Una dona, Salma; un home, Àyax; un noi, Solo. Els tres es pensen, els tres s’ignoren, els tres es pateixen. Un text sobre la identitat. Uns personatges que afronten el seu present vint-i-cinc anys després dels genocidis de la Guerra dels Balcans.
Valent, necessari, cru i explicit espectacle sobre les terribles seqüeles que provoca en les persones qualsevol conflicte armat, qualsevol guerra. Les víctimes no comptabilitzades entre els morts i ferits, però que deambulen afectivament i mentalment ferides de per vida.
“Les víctimes som necessàries per mantenir el delicat equilibri de l´ordre mundial”, diu la protagonista, Salma, víctima de violació i tortura a la no tan llunyana Guerra dels Balcans.
L´acció es situa en un futur-present, dècades desprès de la Guerra de Iugoslavia (1991-2001). Els tres protagonistes, una dona musulmana que va estar torturada i violada i va parir un fill que ni coneix que va ser donat en adopció poc desprès de néixer; el seu fill, adoptat per una família danesa, desconeix i vol saber qui va ser la seva mare biològica i les circumstàncies en que va néixer i el torturador i violador, el pare biològic, que va pertanyer als “chetniks” (guerrillers nacionalistes serbis, revindicats i rehabilitats amb consignes ultranacionalistes per Milosevic durant la darrera guerra dels Balcans, i principals actors de moltes de les accions més criminals durant el llarg conflicte).
Salma, ella, Ajax, irònic nom pel vell-violador-torturador, i Solo, prou explícit , el fill, son ombres de les seves ombres. Els tres viuen malalts de ment i ànima, ferits en vida, turmentats pel seu passat i els seus fantasmes. La mare ha refet la seva vida a Itàlia casada amb un agricultor piamontès, però no pot evitar els mals sons del patiment passat i recorda amb insistència al fill que mai aconseguirà conèixer. El fill, morts els seus pares adoptius danesos que el van adoptar ja en edat madura, reconegut “fill de la guerra”, decideix fer-se fotògraf-reporter de guerra tractant de descobrir els seus orígens i angoixat pel fet de no poder saber, si bé ho intueix clarament, com va néixer, ni poder trobar la seva mare. El pare, violador-torturador, “heroi” de guerra caigut en desgracia, viu amargat, oblidat i turmentat pel que va fer, intentant justificar-se vindicant una causa amb la que ja ningú hi creu.
Escenari nu amb projeccions de fotografies força explicatives i un encertat espai sonor en el que hi apareixen cançons i músiques de la zona.
Bon text i dramatúrgia d´Eva Hibernia, premiat el 2006 però que no va poder pujar a l´escenari fins el 2013. Bona direcció de Cristina Lügstenmann i bona interpretació d´Isabelle Bres (que debutava en aquest muntatge) i Ferran Lahoz i Joan Sureda. Especial menció per la intensa i molt convincent interpretació d´aquest jove actor que broda el seu personatge.
La Sal es va estrenar l´any 2013 dins l´espai Fabra i Coats i durant les jornades del projecte Vaca. Posteriorment es va representar, dues vegades, al Centre Cívic Teresa Pàmies-Urgell de Barcelona. El text haviá obtingut la Menció especial del jurat dels premi Escena Contemporània el 2006. La portada a escena set anys més tard i la seva reposició ara dins el circuit de teatres independents ha estat gràcies a la tasca de producción de ´l´actriu Montserrat Alcoverro i les directores Karel Mena i Cristina Lügstenmann i del Projecte Vaca (http://projectevaca.com).
Eva Hibernia, nascuda a Logroño i viu a Barcelona des de fa molt de temps, és autora, dramaturga, poeta, directora d´escena i pedagoga. Ha editat diversos llibres de teatre, entre ells La Sal-Anna B´Koaj Ediciones-2012, Una mujer en transparencia-TNC-2008 y Los viejos maestros-Finalista Premi Born-2012 i de poesía (He yacido días animales-Col. Poeticas.2015). Ha dirigit entre d´altres espectàcles : Big Will Shakespeare (La Seca-2014) i Trece Rosas (junt a Júlia Bel-Teatre Tantarantana-2006). Conjuntament amb el també autor i dramaturg Albert Tola imparteix cursos i conferències de “coaching” per a escriptors. http://evahibernia.blogspot.com y http://coachingescritores.com
Cristina Lügstenmann és coreògrafa, ballarina, actriu, directora escènica i pedagoga. Treballa indistintament a Suïssa, França i Catalunya.
Isabelle Bres, nascuda a França és actriu i ballarina. Va iniciar-se com a ballarina als anys 90. Al teatre treballa indistintament en francès, castellà i català. Sota la direcció de Joan Ollé ha treballat entre d´altres a Soldados de Salamina (Centro Cultural de la Villa-Madrid. Dir. Joan Ollé-2007-08), L´îlla del Tresor (Club Capitol-Teatro de la Abadía i gira-2005-06-07) i, El ángel exterminador (Teatre Grec i gira-2009) i entre els treballs més propers, Toc Toc (Teatre Borràs-2012) i a França, Petits crims conjugaux (2013-14) i La Venus a phacochère (2015), dirigits per Cristina Lügstenmann-Théâtre en appartement.
Ferran Lahoz és un reconegut actor amb una llarga trajectòria al teatre (Dos tristes tiges, La lengua atolondrada, Coaching..) , cinema (El maquinista, Diario de una ninfómana, Darkness, Katmandú), i la televisió (Kubala, Moreno i Manchón, Cuéntame como pasó, Hospital Central…) i també és cantant i percussionista.
Joan Sureda és un dels actors joves catalans més destacats, format a l´Estudy Nancy Tuñón, ha treballat darrerament a El Rei Lear (Teatre Lliure, direcció Lluis Pascual-2016) i La dama de les Camèlies (La Seca- direcció Hermann Bonnin-2015) i interpreta a Eduard Romera a la sèrie de TV-3, La Riera. www.jsureda.com
Text : ferranbaile@gmail.com