues dones. Si, si, nois: elles, van ser les culpables màximes de tot plegat, vosaltres us podeu rentar les mans. El cas és que, tant si t’ho mires des del punt de vista bíblic com si ho fas des del punt de vista mitològic, elles van ser les primeres dones de la humanitat. I l’una per culpa d’una serp i una poma, i l’altra, per culpa d’una capsa que calia no obrir sota cap pretext, el cas és que ho van arruïnar tot. Esclar que potser aquesta explicació tan banal, encobreix en realitat la intenció de culpabilitzar la dona, i tenir encara més arguments irracionals per tal de destinar-la a ocupar un rol de submissió.

En qualsevol cas: es necessita ser ben idiota, per voler ficar-se dins de la capsa de Pandora que, com es ben sabut, amagava dins seu els terribles mals que ens turmenten des que Pandora, no fen-li cas a les instruccions que havien donat els deus (que d’aquestes coses, en saben més que qualsevol humà) , va decidir obrir la caixeta maligne. I tot i que després se’n va penedir força, el mal ja estava fet. Però tal i com ens indica la performer Marlene Monteiro Freitas, cal donar-li la volta a l’explicació fàcil. I reconèixer que la capsa oberta no només alliberava tot allò negatiu, sinó que alhora, introduïa en el món tot allò positiu que mai no hagués existit, en cas que no s’hagués fet visible l’altra cara de la moneda.

Esclar que aquesta explicació, potser està una mica fora de l’abast de l’idiota, que per alguna cosa, és o sembla ser idiota. Aquesta figura perplexa, ja en té plou amb anar descobrint la multiplicitat de variables existencials que guarda dins seu el transparent receptacle del qual no es mourà l’intèrpret al llarg de tota l’actuació. Això, fins que al final, obri la porta per tal de sortir de la caixa. El que ve després , ja ens ho podem imaginar. Però tampoc, no cal visualitzar-ho. Originaria de Cap Verd tot i que resident a Lisboa , Marlene s’ha inspirat en la pintura d’Alex da Silva, un reconegut pintor amic seu mort accidentalment fa tres anys, per tal de donar-li forma tant al contingut de la capsa, com a la tipologia que va adoptant l’idiota dins seu. I ho fa amb uns recursos interpretatius tan originals com notablement admirables, que li permeten no perdre mai la mirada ingènua i bocabadada de qui ha trobat entre aquestes quatre parets transparent la forma de de moure’s en un permanent estat de metamorfosi , tan física com emocional. Marlene en arrenca sovint un somriure gràcies a l’expressivitat dels seus ulls i el rigorós control de la seva alhora esbojarrada gestualitat. Però darrera el somriure, es detecta també tota l’estona la nota inquietant . Potser a la creadora se li escapa un xic el metratge d’una proposta que , superada l’hora de representació, perd una mica de força al llarg dels seus minuts finals. Però el virtuosisme de Marlene, pot amb tot. I t’acaba enxampant prou com per a que tu també et sentis ben a gust dins d’aquesta capsa destinada a anar de museu en museu: aquesta és una proposta nascuda amb l’objectiu de ser representada sempre en espais museístics.