Turandot. Fundació Òpera Catalunya

informació obra



Producció:
Fundació Òpera Catalunya
Intèrprets:
Cor Amics de l'Òpera de Sabadell
Interpretació musical:
Orquestra Simfònica del Vallès
Sinopsi:

Turandot, l’òpera pòstuma de Puccini i gran obra mestra, és sens dubte un dels títols més emblemàtics de tot el repertori operístic. Gràcies a la Fundació Òpera a Catalunya i l’Orquestra Simfònica del Vallès tornarem a gaudir d’aquest títol al Palau de la Música Catalana amb aquesta gran producció.

Aquesta òpera, molt popular per l’espectacularitat, deixa molt enrere el verisme puccinià per endinsar-se en un drama ambientat en una Xina llegendària. En un imperi atemorit, la cruel princesa Turandot condemna a mort els seus nombrosos pretendents, que no encerten els tres enigmes que ella els proposa i pels quals, malgrat la mort quasi segura, acudeixen a Pequín. El príncep Calaf, en veure la bellesa i el poder de Turandot, decideix acceptar el desafiament. Des de l’instant en què la veu, en queda enamorat i està disposat a arriscar-ho tot per conquerir el seu cor. Calaf resol els tres enigmes, però Turandot no es dona per vençuda. El príncep li diu que si descobreix el seu nom abans de l’alba, ell haurà de morir. Amb l’ajuda de Liù, la jove i dolça esclava, Calaf manté el seu nom en secret. Al final, Turandot accepta d’emparellar-se amb Calaf i diu que ja coneix el seu nom: Amor!

Una història complicada i enigmàtica servida per una música majestuosa i espectacular, que inclou l’ària “Nessun dorma”, una de les més aclamades de tot el repertori operístic, però que també ofereix altres moments musicals destacats, com les àries “In questa reggia” (Turandot) o “Tu che di gel sei cinta” (Liù).

Crítica: Turandot. Fundació Òpera Catalunya

29/05/2024

Una Turandot sorprendente

per Enid Negrete

Turandot (1926) de Giacomo Puccini (1858-1924) es una de las obras más queridas por el público y que más se representa en todo el mundo. Desgraciadamente sus exigencias vocales e interpretativas no siempre se cumplen y por ello podemos recordar muchas malas experiencias.

A quienes asistiamos normalmente a las producciones de la Ópera de Catalunya nos sorprendió muy gratamente -después de la Manon Lescaut irregular que vimos-, este despliegue de voces y talentos, en el marco incomparable del Palau de la música catalana.

Elemetos visuales básicos, pero claros y coherentes dramáticamente, además de un montaje que seguía la tradición a rajatabla (quizá demasiado), fueron la base de la puesta en escena donde lo que más destacó fue un elenco de voces especialmente adecuadas para los difíciles personajes puccinianos.

Comenzando por el papel titular, cantado en esa ocasión por Maribel Ortega, soprano con un gran gusto musical y un color vocal completamente adecuados al personaje. Hizo una Turandot muy correcta y bien ejecutada, que llegó a emocionar con la súplica a su padre y con su final derrota.

Quien más nos sorprendió (sobre todo por la falta de tenores que hay en su registro) fue Antoni Lliteres, un joven tenor lírico con tintes spinto, con una voz preciosa, una emisión y libre y un fraseo digno de recordar. Fue realmente sorprendente como sorteó todos los retos que esta partitura propone vocalmente y su interpretación no tuvo fisuras, cosa muy difícil de decir en nuestros días.

Tina Gorina, la soprano intérprete de Liú hizo un trabajo correcto y limpio, quizá un poco frío para un personaje tan entrañable. Pero no puede reprochársele ni una nota ni un matiz.

Todos los papeles secundarios sorprendieron por su buen hacer y calidad vocal. Tanto el coro como la orquesta, hicieron un trabajo de muy alto nivel. Fue una noche encantadora, con el auditorio lleno y muy entregado. Quizá la mejor producción de la Ópera de Catalunya desde el Don Pasquale de hace algunas temporadas.