RECOMANACCIONS. cròniques ‘a la cuina’


05/04/2014

La Fundació Collado Van Hoestenberghe presenta un primer tast de

Levitar per a habitar

per Jordi Bordes

Per què no poden haver, com a mínim, dos paletes il·lustrats que, a més de saber pujar una paret amb un fil i un plom, pensen en raons elevades? Rodrigo García també fabulava sobre la capacitat intel·lectual de filòsof amant de l'art de l'home que vestia la mascota de l'Atlètic de Madrid a Goya, (Espai Lliure , 2005). Doncs ara és Ernesto Collado i Piero Steiner els que, sota l'empremta de la Fundació Collado Van Hoestenberghe, plantegen una reflexió entre còmica i profunda sobre els falsos déus de l'arquitectura a Constructivo. Després d'una setmana de treball de residència enmig de la runa de La Farinera, aquest parell de personatges (amb un aire de clown per ser una escena prou insòlita) ja intueix quins són els passatges que sumarà aquesta peça. La tesi és inqüestionable: només té dret a mantenir-se en peu allò que estigui reservat a ser habitable.

De fet, aquests paletes filòsofs coincideixen amb el gust pel pragmatisme i per les ganes de fer amb les seves pròpies mans d'altres personatges que autoconstrueixen el seu somni, dia a dia, quasi sense plantejar-s'ho, només pel plaer d'embrutar-se les mans amb ciment. La Fundació Collado Van Hoestenberghe té clar quin són els subjectes que els interessa: aquelles persones anònimes que viuen per fer alguna cosa que els sigui gratificant, que generi recompensa a la comunitat i que s'estalvii generar cap conflicte. És clar que no tots els arquitectes tenen la culpa d'aquestes aeroports impersonals, d'aquests vestíbuls de teatres mastodòntics ni de museus de formes amorfes que podrien ben bé ser una mena d'instrument ancestral per comunicar-se amb els extraterrestres!

Collado i Steiner no construeixen uns personatges realistes, els fabulen. Però tot i la caricatura descarnada a la política cultural (un oxímoron, un impossible similar a la d'intel·ligència militar, com cita l'acudit provocador) aporten espais a la intimitat. Perquè tot i la duresa de les mans que s'esquerden amb la massa, també són capaços de regalar flors, i es prenen torrades amb melmelada per esmorzar. I també signen la mort en accidents anònims a peu d'obra. O quan menys, sacrifiquen la ronyonada per a la mirada pretensiosa d'un gratacels. Per això, segurament, es confessen (fins ara) en l'arrencada del muntatge. I busquen el sentit de la vida, en una cabana de circumstàncies (res a veure amb El lado más bestia de la vida d'Albert Pla).

Per cert, Ernesto Collado es mou en una autocaravana de factura artesanal. És coherent fins a la incomoditat. Tot i que possiblement, arraulir-se en un espai conegut deu ser més càlid que el sistema de climatització més avançat de l'habitació impersonal d'hotel. Leviten per habitar. Eviten allò que no és habitable: “lo que no aloja, se arroja”. Contundent i cacofònic.