Vasiliev i figures estel·lars del ballet rus

informació obra



Sinopsi:

Gran gala de ballet encapçalada per Ivan Vasiliev, estrella convidada del Teatre Bolxoi de Moscou, de l’Scala de Milà i del Ballet de Baviera. Va ser primer ballarí de l’American Ballet Theatre i actualment ho és del Teatre Mikhailovkii de Sant Petesburg. Es va graduar el 2006 a l’Escola Coreogràfica Estatal de Bielorússia i ha fet els primers papers en ballets com Don Quixot, El corsari i Espàrtac

Els seus espectaculars salts i la seva potència física han provocat la comparació amb Mikhail Baryshnikov.

La gala comptarà amb altres primers ballarins de les principals companyies del ballet de Rússia: el Teatre Bolxoi de Moscou, el Teatre Russian State Ballet i el Ballet Nacional de Polònia.

Amb la col·laboració especial d’Albert Guinovart que interpretarà l’Andante del concert nº21 de Mozart, en l’estrena mundial d’Amadeus, la darrera coreografia d’Ivan Vasiliev.

PROGRAMA

1a Part

Pas de dos La Bella Dorment

Interpreten: Chinara Alizade i Vladimir Yaroshenko

Pas d’esclau El Corsari

Interpreten: Maria Mishina i Andrei Bolotin

Palitra Zhizni

Interpreten: Anna Scherbakova i Dmitri Kotermin

Pas de Deux del ballet Les flames de París

Interpreten: Diana Kosireva i Alexandr Smolianinov

Amadeus 

Interpreten: Oxana Bondareva i Ivan Vasiliev

Estrena mundial

2ª part

Pas de Deux  del ballet El llac dels cignes 

Interpreten: Anna Scherbakova i Dmitri Kotermin

Duet del ballet The Tempest

Interpreten: Chinara Alizade i Vladimir Yaroshenko

Pas de Deux de La Sílfide  

Interpreten: Maria Mishima i Andrei Bolotin

Adagio de La Bayadera

Interpreten: Diana Kosireva i Alexandr Smolianinov

Pas de Deux del ballet Don Quixot  

Interpreten: Oxana Bondareva i Ivan Vasiliev

Crítica: Vasiliev i figures estel·lars del ballet rus

12/03/2017

Una gala de cinc estrelles

per Montse Otzet

Sí, una gala de cinc estrelles i no pel que fa al nombre de ballarins participants que eren deu, sinó per la categoria de la gala que ha sigut una de les millors que s’han pogut veure en els últims anys al nostre país, en el que fa referència a espectacles a càrrec de ballarins provinents de l’antiga Unió Soviètica.

Generalment, tota gala d’estrelles de ballet porten un reclam i en aquesta ocasió ha sigut el nom d’Ivan Vasiliev, un ballarí que ja ens va deixar bocabadats quan va actuar al Liceu de Barcelona els anys 2011 i 2012.

Vasiliev és un ballarí fora de sèrie en el que fa referència a les seves condicions físiques que prenen unes dimensions extraterrestres en els salts i els girs. Però pel que es va poder veure a la funció de Terrassa, el ballarí no cuida els seus dots naturals, posteriorment afinats a bones escoles del seu país, doncs fa un exhibicionisme tan histriònic de la tècnica que la seva execució s’acosta més a una demostració circense que una interpretació de dansa. En el pas a dos de Don Quixot, Vasiliev no es va ajustar als matisos i línies que caracteritzen aquest ballet del segle XIX doncs tot ho va posar al servei d’uns salts i girs desmesurats que al final li van arribar a provocar una respiració convulsa, impròpia en un ballarí de tan sols vint-i-vuit anys. Oxana Bondareva, una ballarina tot terreny tècnic i amb alguns tics d’exhibicionisme, va ajustar-se millor al caràcter que requereix  la coreografia de Marius Petipa.

Vasiliev firmava i va interpretar al costat de Bondareva, la coreografia d’Amadeus. L’estrena mundial d’una coreografia de línia contemporània de fàcil oblit, que va deixar patent que el millor de la peça va ser la interpretació que va fer Albert Guinovart al piano de l’Andante del Concert núm. 21 de Mozart.

Dit això, és obvi que el millor de la vetllada va recaure en la interpretació de diversos fragments d’obres clàssiques i contemporànies que van fer els vuit intèrprets restants.

Chinara Alizade i Vladimir Yaroshenko van brillar en l’execució del pas a dos de la Bella Dorment i en The Tempest, un duet inspirat en l’obra de Shakespeare amb música de Henry Purcell i coreografia de Krzysztof Pastor.  

Maria Mishina i Andrei Bolotin, ambdos solistes del Ballet Bolxoi, van ser aplaudits per la seva interpretació d’El Corsari i especialment per la de La Sílfide, on van realitzar una demostració excel·lent de l’estil coreogràfic d’August Bournonville.

Anna Scherbakova i Dmitri Kotermin van estar millor en la suggerent peça contemporània Palitra Zhizni d’Elena Limeshevskaia que en el pas a dos del cigne negre d’El llac dels cignes.

Diana Kosireva i Alexandr Smolianinov van ser la guinda de la nit gràcies a una acurada execució de l’Adagi de La Bayadera de Petipa i especialment per la magistral interpretació, precisa i enlluernadora tècnicament i rica en matisos dramàtics, de Les flames de París, un ballet sobre la revolució francesa, de Vasili Vainonen i amb música de Boris Asafiev, que va ser estrenat l’any 1932 al Teatre Kirov de Leningrad.