La Meva Ismènia presenta una situació d’abast domèstic i quotidià: un pare vidu i gelós dels pretendents de la seva filla soltera, una tieta rica que conviu a la casa i una minyona a la manera de l’entremaliada Colombina. Finalment, per tancar el quartet, un elegant i pretensiós pretendent que ve de París per a conèixer i demanar la mà de la noia. I vet aquí com el conflicte és servit a la manera de sainet costumista a la moda del segle XIX. Tanmateix, el clixé va molt més enllà dels codis establerts i s’endinsa des d’un mecanisme savi, precís i si voleu també primari, a través d’imatges profundes i fonamentals que, com diu Jaume Melendres, el traductor, uneixen paraula i gest de la mateixa manera que unim verb i predicat.
Com a les obres de Molière, Eugène Labiche (1815-1888), creador d’un dels gèneres més populars del segle XIX, retrata uns personatges aparentment ridículs i tanmateix angoixats per tal d’adaptar-se dignament al medi social que els ha tocat viure. Labiche i el vodevil reinventen una forma abstracta, enigmàtica i inquietant. De fet, una poètica que transgredeix tota moral i tot codi.
Herman Bonnín vol desempallegar-se dels principals tòpics tronats. I, com a bona dosi de principis, l’escenografia de Manolo Trullás elimina les portes. Sí que es produeixen les entrades, les topades i els mutis precipitats però es realitza des dels laterals o a través d’una tela única amb tres obertures, que recorden portes de cases senyorials.
Eugène Labiche va estrenar aquesta peça el 1852. El vodevil, es remunta al segle XV, i partia de divertides històries cantades. L’enrenou més sorollós és aquell que ridiculitza les formes més convencionals. I mostrar els humors més baixos dels aristòcrates són una diana agraïda. En l’obertura, Teresa Urroz es presenta desimbolta i, amb sornegueria, beneeix el vodevil. Les cantarelles de la producció actual aconseguiran major consistència i aconseguiran major riure del respectable a mesura que guanyi en força el fil de veu.
A l’estrena, el ritme encara era baix així com la desinhibició dels actors. Les funcions i la bona resposta del públic donaran consistència.