Stabat Mater. Pergolesi / Bach

informació obra



Sinopsi:

Interpretació de l’Stabat Mater que va compondre Johann Sebastian Bach a partir del cèlebre Stabat Mater que Giovanni Battista Pergolesi va crear el 1736, en aquest cas a càrrec de la formació Bachcelona Consort i les solistes de Salvat Beca Bach Maëlys Robinne i Lara Morger. L’obra de Pergolesi, escrita per a soprano i alto solistes, acompanyades d’un conjunt de corda, es va caracteritzar per la seva gran expressivitat, obtinguda sobretot per l’ús magistral de les dissonàncies que mostra el compositor italià. L’obra va esdevenir un èxit immediat, fins a convertir-se en la composició més editada i impresa del segle xviii. El filòsof francès Jean-Jacques Rousseau va elogiar el primer moviment de l’Stabat Mater com “el duet més perfecte i commovedor sorgit de la ploma d’un compositor” i va seduir molts músics de l’època, que la van adaptar, entre els quals trobem Johann Sebastian Bach, qui en va fer una versió entre els anys 1744 i 1746, i que és la interpretació més primerenca d’aquesta música de Pergolesi a Alemanya. Bach va canviar el text a partir del salm 51 per adaptar la música a la litúrgia de Leipzig i alhora, amb el seu irrenunciable estil polifònic, va enriquir l’escriptura de l’obra afegint-hi una part totalment nova per a la viola. Aquesta adaptació de Bach, inclosa al seu catàleg com a BWV 1083, Tilge, Höchster, meine Sünden (Esborra, Altíssim, les meves culpes) és un exemple meravellós de paròdia musical barroca. El programa del concert es completa amb una selecció de les cantates BWV 4, Christ lag in Todes Banden i BWV 31, Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret, justament les que Bach va escriure per celebrar la litúrgia de Pasqua.

Crítica: Stabat Mater. Pergolesi / Bach

04/04/2024

Stabat mater en Peralada

per Enid Negrete

En el incomparable marco de la iglesia de Peralada, con el Empordá alrededor, el festival de Pascua de Peralada, se convierte en un acontecimiento digno de memoria.

El Stabat Mater dolorosa (del latín literalmente: estaba la madre dolorosa)es una secuencia poética que suele atribuirse al franciscano Jacopone da Todi (1306) y adoptada en el rito católico romano en 1727, asignada a la fiesta de los siete dolores de la virgen (15 de spetiembre), de la cual existen muchas versiones polifónicas del texto desde el siglo XV hasta el XX firmadas por compositores de una gran cantidad de nacionalidades, desde los italianos como Pergolesi, hasta húngaros como Zoltan Kodaly .

En esta ocasión, la Bachcelona Consort y los solistas de Salvat Beca Bach: Maëlys Robinne y Lara Morger, van a presentar la versión que Johann Sebastian Bach (1685-1750) hace del original de Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736). Una obra por demás comentada por sus contemporáneos y los nuestros, de una belleza prodigiosa, y que en esta presentación fue ejecutada con un un especial cuidado en el estilo y limpieza.

Como corresponde a la época, la cantata es un punto culminante de la liturgia musical, que en el caso de Pergolesi, a pesar de su prematura muerte, se convierte en el esplendor de la escuela napolitana, y esta partitura no es una excepción, lo cual es el principal reto de su interpretación. Un reto por demás logrado en esta ocasión.

La ternura, armonía y flexibilidad de la línea interpretativa fueron inmejorables. El uso de la voz del alto como instrumento más de la orquesta o la suavidad de la línea musical es una de las cosas que crearon la magia de esta presentación. Maëlys Robinne y Lara Morger lograron un muy buen empaste vocal, además del control del vibrato y el lirismo de la línea vocal que es tan complicado en el repertorio de esta época.

Un concierto para recordar.