30/40 Livingstone

informació obra



Autoria:
Sergi López i Jorge Picó
Direcció:
Sergi López i Jorge Picó
Intèrprets:
Sergi López i Jorge Picó
Producció:
Setzefetges, Ring de Teatro
Sinopsi:

Un explorador es troba en plena recerca del que, diuen les cròniques, és l'animal dels animals, invisible fins ara per a l'ull humà i que, segons antics manuscrits, té ànima. Tant de temps ha passat intentant trobar que la vida del nostre aventurer s'ha transformat en una obsessió, i el persegueix rutinària i metòdicament. El que no sap és que la trobada amb aquest animal canviarà la seva vida i res tornarà a ser com abans.

Després de l'èxit fulgurant de Non Solum (sis anys en cartell) Sergi López repeteix tàndem amb Jorge Picó en aquest 30-40 Livingstone , títol que fa referència a un partit de tennis i al cèlebre explorador. López és aquest explorador que busca en la naturalesa un espai d'assossec en el seu obsessiva recerca i el que troba és un lloc on les regles són tan estrictes com les d'un partit del Godó. Jorge Picó és el toro animal antropomòrfic que omple de moviment l'espai i que li serveix d'antagonista en aquest espectacle d'humor, una comèdia que, lluny de ser superficial, ens farà qüestionar- entre rialles nostres humans comportaments.

Crítica: 30/40 Livingstone

11/04/2017

Dialèctica antropològica entre l'ésser humà i la bèstia

per Andreu Sotorra

La cosa s'inspira subtilment en David Livingstone, l'explorador i missioner escocès del segle XIX que, entre altres descobertes, es va apuntar la de les cascades africanes del riu Zambezi, a les quals va batejar amb el nom de Victòria, en honor a la reina d'Anglaterra. Atenció a aquest detall geogràfic perquè les cascades són una de les referències del muntatge en un moment donat del guió.

Però, compte, perquè dit així pot semblar que Sergi López i Jorge Picó ofereixen un espectacle de casc dur, vestit de campanya, fusell de cacera i salabret. Ben al contrari, l'acció la situen en un pla de gespa pseudoburgès i el ritme el marca el que podria ser un partit de tenis.

Però compte també, perquè el partit és metafòric i és una excusa perquè Sergi López estengui el seu paper de clown i Jorge Picó (2012) / David Climent (2017) es mantingui gairebé a l'ombra en una interpretació mímica i gestual. No és una casualitat que aquestes dues disciplines es trobin si tenim en compte que López i Picó van coincidir als anys noranta del segle passat a l'escola de Jacques Lecoq de París. (...)

Aquest és, doncs, el primer Sergi López de «30/40 Livingstone», en una conversa en solitari amb el seu pare absent —hi ha una cadira de braços a l'escenari com a únic element de l'utillatge— després d'explotar la seva vena d'explorador des de petit buscant i buscant al seu voltant allò que no acaba de trobar. I entre tanta fal·lera de cerca, apareix a la llunyania un cérvol amb cos d'home i posat atlètic (Jorge Picó / David Climent) que travessa d'una banda a l'altra en diverses ocasions i que finalment es troba amb l'home (Sergi López) per entaular una mena de dialèctica que vol ser antropològica entre l'ésser humà i la bèstia, convertida en llenguatge teatral, entre el gest silenciós i la paraula en moviment. (...)

Part d'aquesta energia encara hi és a «30/40 Livingstone», i quan es reflecteix més és quan Sergi López —o el seu personatge— surt de mare del seu paper i entra en una crítica sobre l'absurditat del joc del tenis, dispara contra l'esnobisme de qui el practica i ironitza sobre segons quins personatges de l'elit, segons quins trofeus i contra el paper de relació social que tenen fora de la pista, al Village, que diu ell amb menyspreu, qui sap si amb la mirada posada en el Trofeu Godó de Barcelona o en el Roland Garros de París, per esmentar només dos d'aquests esdeveniments considerats d'upa.

Gespa verda, gran escenari, esmerada il·luminació, bona banda sonora original, vestuari blanc de típic tenista i casc de disseny especial amb banyes de cèrvol. Teatre, coreografia, mim, pista de clown i discurs que, com el d'un Livingstone modern, busca i rebusca tot i que el missatge de fons que vol transmetre es quedi molt velat. Noranta minuts d'espectacle que cal pair en temps real i sense badar per evitar el perill que es converteixi en arròs covat d'animació. (...)