Queixa (Roma o Morte)

informació obra



Sinopsi:

Diuen que hi va haver una època en què la península ibèrica era tan boscosa que un esquirol hauria pogut anar des dels Pirineus fins a Cadis saltant de branca en branca. Per a Brigitte Vasallo, escriptora, investigadora i agitadora cultural, la desertificació d’Espanya és inseparable de les polítiques que han provocat la despoblació del camp, la destrucció de la vida rural i l’empobriment dels milions de persones que es van veure obligades a emigrar a les ciutats durant el franquisme.

Queixa forma part del nou projecte de recerca de la Vasallo, a través del qual es proposa recuperar la memòria dels fills i filles d’aquella gran migració i construir una genealogia que no passi per les lògiques de l’alteritat. Ho fa amb la simplicitat i la contundència que la caracteritzen, tot reivindicant el format de conferència escènica per prestar-se a una mena d’escriptura parlada o de literatura oral. Per transmetre les històries d’una generació que fou titllada d’ignorant i analfabeta, cal fugir de la pàgina escrita. La paraula que la Vasallo entona se situa a l’espai públic i en veu ben alta.

El seu relat explica una contrahistòria d’Espanya: des de la Reconquesta genocida fins als negocis bruts dels Güell, o des de les polítiques de gènere del franquisme fins als museus de la immigració, l’artista ressalta que l’empobriment del camp va suposar la destrucció planificada de tot un món, d’una manera pròpia i valenta d’existir. A Simbi en aigües astronòmiques, Inés-Sybille Vooduness assaja una forma radical d’entendre la diàspora des de la distància geogràfica, mentre la Vasallo dibuixa el paisatge efímer (traçat amb aigua i amb guix) d’una diàspora que ens és molt més propera i que no té tant a veure amb l’espai com amb un món on no podem tornar.

“Ens mereixem bellesa”, insisteix la Vasallo. Bellesa i comunitat. Per això aquesta Queixa vol ser, sobretot, com un conte explicat en veu alta, que en aquesta ocasió s’adaptarà específicament a Terrassa. Tal com Selva coragem de Teatro do Frio ens anima a construir un sentit col·lectiu del coratge, Queixa ofereix també l’espai d’una trobada per reimaginar qui hem estat, qui som i qui pode

Crítica: Queixa (Roma o Morte)

01/10/2024

Relat documental per a qui no llegeix

per Alba Cuenca Sánchez

Comencem el dissabte del TNT 2024 en una antiga fàbrica de Terrassa mig en obres, en una nau despullada amb finestres grans i molta llum natural. A les cadires, mascaretes que ens recorden dies tristos però que ens serviran per evitar que la pols de l'espai ens afecti. Aquest és el lloc on Brigitte Vasallo ens presenta Queixa (Roma o Morte), una conferència semiperformàtica sobre les diàspores que en l'època postfeudal i precapitalista es desplaçaven del camp a la ciutat. Un fenomen internacional que, amb independència dels kilòmetres realitzats, va transformar la realitat de tota una generació de migrants del segle XX, entre ells els pares de la Vasallo.

El discurs és ampli. Circula entre la vivència personal com a filla i com a activista (per exemple els seus records d'infància o la persecució que va patir en inaugurar el polèmic 1r festival Txarnego de Barcelona) i les troballes que ha fet com a investigadora, amb cites bibliogràfiques, arguments etimològics o testimonis recollits. No hi falta el discurs antiesclavista ("odio el Modernisme") i fins i tot hi ha un petit apunt sobre el negoci que representen les energies verdes, amb construccions que expropien el camp, que fa pensar en el Solar de Mos Maiorum. Es troba a faltar això sí, algun apunt sobre el paral·lelisme evident entre les migracions forçoses de l'època i les actuals, un tema que continua a l'ordre del dia.

Vassallo s’expressa de forma directa i amb dosis d’humor, amb un to informal que permet que el discurs arribi de forma planera. Mentre parla, realitza petites accions escèniques entre l’homenatge, l’estructuració del relat i el muntatge d’una petita exposició, que es podrà veure a la sortida. S’ha de dir, però, que a nivell escènic es percep una certa improvisació una mica caòtica, amb problemes relacionats amb l’espai i amb la fluïdesa de les accions. Tot i el valor simbòlic de la nau, a la pràctica el so rebota i dificulta la comprensió del text, un problema greu en una peça que té els seus fonaments en la paraula. Tampoc hi ajuda la disposició a banda i banda, que fa que inevitablement durant molts moments l'artista quedi d'esquena. I no funcionen gaire les projeccions, que pràcticament no es veuen amb la llum del sol (la meva va ser la funció matinal, potser a la de tarda lluïen més). En realitat, la performer ens ho adverteix des de bon principi: ella se sent més a gust escrivint que actuant. Si divulga a través de l’escena és per reivindicar la cultura oral i arribar a les persones que no poden o no volen llegir.

Tot i les mancances, s'ha de dir que la peça aconsegueix impregnar el públic. Quan acaba la funció, tothom vol donar una ullada als materials exposats, tant per saber-ne més com per entendre allò que no s’ha escoltat bé. El tema dona per a molt i el muntatge obre debats. Petjada deixada, objectiu aconseguit.