2 de noviembre. El quitador de miedos

informació obra



Sinopsi:

Potser recordeu el projecte “Ella Poema” de les festes de la Mercè 2018, o bé les peces escèniques i els curtmetratges del projecte que també es van presentar al Mercat de les Flors durant la tercera edició de la Trobada Internacional d’Arts Escèniques Africa Moment 2019. Aquest cop són les intèrprets internacionals Rokhaya Thioune i Amie Mbye (Ambaixadora de la Dansa 2021 per l’organització noruega Dansens Dager) les que ocupen l’escenari amb una coreografia que ens recorda que no estem mai sols i que hi ha una realitat que ens envolta i que té molt a veure amb les vides dels qui ens van precedir, uns ancestres que viuen en un pla espiritual, però que també ens acompanyen en aquest món terrenal, que és el territori en el qual habiten les nostres pors. La por davant dos moments essencials de l’existència —el naixement i la mort— i la manera com ens relacionem amb els nostres ancestres són el tema d’aquesta peça de dansa contemporània que forma part del projecte multidisciplinari “Ella Poema”, de la creadora i coreògrafa Aïda Colmenero Dïaz.

“Ella Poema” és un projecte inspirat en poemes escrits per dones, creat i produït a l’Àfrica per una nova generació de creadores en arts escèniques. Es tracta d’una proposta artística revolucionària per la seva visió de gènere i postcolonial que, des del 2013, està situant dones creadores de més d’una dotzena de països africans com a referents artístics en l’escena internacional. Les creadores d’“Ella Poema” són unes artistes úniques i pioneres que transformen una partitura literària en llenguatge corporal i audiovisual. Fins al moment, com a part d’“Ella Poema”, Aïda Colmenero Dïaz ha creat vint curtmetratges de dansa, sis peces coreogràfiques i sèries fotogràfiques presentades en escenaris com els de Teatros del Canal, Auditorio de Tenerife, Potsdammer Tanztage o San Francisco Dance Film Festival. Cada peça del projecte “Ella Poema” utilitza llenguatges diversos per posar en contacte artistes africanes amb versos d’autores com la de 2 de noviembre, Stella Díaz Varín, una poeta xilena desapareguda l’any 2006 a qui es coneixia amb el sobrenom de La Colorina, i El quitador de miedos de Radio Ensueño (España). 

Aïda Colmenero Dïaz és creadora, actriu, coreògrafa, ballarina, cineasta i comissària d’arts escèniques. És l’única deixebla espanyola i de parla hispana a tot el món de la coreògrafa Germaine Acogny, creadora de la famosa École des Sables i Lleó d’Or a la Biennal de Venècia del 2021. Colmenero Dïaz és, a més, directora artística d’Africa Moment, la primera Trobada Internacional d’Arts Escèniques de l’Àfrica Contemporània de tot l’Estat, que se celebra anualment a Barcelona.

Crítica: 2 de noviembre. El quitador de miedos

16/07/2021

Meitat absents: corpografia present

per Jordi Sora i Domenjó

“2 de noviembre: el quitador de miedos” d’Aïda Colmenero Dïaz i la ballarina senegalesa Rokhaya Thioune i la gambiana-noruega Amie Mbye s'ha presentat al SAT Teatre, en el marc del Festival Grec 2021. Sobre els ancestres, com a companyia espiritual en un plànol invisible. Així comença: amb dos solos, consecutius, que serveixen per copsar la qualitat de les seves intèrprets, amb la sorra i l’aigua com a elements centrals. Dues presències, meitat absents: corpografia present. Dibuixa la peça una estructura lineal, amb apunts hermètics, al voltant d’aquelles figures femenines. En la referència, un poema de la xilena Stella Díaz Varín. Una de les creacions amb què Colmenero treballa en el seu projecte multidisciplinari “Ella Poema”. En la meitat final interpreten un duet d’extrema qualitat i fragilitat expressiva, de connexió especial, per a retratar els grans moments singulars de la vida: el naixement i la mort. Qüestions igualment impossibles de resoldre, des de la perspectiva de qualsevol cultura: per què això, i no més aviat res?, en termes filosòfics.

Publicat a El Temps de les Arts